Toen ik in de VS woonde, woonde ik vlakbij een winkelstraat met een behoorlijk actieve winkeliersvereniging. Ik zeg ‘winkeliers’ maar ook de horeca, de plaatselijke garage en de makelaar waren er bij aangesloten. Ze hadden namelijk een gezamenlijk belang: bezoekers, bekendheid, een vuist richting de politiek en de gemeente, etc.
Als je als ondernemers zo met elkaar verbonden bent, ligt het voor de hand om ook online dat gezamenlijke belang te behartigen, zou je denken. Toch lukt dat niet zo veel winkelstraten, stadscentra, winkelcentra en winkelgebieden. Soms wordt er iets geïnitieerd vanuit de gemeente en dat is natuurlijk prachtig. Maar om echt krachtig te zijn moeten de mensen die de klanten iedere dag over de vloer krijgen toch echt actief meedoen.
Logischerwijs is dat lastig: ondernemers hebben het druk genoeg met hun eigen marketing. En budgetten zijn krap. Plus: voor je het weet krijg je onderling ruzie over wie de meeste aandacht krijgt op een blog, facebookpagina of twitteraccount. Maar dat is wel zonde, want je bezoekers WILLEN graag online op de hoogte worden gehouden. En voor hen is de hele buurt of de hele straat interessant, niet alleen die ene zaak.
Helaas is het bovendien zo dat sociale media tijd kosten. Je hebt niet zo maar 1000 volgers, of het nou om Facebook of om Pinterest of om Instagram gaat. De aanhouder wint, ook hier.
Voor mijn boek was ik net op zoek naar voorbeelden van dergelijke winkelgebieden of winkeliersverenigingen op Pinterest. Maar dat is nog niet zo makkelijk.
Verbazend, vind ik. Pinterest leent zich uitstekend voor dat soort informatie. Enthousiaste pinners doen niet anders dan plaatjes van producten, plekken en sfeerfoto’s pinnen. Plus, al die bedrijven uit je straat hebben zelf waarschijnlijk ook al websites met foto’s. En misschien wel instragramaccounts, twitteraccounts en facebookpagina’s. Dus je kunt met een paar uur pinnen een aardige basis leggen, lijkt me zo.
Deel je boards in naar op Pinterest populaire onderwerpen en hop, pinnen maar! Pinteresters zoeken naar informatie over trouwen, lifestyle, inrichting, kinderen, mode, recepten, dagjes uit, doe het zelf tips, dieren, Kerst, Pasen. … Allemaal onderwerpen die uitstekend passen bij afbeeldingen van plaatsen en producten. Die indeling dat kun je als belangenvereniging natuurlijk ook aanhouden. Vervolgens pin je de producten en merken die je collega’s in de straat verkopen.
En waarom geen board met ‘Tips voor de ultieme dag in (je stad)’? ‘De mooiste foto’s van (je stad)’? ‘De lekkerste recepten uit (je stad/regio’?
Alles is mogelijk. En gratis. Het kost alleen wat tijd (maar niet veel).
Interessant hoor. Ik heb het gevoel dat er nog zo veel kansen liggen…!
- Schrik - 19 januari 2025
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
Geef een reactie