Brrr. Online concurrentie. Je moet er niet aan denken. Of toch?
Het is heel lastig om marktaandeel te krijgen, of te vergroten, als je niet weet wat je concurrentie doet. En dat geldt net zo goed voor online concurrentie ook. Want voor heel veel bedrijven is de website nu eenmaal een belangrijk contactmoment met potentiële klanten.
Het voordeel is alleen dat er online heel veel informatie beschikbaar is over het succes van je conccurrent. Er zijn talloze gratis en betaalde tools beschikbaar die hun robotjes het internet over sturen en bijhouden wat ze tegenkomen. Of slim gebruik maken van de data van zoekmachines als Google. En dat is handig.
Want natuurlijk kun je de naam van je concurrent invoeren in google en kijken wat er gebeurt. Of de zoekterm waar jullie beider klanten op zoeken invoeren en kijken wat er gebeurt. Maar waarom zou je niet wat dieper graven? Dan weet je niet alleen hoe je er voor staat. Maar ook hoe je je concurrent verslaat.
Online concurrentie houdt de markt levend. En jouw bedrijf scherp.
Gratis tools om je online concurrentie te analyseren
Er zijn heel veel manieren om er achter te komen hoe het zit met je concurrentie. Ik noem hieronder een paar gratis tools die je helpen om zowel de online positie van je concurrent als die van jezelf te bepalen. En je zo te helpen om je verhaal en je content beter af te stemmen op wat jouw doelgroep zoekt.
Dit heeft alleen maar zin als je bereid bent om tijd en energie te steken in onderzoek en actie. En als je het aandurft om echt een richting te kiezen voor je site en je vindbaarheid – te kiezen voor een beperkt aantal onderwerpen en termen waarop je online gevonden wilt worden door je doelgroep.
En overbodig om te zeggen: het echte werk begint pas na je analyse. Want dan moet je aan de slag met het optimalseren van je website en de nodige SEO. Een paar tips vind je alvast hier:
- 30 manieren om bezoekers langer op je site te houden
- SEO voor gewone mensen
- Blijf je blog updaten
- Waarom bedrijven moeten bloggen
1. MOZ Open Site Explorer
URL: moz.com/researchtools/ose
De MOZ Open Site Explorer (zie het screenshot bovenaan dit artikel) gaat vooral over de vraag hoeveel websites linken naar jouw website – en die van de concurrent. Dat is belangrijk omdat de hoeveelheid inkomende links, en de kwaliteit van die links, mede bepalen hoe goed een website scoort in zoekmachines als Google. Inkomende links zijn voor Google een indicatie van kwaliteit.
Niet voor niets besteden websitebureaus die zich bezig houden met zoekmachine marketing veel tijd aan het vragen om links. Ik krijg wekelijks emails van bedrijven die vragen of ik op deze site een link wil opnemen naar hun website. Soms zelfs tegen betaling (wat ik overigens nooit doe).
Met de gratis tool van MOZ kun je van iedere website zien hoe het zit met inkomende links. Je kunt websites eenvoudig vergelijken met die van je concurrenten op punten als:
- het aantal inkomende links
- het aantal verwijzende sites
- domein autoriteit (een cijfer dat MOZ toekent aan een website)
- pagina autoriteit (een cijfer dat MOZ toekent aan de kwaliteit van de pagina’s op een website)
- hoeveel nieuwe links een website heeft gekregen de afgelopen maanden
- welke pagina’s naar een website verwijzen; en
- wat de domein- en pagina autoriteit is van de verwijzende pagina’s.
Nog even voor de duidelijkheid (want in de screenshots zie je telkens mijn eigen site): je kunt hier iedere site invoeren. Dus ook die van concurrenten. Enne, zij die van jou natuurlijk …
Om dieper in de gegevens te duiken, moet je een betaald abonnement hebben. Je kunt maar een paar sites invoeren per dag (het is handig om even een screenshot te maken voor je een nieuwe site invoert!). Of je kunt een proefabonnement van een maand nemen.
Wat kun je leren?
Waar het om gaat is:
- Hoe scoort mijn site t.o.v. die van mijn concurrenten? De volgende vraag is natuurlijk: Hoe komt dat? En: Wat kun je verbeteren? Maar daar geven deze gegevens geen antwoord op 🙂
- Welke websites verwijzen naar de website van mijn concurrenten – en kan ik ook verwijzingen krijgen van die websites?
Data over al die inkomende links en de positie van jezelf en je concurrenten is maar een stukje van de puzzel. Maar het helpt om alles in kaart te krijgen en te weten wat de volgende stap is.
2. SEMrush
URL: www.semrush.com
Met deze gratis tool kun je o.a. zien:
- hoeveel verkeer een website krijgt vanuit de zoekmachines;
- op welke zoektermen een site het beste scoort; en
- hoeveel backlinks een site heeft.
Ook hier geldt dat je de informatie slim moet toepassen. Het helpt in ieder geval om je eigen site te vergelijken met die van concurrenten. En om eens rond te neuzen in de backlinks en zoekwoorden van je concurrenten.
Als je betaalt voor deze tool (vanaf 99 dollar per maand, dus niet mals) krijg je nog veel meer informatie. Dan kun je een hele lijst van zoekwoorden zien waarop de websites van je concurrenten scoren. Inclusief het zoekvolume van die zoekwoorden en hun ranking (positie in de zoekmachines) voor die zoekwoorden.
Het handigst is om een gratis account aan te maken. Dan mag je 10 zoekopdrachten per dag invoeren in de tool.
Je zou het ook om kunnen keren: zoek in Google op zoekwoorden die je belangrijk vindt en voer de websites die je tegenkomt vervolgens in in de tool van SEMrush. Zo kun je checken of ze echt zo goed scoren op een zoekwoord, als site, of dat het meer een toevalstreffer is.
In een analyse die ik vandaag deed, zag ik bijvoorbeeld dat een website die goed scoorde op een bepaalde zoekterm eigenlijk niets voorstelde. Ze hebben maar 1 goed scorend artikel (toevallig over een onderwerp waar ik ook op gevonden wil worden). Mijn website rankt veel hoger, dus als ik slim omga met het schrijven van nieuwe artikelen kan ik deze ene webpagina waarschijnlijk vrij makkelijk verslaan in de resultaten.
3. Google webmaster tools (Google Search Console)
Deze tool werkt it.t. de andere tools alleen als je Google Analytics en Google Webmaster tools al een tijdje geleden geïnstalleerd hebt. Want je krijgt pas gegevens ná installatie. Even geduld dus. Als je al Google Analytics gebruikt, kun je deze tweede tool makkelijk koppelen. Volg gewoon de stappen.
Google Search Console is eigenlijk het missende stukje in Google Analytics, namelijk de data over de zoekwoorden waarop jouw site al gevonden wordt.
Heb je al wat data? Dan kun je aan de slag:
- Ga naar ‘Zoekverkeer’ in de zijbalk
- Vervolgens naar ‘Zoekanalyse’
- Klik aan wat je wilt zien, bovenaan: Klikken, Vertoningen, CTR of Positie
- En klik daaronder aan wat je wilt zien: de zoektermen of je eigen pagina’s. Zoektermen zijn de termen waar jouw website op scoort, pagina’s zijn de pagina’s van jouw eigen website die het hoogste scoren in de zoekmachines.
Je kunt natuurlijk alle mogelijke variaties maken door pagina’s of zoektermen te combineren met klikken of juist positie. In feite komt het een beetje op hetzelfde neer, pagina’s en zoektermen. Alleen krijg je bij ‘zoektermen’ niet te zien welke pagina er nu zo goed scoort. En bij ‘pagina’s’ niet op welke zoektermen die pagina nu zo goed scoort.
Dus dat moet je helaas een beetje gokken, hoewel het over het algemeen niet moeilijk is. En daar zijn weer betaalde tools voor, zoals die van MOZ.
TIP: Ik download deze gegevens en sla ze op in Google Drive (Google Docs). In zo’n spreadsheet kan ik veel makkelijker selecteren en sorteren op ranking, zoekwoord, etc. Hier vind je een uitgebreide beschrijving van mijn aanpak.
Wat je bij deze tool niet krijgt, is informatie over de concurrentie an sich. Maar als je even slim te werk gaat, weet je natuurlijk heel veel:
- Hoe scoort je website op belangrijke zoekwoorden?
- Als je bijv. 5 scoort (liever wil je een lagere positie – 1 is het beste), betekent dat er 4 anderen beter scoren. Wie dat zijn kun je zo checken door de zoekterm in te vullen.
- Welke van jouw webpagina’s met belangrijke zoektermen zijn goed vindbaar – en hoe ranken ze? Dit doe je door te kiezen voor ‘pagina’s’, filter en te klikken op geen filter > pagina’s filteren. Vul hier een zoekwoord in dat belangrijk is voor je bedrijfsresultaat. NB: je filtert nu alleen alle URL’s met dat woord! Niet de woorden die elders op de pagina staan.
Tools te over – maar wat is je doel?
Door tools slim te combineren, tijd vrij te maken om alles eens even goed door te denken en je gezonde verstand te gebruiken kom je een heel eind in het analyseren van de concurrentie.
Maar waar het natuurlijk om gaat is je doel: wat wil je bereiken? Op welke zoektermen wil je graag scoren in Google? En waarom? Met welke pagina wil je graag scoren in Google? En wat gebeurt er als mensen daar landen – weten ze dan wat er van ze verwacht wordt (of wat jij graag zou willen dat doen)?
De data vertelt je wel wat, maar niet waarom. Maar dat kun je met wat moeite wel uitvogelen!
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
Geef een reactie