Training Schrijven voor social media

Training Schrijven voor social media

Goede teksten schrijven voor social media is niet zo makkelijk als het lijkt. Wie dagelijks content moet aanleveren voor Facebook, Twitter en LinkedIn weet hoe lastig het is. In de training Schrijven voor social media leer je de regels, tips en tricks die zorgen voor betere en creatievere social media teksten.

Effectiever zijn op social media komt in de eerste plaats neer op de juiste content. En hoewel content steeds visueler wordt (foto’s, gifjes, video’s), blijft tekst belangrijk. Tekst is op social media weliswaar niet langer de hoofdrolspeler, maar nog steeds wel de regisseur.

Na afloop van deze training:

  • Weet je wat er nodig is om meer bereik te krijgen met social media content;
  • Kun je tekst nog beter inzetten om video’s, afbeeldingen en links te versterken; en
  • Heb je ideeën voor geschikte social media formats om keer op keer te gebruiken.

Inhoud training Schrijven voor social media

De training Schrijven voor social media bestaat uit drie onderdelen die elkaar afwisselen:

Social media trends
Hoe werken algoritmes? Wat betekent het voor je content dat mensen vooral via hun smartphones op Facebook en LinkedIn zitten? Welke contenttrends zijn er en wat betekent dat voor jou?

Schrijven voor social media
We kijken naar verschillende social media platformen, waaronder Facebook. Welke rol speelt tekst daar nog? Wat zijn de vuistregels en wanneer wijk je daar juist van af? Wat kun je met emoji’s en quotes? Hoe gebruik je interpunctie? En nog veel meer.

Aan de slag
Op basis van voorbeelden, vragen en de rest van de stof ga je tussendoor steeds schrijven voor social media 😉 De beste manier om het te leren is om het in de praktijk te brengen, tenslotte. Door opdrachten te bespreken, worden de oefeningen nog waardevoller. Bovendien ontstaan gaandeweg ideeën die direct ingezet kunnen worden.

We sluiten af met een contentplanning waarin tekst een centrale rol speelt.

Training Schrijven voor social media: maatwerk

Geen twee trainingen zijn hetzelfde. Iedere training bevat specifieke, aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de omgeving van jouw organisatie en het ervaringsniveau van de deelnemers.

Afhankelijk van de wensen kunnen ook de volgende factoren variëren:

  • Platform: ligt de nadruk op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter of een combinatie?
  • Ervaringsniveau: gaat het om een eerste training of om een verdiepingsslag?
  • Inhoud: ligt de focus op tips & tricks, op formats en ideeën of juist op conversie?
  • Huidige situatie: beschikt je organisatie al over flink wat data (analytics)? Of staan de kanalen nog in de kinderschoenen?
  • Bestaande vragen: welke vragen leven er bij deelnemers en bij de organisatie?

Graag bespreek ik jullie specifieke wensen en uitdagingen om te zorgen voor een training die perfect aansluit op jullie behoefte.

Workshop Schrijven voor social media

Deze training is ook te volgen in een verkorte versie, als workshop van een dagdeel van 4 uur. In dat geval maken we in overleg keuzes voor wat betreft de specifieke apps die we behandelen (LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram) en de onderwerpen.

Regelmatig geef ik deze training verdeeld over twee workshops op verschillende momenten of als training van een dag met een terugkomochtend. In dat geval kunnen gebruiken we de tweede workshop voor het evalueren van de de content van de afgelopen tijd en kijken we hoe we de puntjes op de i kunnen zetten.

schrijven voor social media apps

Deze training gaat over: Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Het zwaartepunt bepalen we in overleg.

Weinig tijd? Deze training is ook te volgens als

  • Workshop (dagdeel)
  • Lezing (< uur)

Doelgroep: professionals die dagelijks bezig zijn met social media content. Bijvoorbeeld webredacties, tekstschrijvers en bureauredacteuren.

Zelf een workshop volgen?

Ik werk meestal voor bedrijven, maar geef ook workshops op open inschrijving. Daaraan kan iedereen deelnemen. Workshops duren 4 uur en kosten 175 euro ex BTW. Wil je op de hoogte worden gehouden van de volgende? Laat dan hieronder je e-mailadres & voorkeur achter, dan laat ik je weten als er iets op de planning staat.
Elja Daae social media trainer

Over je trainer: social media expert Elja Daae

Een trainer is een trainer, toch? Het gaat er om dat hij of zij verstand van zaken heeft en makkelijk kan schakelen tussen niveaus. Verstand van zaken heb ik, veel ervaring ook. Zowel met trainingen en lezingen als met social media en bloggen – een mooie combinatie. Maar als je me vraagt wat me goed maakt in mijn werk, is dat naast ervaring en inhoud toch vooral: mijn enthousiasme.

Meer over wie ik ben, vind je via de link hieronder. En dat stukje enthousiasme, dat vind je als je de tijd neemt om dit blog (2.000+ artikelen!) door te spitten. Of gewoon even vrijblijvend te bellen om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.

social media training aanbeveling

Elja's aanpak voor effectieve trainingen

Als je een training of workshop volgt, wil je dingen leren die je de volgende dag kunt gebruiken in je werk. Dat betekent dat je de stof niet alleen moet begrijpen, maar ook onthouden en kunnen toepassen.

Als trainer is het mijn uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Dat doe ik door

  • Veel toepasselijke, inspirerende voorbeelden;
  • Keuze voor de meest relevante onderwerpen; en
  • Leervormen waarbij zowel ik als jij aan het woord komen.

Het resultaat is een inspirerende training waarbij je die dingen leert waarmee je aan de slag kunt en antwoord krijgt op al je vragen.

Heb je vragen of zoek je meer informatie?

Meer weten? Of gewoon een vraag stellen? Ik help je graag. Via onderstaand formulier komt je vraag direct in mijn inbox. Je hoort zo snel mogelijk van me.