Plan je corporate blog met een editorial calendar

blogblogblogCorporate bloggen. Leuk idee.

Het moet natuurlijk niet.

Maar het is misschien wel een goed idee.

Alleen/maar (denkt de communicatieverantwoordelijke) het is niet alsof ik tijd over heb. Geen idee waar ik de tijd vandaan moet halen. Geen idee waar ik de ideeën vandaan moet halen. Geen idee waar ik de content vandaan moet halen.

Laat dat nou allemaal niet zo moeilijk zijn als je denkt, mevrouw van de communicatie.

Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken en bij wie, is het vooral een kwestie van plannen. Vooruit plannen.

Vandaag las ik dat je vooral niet vooruit moet plannen om het plannen. Dat is natuurlijk waar.

Maar als je weet dat bloggen een belangrijk onderdeel gaat worden van je marketing- en communcicatieplan, dan kun je het maar beter wel doen, lijkt me zo.

Enter: de editorial calendar.

In gewone-mensen-taal: een contentkalender. Laten we het blogplanning noemen. Dat is gewoon een spreadsheet, hoor. Met rijen en kolommen.

In de rijen zet je de data. Plan een beetje vooruit, zou ik zeggen. Een half jaar, bijvoorbeeld. In de kolommen zet je dingen als ‘onderwerp’, ‘titel’, ‘auteur’. Misschien ook dingen als ‘SEO zoekwoord’. Of ‘visual’. En als je meerdere kanalen hebt om die content op te verspreiden, zou je onderscheid kunnen maken tussen de kanalen. Doe je op Twitter iets anders dan op Instagram of zo.

En dan komt het leuke gedeelte (vind ik).

Nu is het een kwestie van nadenken.

Welke grote projecten, events, gebeurtenissen en toekomstige actualiteit kun je voorzien?

  • Feestdagen
  • Seizoenen
  • Jubilea
  • Productlanceringen
  • Verjaardagen
  • Terugkerende thema’s
  • Belangrijke klantvragen
  • Terugkerende columns
  • Andere dingen uit dit lijstje met blogideëen

En dan is het een kwestie van uitzetten van opdrachten. Vraag je collega’s om input. Vraag klanten. Gastbloggers. Externe experts. Zoek degene binnen je bedrijf die het bedrijfs-fotoarchief bijhoudt en zoek voor iedere week een kiekje uit de oude doos op. Vraag je collega’s om hun favoriete links naar videos, artikelen, blogs, sites, whatever.

Het moet een invuloefening worden, eigenlijk. Maar niet perse eentje die jij zelf invult.

Je kunt online bergen gratis formats krijgen. Daarom:

Een lijstje met gratis editorial calendar voorbeelden.

(gratis is relatief: je moet soms wel je gegevens achterlaten in ruil voor zo’n handige spreadsheet die je eigenlijk ook zelf had kunnen verzinnen).

Handig hoor, zo’n planning.

Esther en ik hebben er voor Frankwatching Webinars ook een, voor onze kanalen. Scheelt heel veel stress, een beetje overzicht!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.