Vandaag werk ik aan mijn presentatie voor de training Marketing voor zelfstandigen die ik vrijdag geef. En toevallig had ik vandaag tussendoor een ondernemer aan de telefoon die viavia mijn naam had gekregen. Ik betrapte mezelf op een heleboel goed advies, precies die dingen waar de training ook over gaat. Maar opeens vroeg ik me af …. waarom doe ik dat zelf dan niet?!
De kinderen van de schoenmaker
De kinderen van de schoenmaker gaan blootsvoets, zo gaat het gezegde toch? Ik moest vandaag erg lachen om mezelf. Want zo is het bij mij ook. Ik ben er echt heel goed in om andere ondernemers uit te leggen wat ze zouden kunnen doen om hun business te laten groeien. Maar in mijn eigen business voer ik die dingen niet altijd door.
Wat je helder ziet bij anderen, is soms lastig te zien bij jezelf.
Terwijl ik mijn presentatie bekijk en voorbeelden zoek, zie ik opeens mijn eigen website en productaanbod door hele andere ogen. Doelgroep? Hmmm. De doelgroep waarmee ik mijn geld verdien en de doelgroep die ik bereik zijn niet helemaal dezelfde, vrees ik. Aanbod? Ik heb niet echt een aanbod. Nou ja, wel een beetje, maar niet echt iets om direct te verkopen. Sales? Hmmm. Ik ben er soms best goed in om op zoek te gaan naar leads. Maar ik moet ook altijd weer iets overwinnen.
En natuurlijk: juist doordat ik zelf ook met die vraagstukken bezig ben kan ik ze veel beter uitleggen voor anderen. Daar zit een win-win.
Beter sneller meer
Maar na al die verhalen op Social Media Marketing World, en kijkend naar de inspirerende ondernemers die ik er ontmoette, word ik wel een beetje geconfronteerd met mezelf. Waarom doe ik al die dingen niet (zoals dit)? En waarom ben ik met sommige dingen gestopt? Wat houdt me tegen?
Soms heb je als ondernemer het gevoel dat het beter, sneller en meer zou kunnen. Dat het op het puntje van je tong ligt, net buiten handbereik, maar vlakbij. Ken je dat? Je weet zeker dat er dingen zijn die je zou kunnen doen om meer succes te hebben, meer omzet, meer klanten, meer abonnees, meer-wat-je-dan-ook-wilt.
Maar je weet niet wát dan. Of misschien weet je het wel maar lukt het je niet om het te doen. Je zit in je eigen hoofd, in je leven van alledag, je eigen wereldje, en je ziet niet wat je anders moet doen. Het is blijkbaar gewoon heel lastig om het zelf te zien. Vooral als je nooit feedback krijgt (omdat je die niet vraagt).
Je hebt een ander nodig
Het punt is denk ik dat je als ondernemer een ander nodig hebt om je te laten zien welke stappen je moet zetten. Zoals ik mensen kan laten zien welke mogelijkheden er zijn, zo heb ik zelf ook iemand nodig die me laat zien welke mogelijkheden er zijn. Die begrijpt hoe ik kan voortbouwen op dat gigantische fundament dat er al ligt.
Ik heb nooit een coach gehad, althans geen officiële. Misschien is het 1) een geldkwestie – een goede coach is een flinke investering, he. Het is ook 2) zeker een kwestie van ‘hoe vind ik de juiste?’, want dat zoeken voelt als een onmogelijke taak met al die bomen in het bos. En al die blabla-programma’s (‘verdien een miljoen in 1 jaar als je deze cursus volgt’), daar zit ik niet op te wachten. Maar vooral is het denk 3) ik dat ik niet wil toegeven dat ik hulp kan gebruiken.
(MAAR NU ZEG IK HET TOCH HARDOP!!)
(erkennen is de eerste stap …)
Ik heb zin in vrijdag. Ik denk dat *mijn* deelnemers het leuk en nuttig gaan worden. En ik vermoed dat ik er zelf ook nog iets van kan opsteken!
- Inspiratie - 14 februari 2025
- Mac - 13 februari 2025
- Just do it - 12 februari 2025
Geef een reactie