Scenariodenken

“Wat zou je doen om aan klanten te komen, als je geen internet had?” vroeg ik in mijn nieuwsbrief vorige week. Scendariodenken is een interessante manier om eens anders naar je business te kijken, vind ik. Het zorgt er voor dat je mogelijkheden gaat zien die je anders niet ziet. En dat je je realiseert waar je afhankelijkheden liggen.

Ik verzond de e-mail en ging op minivakanatie met mijn schoonfamilie, naar Duitsland. Alwaar ik – je raadt het al – vrijwel geen internet had.

Ons huisje heeft wel gratis wifi. Maar het werkt nauwelijks. Als meerdere mensen in huis inloggen, verdwijnt het. Of eigenlijk verdwijnt het zodra iedereen op het park wakker wordt. Een beetje zoals internet via de kabel, vroeger.

Ik heb wel even wat data gekocht voor in het buitenland. Maar als ik Snapchat gebruik, is die zo op. Of als ik een kwartiertje Instagram stories kijk. Dus probeer ik me in te houden.

Zaken doen zonder internet, kan dat nog?

Mijn werk gaat grotendeels over het internet. Dus zonder internet zou het wel lastig worden. Aan de andere kant is marketing gelukkig nog altijd groter dan het internet. Vrijwel al mijn werk draait om de vraag hoe je de aandacht van je klanten kunt trekken en ze een goed product kunt bieden dat aansluit bij een behoefte. En dat kan ik ook uitleggen zonder het internet. Het zou alleen een hele nieuwe manier van denken vragen. Een hele nieuwe reeks producten en diensten.

Misschien iets van marketingbijeenkomsten-nieuwe-stijl? Workshops en lezingen in de buitenlucht?

Een marketingkar die langs de kantoren trekt om ondernemers te helpen? Een food truck maar dan anders?

Misschien een serie marketingboeken. Of een serie marketingfoldertjes. Of een serie postduiven 🙂 Zoiets. Een terugkerende nieuwsbrief, maar dan op papier.

Misschien zou ik een abonnement op marketingpakketten maken. Dat je iedere week een pakket zou krijgen met allerlei dingen die je kunt gebruiken om meer klanten te trekken, lokaal en daarbuiten. Inclusief doe-het-zelf-uithangbord en stickers voor op de auto.

Maar als er geen internet meer is, zouden er dan nog wel auto’s zijn? Postbezorging? Postduiven?

Hmmm.

Stof tot nadenken. Vanuit mijn vakantiehuisje. Waar het internet het tijdelijk even doet.

*SEND*

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.