Iemand liet me een gave nieuwe online tool zien (dank T.!). Een manier om boodschappen die je hebt rondom je product of dienst of campagne naar je online netwerk te sturen en vervolgens te traceren wie wat doet. Zodat je ziet wie de trouwste ‘fans’ zijn en je ook automatisch social media buzz kunt creëren.
Je ‘vrienden’ krijgen toegang tot jouw platform en je faciliteert dat zij jouw bericht delen via hun social media kanalen.
Wauw dacht ik, da’s handig zeg. Inderdaad (zei ik in gedachten tegen de man die in het prachtige introfilmpje uitlegde wat het inhield)!
Maar toen dacht ik..
Hmmm…
Push?
Het klinkt verdacht veel als het stenen tijdperk van de marketing: de push marketing. Weet je wel? Je boodschap door de strot duwen van je doelgroep. Ongevraagd zelfs, als het zo uitkomt.
Je bent als bedrijf natuurlijk per definitie meer met je eigen belang bezig dan met dat van de klant. En in je communicatie heb je natuurlijk een boodschap die je wilt overdragen.
Niets mis mee.
Ja, het is geredeneerd vanuit jezelf en niet vanuit die ander. Maar als je gelooft dat het je doelgroep gaat helpen, prima. Mits ze gevraagd hebben om je informatie he. Ingeschreven op de nieuwsbrief. Je volgen op Twitter. Etc.
Want: what’s in it for them?
Ik weet niet waarom mensen jouw verhaal over jouw product zouden willen delen. En daarvoor graag in willen loggen op een platform. Zodat jij kunt tracken wie je informatie deelt en hoe succesvol ze daarin zijn.
Waar ligt de grens tussen wat goed is voor jou en wat goed is voor je klant? Doe je dingen omdat je denkt dat het je klanten gaat helpen? Of omdat het JOU gaat helpen?
Het blijft een precaire balans.
Maar als je push vermomt als pull ben je volgens mij niet goed bezig.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie