• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company

Push vermomd als pull

Hands-on marketing 12 september 2013 | Laatste aanpassing 13 augustus 2016 | Reageer

Iemand liet me een gave nieuwe online tool zien (dank T.!). Een manier om boodschappen die je hebt rondom je product of dienst of campagne naar je online netwerk te sturen en vervolgens te traceren wie wat doet. Zodat je ziet wie de trouwste ‘fans’ zijn en je ook automatisch social media buzz kunt creëren.

Je ‘vrienden’ krijgen toegang tot jouw platform en je faciliteert dat zij jouw bericht delen via hun social media kanalen.

Wauw dacht ik, da’s handig zeg. Inderdaad (zei ik in gedachten tegen de man die in het prachtige introfilmpje uitlegde wat het inhield)!

Maar toen dacht ik..

Hmmm…

Push?

Het klinkt verdacht veel als het stenen tijdperk van de marketing: de push marketing. Weet je wel? Je boodschap door de strot duwen van je doelgroep. Ongevraagd zelfs, als het zo uitkomt.

Je bent als bedrijf  natuurlijk per definitie meer met je eigen belang bezig dan met dat van de klant. En in je communicatie heb je natuurlijk een boodschap die je wilt overdragen.

Niets mis mee.

Ja, het is geredeneerd vanuit jezelf en niet vanuit die ander. Maar als je gelooft dat het je doelgroep gaat helpen, prima. Mits ze gevraagd hebben om je informatie he. Ingeschreven op de nieuwsbrief. Je volgen op Twitter. Etc.

Want: what’s in it for them?

Ik weet niet waarom mensen jouw verhaal over jouw product zouden willen delen. En daarvoor graag in willen loggen op een platform. Zodat jij kunt tracken wie je informatie deelt en hoe succesvol ze daarin zijn.

Waar ligt de grens tussen wat goed is voor jou en wat goed is voor je klant? Doe je dingen omdat je denkt dat het je klanten gaat helpen? Of omdat het JOU gaat helpen?

Het blijft een precaire balans.

Maar als je push vermomt als pull ben je volgens mij niet goed bezig.

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Mijn woord van het jaar 2020 (of is WOTY onzin?) - 7 december 2019
  • Het begin van de twijfel - 4 december 2019
  • Waarom gratis werken geen probleem is (behalve dan om die ene reden) - 2 december 2019

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae