Schrijven voor social media. Iedereen doet het, maar niet iedereen doet het goed (genoeg). Logisch ook: er komt veel kijken bij het schrijven van goede teksten voor Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram! Meer nog dan bij het schrijven van webteksten is het werk voor tekstkunstenaars. Hieronder geef ik je een aantal zaken om te overwegen als je je social media schrijfskills wilt verbeteren en meer resultaat wilt boeken.
Schrijven voor social media: is het nog nodig?
Sinds een paar jaar geef ik trainingen ‘Schrijven voor social media’*. Die trainingen gingen in eerste instantie alleen over tekst en over schrijfregels. Maar de taal van social media is niet meer hetzelfde als die van een paar jaar geleden. Social media taal wordt steeds visueler. Dat is voor schrijvers als ik best even wennen.
Je zou kunnen concluderen dat schrijven en tekst steeds minder belangrijk wordt op social media. Toch is dat niet waar. Teksten zijn weliswaar niet meer de basis van de meeste social media updates, die nu veel vaker draaien om foto’s, video’s en links. Maar ze dienen nog steeds als context. Zonder goede teksten zullen je social media berichten nooit succesvol worden. Zelfs niet op Instagram.
Feitelijk zijn er overigens twee manieren waarop schrijven voor social media van belang is. De eerste is de converstatiestarter of het anderszins uitlokken van respons: je oorspronkelijke social media bericht.
Maar de tweede reden dat tekst nooit zal verdwijnen op social media is natuurlijk dat het uiteindelijk draait om de reacties op jouw berichten. Het converseren, het praten met mensen. Helaas (of gelukkig?) ligt die taak vaak niet bij dezelfde mensen die de social media teksten optimaliseren.
Betere teksten voor social media: 5 tips
Om je teksten voor social media nog beter te maken vind je hieronder een paar tips. Dit artikel is natuurlijk niet zo uitgebreid als mijn in company training Schrijven voor social media. Maar ze helpen je een eind op weg.
Voordat je gaat lezen wil ik je nog wijzen op een superbelangrijk aspect van je social media schrijfkunsten: het algoritme. Je bericht moet niet alleen mooi zijn om te lezen en de taal van je doelgroep gebruiken, het moet ook reacties oproepen. Je kunt nog zulke mooie social media berichten schrijven, als niemand een reactie geeft zal je bericht nooit veel mensen bereiken. Dat komt door de algoritmes die door social media platformen worden gebruikt. Hoe dat zit, lees je hier.
1. Kortere teksten zijn vaak beter
Social media gebruikers zijn nog ongeduldiger dan andere online bezoekers. Klagen bloggers al over mensen die afhaken na de eerste alinea, bij social media moet je nog veel sneller zijn in het overbrengen van een boodschap. Je hebt letterlijk maar een paar seconden voordat de duim van je volger verder is gescrollt! Vandaar de term ’thumb stopping’, hoewel die term vaak in verband wordt gebracht met social media video’s.
Dat komt omdat mensen meer scannen dan dat ze lezen. En als een tekst ‘lang’ oogt, haken je volgers en fans al af nog voordat ze überhaupt zijn begonnen met lezen. Nog voordat de inhoud de kans heeft tot ze door te dringen.
‘Kort’ hoeft niet te betekenen dat je maar 1 of 2 woorden gebruikt. Maar wel dat je in principe probeert om zo kort en krachtig mogelijk een boodschap over te brengen.
Daarom gebruikt de NS niet alle 140 tekens, in dit bericht, maar maar 98 inclusief spaties:
Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen geldt: korter is beter. Ook op LinkedIn.
En op Facebook.
Maar het kan altijd korter! Echt. Probeer maar eens. Vooral als je een link gebruikt waarvan de afbeelding, titel en omschrijving worden getoond of wanneer je een afbeelding toevoegt. En in dat verband, zie het volgende punt.
2. Of vertel een verhaal in langere teksten
Toen de baas van Facebook in januari 2018 aankondigde dat hij minder likes wilde en meer ‘echte’ interactie, was dat eigenlijk niet zo gek. Al langere tijd was er een nieuwe trend zichtbaar, tegengesteld aan de slimme, snelle, korte teksten: die van de microblogs of langere teksten.
Eigenlijk is dat niet zo gek. Met langere teksten kun je tenslotte veel meer vertellen. Toen Twitter in 2017 ging testen met tweets van 280 tekens in plaats van de standaard 140, kwamen ze er achter dat langere tweets veel meer interactie opleverden en meer retweets. Hun theorie was dat mensen met meer tekst een beter verhaal kunnen vertellen. En dus beter in staat zijn om hun toehoorder te raken.
Er wordt goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid om langere tweets te maken:
Maar ook op Instagram zie je steeds langere verhalen.
En op LinkedIn zijn lange verhalen standaard aan het worden om boodschappen over te brengen – hoewel dat meer toegepast wordt door individuele gebruikers dan door bedrijfspagina’s:
Zelfs op Facebook zie je langere berichten. Als zelfs dé facebookexpert van de VS berichten gaat maken die meerdere links, boodschappen, emoji en tags bevatten, weet je dat er dingen veranderen:
Het loont de moeite om eens te experimenteren met langere teksten. Want dat veel bedrijven dat nog niet aandurven, wil niet zeggen dat het niet werkt!
3. Zeg het met beeld (of breng woorden in beeld)
Het lijkt tegenstrijdig als je het hebt over schrijven, zeg het met beeld. Maar social media kan niet meer zonder beeld, of je het nu toevoegt of dat het beeld getoond wordt vanwege de link waar je naar verwijst.
Natuurlijk kun je af en toe eens een tweetje maken dat alleen uit tekst bestaat, of zelfs een Facebookbericht met enkel tekst, maar dat moet de uitzondering zijn in je campagne. Beeld is essentieel en makkelijker te maken dan je denkt.
(niet dat het beeld hierboven zo makkelijk gemaakt is! Maar wel een mooie manier om je als kunstenaar uit te drukken)
Een manier om met beeld te werken is hetgeen je wilt zeggen of hetgeen je in de tekst kwijt wilt, ook in een afbeelding te zeggen of te benadrukken. Canva is een gratis app waar je dat supermakkelijk mee kunt doen. Een heleboel mooie voorbeeld vind je in dit artikel van Canva. Sommige van de genoemde designs kun je zelfs direct aanklikken en gebruiken!
Quotes zijn ook een slimme manier om dat te doen: pak een quote van een bekend persoon of een bekend professionals uit je vakgebied, of licht een tip of quote uit een blogartikel toe zoals in het voorbeeld hieronder. De tekst van de tweet versterkt de tekst in de afbeelding en omgekeerd.
4. Grijp de aandacht
Wat ik hiermee bedoel is: zeg meteen wat je te zeggen hebt. Te veel organisaties hebben de neiging om een heel verhaal op te hangen in een social media update. Maar als je niet direct, in het begin, de aandacht grijpt van je volger of lezer, komt die aandacht niet meer.
Dat is de reden dat veel Instagrammers hun updates tegenwoordig beginnen met een tekst in grote letters, die aangeeft waar de update over gaat (als ze al een uitgebreide omschrijving toevoegen).
Een ander voordeel van direct de aandacht grijpen is dat de kans dat mensen op je ‘lees meer’-link klikken. Liever zorg je natuurlijk dat je die niet nodig hebt (korter is beter, zie punt 1). Maar als je toch meerdere regels tekst hebt, dan liever de belangrijkste boodschap vooraan.
In het voorbeeld hieronder is niet alleen het begin van de tekst te ingewikkeld, de update is ook nog eens zo lang dat hij afgebroken wordt. Zonde, want het draait juist om de afbeelding. En in die afbeelding wordt eigenlijk alles gezegd. Een korte, triggerende tekst was beter geweest.
5. Nadenken = wegwezen: gebruik je tekst voor context
De aandachtsspanne is maar kort, op social media. Als je doelgroep te lang moet nadenken, zijn ze weg. Daarom moet je tekst kort en krachtig maar ook begrijpelijk zijn. Nadenken = wegwezen. De oplossing? Begrijpelijke taal.
Begrijpelijke taal?! HUH? WAT BEDOEL JE ELJA?
Nou:
- vermijden van jargon
- spreektaal
- geen geforceerde zinsconstructies
- actief i.p.v. passief (hier een mooi artikel vol voorbeelden en tips over actief en passief schrijven)
- informele taal
- emoji’s
- spelen met interpunctie (en hoofdletters ;))
Kanttekening: wat wel en niet als begrijpelijk wordt gezien, hangt sterk af van de doelgroep die je probeert te bereiken en te overtuigen. Zie dit bericht van Achmea op linkedIn:
Als je met kwetsbare ouderen werkt en Achmea volgt op LinkedIn, spreekt het begin van de update je vast aan. Maar de tweede zin van de update geeft niet veel duidelijkheid. Je moet hem drie keer lezen om te begrijpen wat en wie er staat.
Beter en slimmer is dit twitterbericht van Tony’s Chocolonely:
Tony’s chocofoon is voor fans en niet-fans meteen te begrijpen. Ook al hebben ze er nog nooit van gehoord. De rest van de tekst is duidelijk en informeel, zoals we van Tony’s gewend zijn.
In dit Facebookbericht van het Ministerie van Economische Zaken juist wordt jargon gebruikt om een specifieke doelgroep aan te spreken:
Het ligt voor de hand dat het Ministerie zich in het voorbeeld hierboven richt op mensen uit de startup wereld die weten wat CES is en wat er ongeveer bedoeld wordt met ‘Startup envoy’.
Zo kun je door een bepaalde woordkeus ook zorgen dat je een doelgroep juist aanspreekt. Een soort van zelf-segmentatie. Wel is het belangrijk om je te realiseren dat het opbouwen van bereik voor je bericht heel lastig is, als maar een kleine groep van je volgers zich aangesproken voelt. Als je bericht niet snel genoeg likes en reacties krijgt, wordt het überhaupt niet meer getoond aan de rest van je volgers.
Schrijven voor social media is een vak
Maar wel een vak dat iedereen met een beetje interesse en motivatie makkelijk kan leren! Gewoon goed bestuderen wat anderen doen. En wat meer tijd en energie steken in het schrijven van je updates. Mijn ervaring is dat iedere 5 minuten extra nadenken en eventueel bespreken echt een betere update oplevert.
En het goede nieuws voor fans van tekst is: tekst blijft altijd belangrijk. Zelfs met de opkomst van beeld.
Phew.
Wil je meer leren over beter schrijven voor social media en de rol van tekst? In de training Schrijven voor social media leer je er alles over.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie