Online zijn zonder website: 4 tips voor ondernemers

Als ondernemer is het belangrijk om online vertegenwoordigd te zijn. Meestal is een website de basis, maar ook als je die niet hebt, zijn er dingen die je (gratis) kunt doen om te zorgen dat je doelgroep je kan vinden. Zelfs als je klantenkring lokaal is (als je behoort tot de ’lokale middenstand’ bijvoorbeeld) is dit belangrijk.

NB: Dit artikel gaat niet over het zorgen voor de hoogste ranking in zoekmachines, maar over hoe je kunt zorgen dat je doelgroep jouw bedrijfsinformatie (openingstijden, producten, routebeschrijving) online kan vinden.

Hier is wat je kunt (moet!) doen om zonder een groot budget te zorgen voor ’online aanwezigheid’:

1.    Meld je bedrijf gratis aan op Google

Zo bepaal je zelf wat er staat bij de link naar je bedrijf in o.a. Google maps. Je meld je bedrijf aan via het Google Bedrijvencentrum. Je moet eerst een Google Account maken – dit is gratis en kan met je gewone emailadres. Je vindt het ’Bedrijfscentrum’ onder ’Mijn producten’ nadat je ingelogd bent.

Vul informatie in, foto’s (de buiten- en binnenkant van je bedrijfspand, producten), een omschrijving van 200 woorden, openingstijden, telefoonnummers etc.

Let op: om de informatie te verifieren belt Google je op het opgegeven bedrijfstelefoonnummer met een pincode. Het alternatief is een code per post. Voor meer informatie: de helppagina’s.

2.    Facebook

Geen website en toch je bedrijfsinformatie gratis op internet? Geen probleem: maak een Facebookpagina aan. Facebook is een gratis ’sociaal netwerk’ dat vooral in de VS door veel bedrijven gebruikt wordt als promotiekanaal.

Je kunt als lid gratis een ’fan page’, een Facebookpagina aanmaken, met als doel ’followers/fans’ te krijgen (vgl. Hyves). Je hoeft niets te weten van lay-out – het wijst zich allemaal vanzelf volgens een vast Facebookstramien. Het mooie is dat je bedrijfspagina ook zichtbaar is voor mensen die niet lid zijn van Facebook. Ook helpt het voor de zoekresultaten op internet.

Zodra je 25 fans hebt, kun je de URL van je Facebookpagina veranderen in www.facebook.com/jouwbedrijf. Vervolgens kun je overal verwijzen naar jouw webpagina.

Meer weten? Hier vind je Facebook in het Nederlands. Veel tips over Facebook vind je op de op Mashable.com (Engelstalig), inclusief ‘Using Facebook for business’. Meer tips over Facebook vind je ook op de Oszinte facebookpagina.

Kanttekening: Facebook heeft de eigendom over jouw Facebookpagina. Dit creeert een zekere afhankelijkheid: door de voorwaarden te veranderen, kunnen ze ’jouw’ pagina en het contact met je klanten beinvloeden.

Kanttekening 2: een Facebookpagina vraagt er wel een beetje om dat je er iets mee doet, berichten plaatsen, bijhouden of klanten berichten achterlaten, etc..

3.    Online verzamelgidsen

Voor jouw specifieke markt zijn wellicht andere ’zoekmachines’ belangrijk. Het is de moeite waard om op internet te zoeken naar overzichten van gidsen die zich richten op jouw vakgebied. Shoppinggidsen bijvoorbeeld, of websites die zich richten op jouw stad/gemeente.

Een zoekopdracht op ’Shoppen Den Haag’, ’Adviesbureaus Arnhem’ of ’Restaurants Groningen’ levert links op naar ’verzamelgidsen’ waar je je bedrijfsinformatie kwijt kunt. Denk maar aan websites als www.iens.nl voor horecagelegenheden. Het kost wat tijd maar kan je een schat van ideeen opleveren.

4. Een bedrijfsblog

Een blog is een website waar je regelmatig nieuwe berichten op zet. Een prachtige, en populaire, manier om over je bedrijf te praten. De meeste blogsites zijn gratis, vooral WordPress is populair. Het mooie van bedrijfsblogs is dat er allerlei gratis software beschikbaar is, waarmee je in een handomdraai (een paar kliks) modules toevoegt, bijvoorbeeld het publiceren van je twitterberichten. Of een nieuwsbriefmodule. Of een link naar foto’s op www.flickr.com. Bovendien helpt een blog je in de zoekmachines – zorg dan ook dat de titel van je blog de kernwoorden van je bedrijf bevat. Je bedrijfsnaam, of je producten. Meer over bedrijfsbloggen: How to write an effective business blog en 44 ways to use a blog as a small business owner. Vergeet niet een Google analytics account aan te maken en te koppelen aan je blog (een paar kliks en het is gebeurd) zodat je wat statistieken kunt zien.

PS (tip nr 5, eigenlijk) Horecazaak, winkel, bedrijfspand?

Check www.foursquare.com. Hiermee kunnen klanten laten weten dat ze in je zaak zijn en wat ze er van vinden. De veelbezoekers worden tot koning gekroond. Wordt steeds groter – en is goed om te doen, als was het maar om te bekijken wat er gezegd wordt over je zaak. Meer weten: zoek op ‘foursquare for businesses’ of zie de helppagina’s van foursquare zelf.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.