
Goede teksten schrijven voor social media is niet zo makkelijk als het lijkt. Wie dagelijks content moet aanleveren voor Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn weet hoe lastig het is. In de training Schrijven voor social media leer je de regels, tips en tricks die zorgen voor betere en creatievere social media teksten.
Effectiever zijn op social media komt in de eerste plaats neer op de juiste content. En hoewel content steeds visueler wordt (foto’s, gifjes, video’s), blijft tekst belangrijk. Tekst is op social media weliswaar niet langer de hoofdrolspeler, maar nog steeds wel de regisseur.
Na afloop van deze training:
- Weet je wat er nodig is om meer bereik te krijgen met social media content;
- Kun je tekst nog beter inzetten om video’s, afbeeldingen en links te versterken; en
- Heb je ideeën voor geschikte social media formats om keer op keer te gebruiken.
Inhoud training Schrijven voor social media
De training Schrijven voor social media bestaat o.a. uit de volgende onderwerpen:
Social media trends
Hoe werken algoritmes? Wat betekent het voor je content dat mensen vooral via hun smartphones op Facebook en LinkedIn zitten? Welke contenttrends zijn er en wat betekent dat voor jou? En welke rol speelt tekst bij het vergroten van het bereik van je berichten en het verhogen van de engagement van je volgers?
Schrijven voor social media
We kijken naar verschillende social media platformen, waaronder Facebook, Instagram en LinkedIn. Welke rol speelt tekst daar nog? Wat zijn de vuistregels en wanneer wijk je daar juist van af? Wat kun je met emoji’s en quotes? Hoe gebruik je interpunctie? Hoe versterk je het bereik van video’s en afbeeldingen met tekst?
Aan de slag
Op basis van voorbeelden, vragen en de rest van de stof ga je tussendoor steeds schrijven voor social media. De beste manier om het te leren is om het in de praktijk te brengen, tenslotte. Door opdrachten te bespreken, worden de oefeningen nog waardevoller. Bovendien ontstaan gaandeweg ideeën die direct ingezet kunnen worden.
NB Hoewel deze training over schrijven gaat, is het geen traditionele schrijftraining. Hij is bij uitstek geschikt voor mensen die ervaring hebben met het schrijven van (web) teksten die willen weten hoe ze vanuit hun schrijfervaring effectiever kunnen zijn op social media en de restricties die deze media hebben.
Training Schrijven voor social media op maat
Geen twee trainingen zijn hetzelfde. Iedere training bevat specifieke, aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de omgeving van jouw organisatie en het ervaringsniveau van de deelnemers.
Afhankelijk van de wensen kunnen ook de volgende factoren variëren:
- Platform: ligt de nadruk op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter of een combinatie?
- Ervaringsniveau: gaat het om een eerste training of om een verdiepingsslag?
- Inhoud: ligt de focus op tips & tricks, op formats en ideeën of juist op conversie?
- Huidige situatie: beschikt je organisatie al over flink wat data (analytics)? Of staan de kanalen nog in de kinderschoenen?
- Bestaande vragen: welke vragen leven er bij deelnemers en bij de organisatie?
Graag bespreek ik jullie specifieke wensen en uitdagingen om te zorgen voor een training die perfect aansluit op jullie behoefte.
Doelgroep training ‘Schrijven voor social media’
Deze training is gemaakt voor professionals die dagelijks bezig zijn met social media content voor de social media kanalen van hun organisatie. Denk bijvoorbeeld aan webredacties, tekstschrijvers en bureauredacteuren maar ook aan communicatieprofessionals en woordvoerders die de verantwoordelijkheid voor social media hebben binnen hun bedrijf.
Praktisch
De workshop ‘Schrijven voor social media’ duurt 4 uur en is geschikt voor maximaal 12 deelnemers.
Het is ook mogelijk om van deze workshop een dagvullende training te maken, waarbij nog meer ruimte is voor opdrachten en bijvoorbeeld het maken van een uitgewerkt contentplan. Mocht je daar interesse in hebben, maak ik graag een aanbod op maat.
In beide gevallen maak ik graag een voorstel.
Over je trainer: social media expert Elja Daae

Elja Daae is een van Nederlands bekendste social media experts. Ze geeft wekelijks social media trainingen aan bedrijven, non-profits en de overheid over vele onderwerpen (voor een lijst van een aantal van haar opdrachtgevers, zie hier). Haar trainingen en workshops gaan over Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok en Twitter, maar ook over social media trends en social media (content) strategie. Haar laatste boek, Super Social, gaat over de vraag hoe bedrijven vanuit een interactieve houding succesvoller kunnen zijn op social media.
Benieuwd of ik jullie kan helpen? Neem gewoon vrijblijvend contact op om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.
Meer informatie
Meer informatie of gewoon even direct overleggen? Neem contact op via onderstaand formulier of direct per e-mail of telefoon. Mijn contactgegevens vind je hier.
Ben je op zoek naar een training voor collega’s, met als doel hen actiever te krijgen op LinkedIn? Neem dan een kijkje bij de workshop LinkedIn voor professionals. Ben je juist op zoek naar voorbeelden uit allerlei verschillende branches? Meld je dan hieronder direct aan.