Vul uw rekeningnummer in om uw lot te activeren

Gisteren kreeg ik een mooie rode enveloppe in de bus. Van mijn vrienden van de Postcodeloterij. Met een mooie code die ik alleen nog hoefde te activeren.

Er stond niets over het kopen van een extra lot (ik ben al lid – vandaar dat ik de mailing kreeg).

Voor de zoveelste keer sinds ik lid ben geworden ging ik twijfelen. Activeren? Was het dus toch een extraatje? Een bedankje voor het feit dat ik iedere maand 13 euro van mijn rekening laat afschrijven? Voor de zoveelste keer ging ik nieuwsgierig naar de bijhorende website en vulde de code in.

Onder de enorme groene knop stonden nog wel wat kleine lettertjes. Ik scande ze eigenlijk alleen even. Maar zie onderaan: als je al deelnemer bent, maak je al kans op de prijzen. Ze bedoelen je: je hoeft natuurlijk niet nog een lot te kopen.

En het mooiste scherm moest nog komen. Het scherm waardoor ik iedere keer opnieuw denk: huh? Jullie hebben mijn rekeningnummer toch al? Daarvan schrijven jullie toch iedere maand al dat geld af? En aan de hand van die unieke code die ik net heb ingevuld, weten jullie toch al dat ik het ben?

 

Op welk rekeningnummer wilt u uw geldprijs ontvangen als u wint.

Het staat er echt.

En wat er niet staat, is: vul uw bankrekeningnummer in om ons te machtigen.

(Ik stel me zo voor dat ze vroeger dat ‘als u wint’ er niet bij hadden staan, maar dat ze door een of andere consumentenorganisatie op hun vingers zijn getikt. Dat het het dan echt te onduidelijk werd.)

Enfin.

Er onder staat nog even hoeveel je eigenlijk moet betalen, al staat er niet expliciet dat je ze machtigt om iedere maand dat bedrag af te schrijven.

Zo word je door scherm na scherm gestuurd. ‘Welke naam mag er op de cheque als u wint’?

Het staat er echt.

Iedere keer dat ik een mailing open, denk ik: het bestaat toch niet. Het kan toch niet zo zijn dat dit soort marketingtrucs, dit soort instinkers, toegestaan zijn?

Want dat ze werken, dat geloof ik wel. Dat er iedere maand mensen zijn die weer een extra lot nemen zonder dat ze echt goed na hebben gedacht over wat het betekent om je adresgegevens opnieuw in te vullen, dat geloof ik direct. Ik stink er zelf bijna iedere keer weer in.

Tot ik dat rekeningnummer moet invullen dan. Dan haak ik iedere keer weer af.

Tot mijn goede voornemens behoren het stopzetten van mijn lidmaatschap. En als de grote straatprijs aan ons voorbij gaat, ooit in de toekomst, weet ik in ieder geval nog heel goed waarom ik die keuze maakt.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Gertreply
januari 03 at 08:01 AM

Als je een grote prijs wint kom je op televisie. Er belt iemand aan je voordeur met een enorme grote gouden envelop in zijn of haar handen met een check met jou naam erop en een cameracrew met camera, lampen en microfoon in de aanslag.

Vanaf dat moment begint de ellende. Heel Nederland weet waar je woont, heel Nederland weet dat je veel geld hebt gewonnen en heel veel mensen gaan op zoek naar jou voordeur en kloppen aan, om hun deel op te eisen.

Je krijgt in een keer stapels post, met verschrikkelijke verhalen, je krijgt berichten van organisaties die je geld nodig hebben. Je probeert het goed te doen door wat te delen, maar niets lijkt genoeg te zijn. Men wil meer.
Een mooi voorbeeld was van een winnaar die het hele dorp trakteerde. Niemand hoefde die avond de drank te betalen. En toch was het niet genoeg, want veel mensen hadden maar een x aantal drankjes gehad en wilden meer.

Mensen op je heen gaan zich anders gedragen, kijken je na en wachten op tekenen van vernieuwing. Het huis, de fiets, de auto, de televisie…alles wordt een etalage. Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die hun kinderen moesten laten bewaken omdat ze bang waren geworden voor mensen met hele enge ideeen.

Het waren zomaar een aantal zaken die gisteren in een gesprek voorbij kwamen, Mensen die van dichtbij die ellende hebben meegemaakt. Ik kan je daarom een goed voornemen aanraden naast het opzeggen: stuur alle post ‘retour afzender’, ongeopend. Totdat het stopt. Want ze blijven je nog wel een tijdje volgen. Je bent immers hun inkomen.

En al die sterren, die meewerken aan al die verschillende loterijen? Die lachen niet voor niets, zij hebben de hoofdprijs al gewonnen. Elk jaar weer, ten koste van heel veel Nederlanders die keer op keer erin trappen. En ze blijven je vragen, want ze weten alles van je.

De kansberekeningen zijn het afgelopen jaar meerdere malen in de media voorbij gekomen: nihil

Elja Daaereply
januari 03 at 08:01 PM
– In reply to: Gert

Mooie wake-up call Gert. Ik ga hem opzeggen.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.