De afgelopen maanden las ik een paar boeken over Facebook, Instagram en social media in het algemeen. En als ik daarvan 1 ding geleerd heb, is dat niets voor niets gebeurt. En toch ook weer wel.
Het is jammer dat het weinig zin heeft om op LinkedIn meer dan 1 bericht per dag te plaatsen. Ik was een heel epistel aan het maken, toen ik me iets opviel dat ik liever wilde delen, waarna ik vervolgens een bericht van Frank zag waar ik op wilde reageren omdat het aansloot op mijn oorspronkelijke epistel … en ik vol frustratie zat omdat ik niet kon delen wat ik wilde.
Tot ik bedacht dat ik DIT BLOG heb om te delen wat ik kwijt wil.
HA!
Iedereen zou een blog moeten hebben
Toevallig (of misschien ook niet?) zag ik iemand op Instagram ook vertwijfeld nadenken over een alternatief voor Instagram – een blog dus.
Zijn frustratie is een andere dan de mijne, maar misschien komt het op hetzelfde neer: je hebt volgers maar je bereikt ze niet op het moment dat je iets te delen hebt.
Nee, neem dan een blog. Daar kun je je abonnees altijd bereiken. Kijk maar naar Scott.
Volg Scott
Scott is de man waar ik het eigenlijk over wilde hebben vandaag op LinkedIn: professor Scott Galloway.
Ik volg hem sinds ik de video’s onder ogen kreeg van zijn beroemde key notes op een high end congres waar gewone stervelingen niet welkom zijn (denk: TED, waar we ook niet welkom zijn). Gelukkig kunnen wij niet-belangrijke-mensen de video’s wel gewoon zien:
Deze was uit 2019. Hij ging daar voor de 6e keer zijn voorspellingen delen voor de wereld van digitale ontwikkelingen, waarbij hij altijd eerst even kijkt of hij het goed had.
De man is scherp en slim en kritisch. Hij is een gekke maar fijne mix van Amerikaans met Europees (zijn ouders waren Brits) en dat geeft hem een haarscherp beeld van wat de goede en slechte dingen van al die grote online reuzen. Hij ziet de dingen anders dan andere Amerikaanse goeroes en dat maakt hem zo interessant. Plus hij is een geweldig auteur en spreker.
En Scott is actief op social media, maar ik volg vooral … zijn blog! Zie daar het belang van een blog. En het belang van volhouden, want dat doet de man. Week in, week uit komt hij mijn inbox in.
Deze week ging zijn wekelijkse blog over de metaverse.
De metaverse? Huh?
Ja, de metaverse.
Ik dacht dat ik wist wat het was, maar dat bleek niet zo te zijn. Nu wel, want ik las Galloway’s blog. Doe dat anders ook even: je leest hem hier.
Ik ben een beetje een cynicus, vrees ik, als het gaat om nft’s, blockchain en bitcoin. Misschien omdat het te moeilijk voor me is? Maar Frank wees op LinkedIn op deze nieuwsbrief en toen dacht ik toch: ahaaaaa….
De cirkel is weer rond als je die nieuwsbrief leest en dan bedenkt wat al die nieuwe technologien kunnen betekenen voor ons bloggers. Ons delers. Ons denkers.
Misschien is het toch wel goed om je te abonneren, he? Op Scott (www.profgalloway.com/) , en op de nieuwsbrief Playing with Reality. En op Frank: Digging the Digital.
Het houdt je scherp.
En dat heeft de toekomst nodig, jouw scherpte.
(afbeelding: Unsplash)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Kitty Kilian zegt
Aha. Now I get it: ‘To extend its run of success, Facebook must establish vertical distribution (i.e., hardware).’
En ook: ‘Cryptocurrency and its offspring the non-fungible token are tokens from the metaverse future, pieces of digital ephemera that are portable across digital spaces and can be exchanged for real-world goods.’
Geen makkelijke stuff, en dan ook nog vol met amerikaanse afko’s 😉
Maar ja, dat is logisch, Facebook heeft helemaal niks niet-virtueels. En dat wil het graag wel. Ha.
Elja Daae zegt
Ja precies. Ik geloof er overigens toch helemaal niet in. Wel in het idee dat je beveiliging kunt aanbrengen op belangrijke data (blockchain) maar die nft’s en bitcoin, daar twijfel ik over. Laat staan dat ik ga handelen in een virtuele geldeenheid die door Facebook verzonnen is?! Ik ben wel goed maar niet gek!