Mijn mening inzake het witregeldebat

blogregelsWitregels. Er wordt wat over afgeblogd (is dat een woord? Zo ja, dan is het net zo’n raar woord als witregel).

Ik gebruik ook witregels. Alleen gebruik ik ze niet echt, ze gebeuren gewoon. Geheel onbewust. Ja, echt. ONBEWUST.

Ik denk dat mijn witregels, en die van vele andere bloggers

[kort intermezzo: zoals ik zojuist ook witregels zag bij een door mij pas net ontdekte blogger die ik alleen maar vond omdat Frank weer zo aardig was zijn wekelijkse leesmap te delen. Dankzij Frank blijft een mens tenminste op het spoor van leuke interessante visionaire bloggers! En hij is ook nog eens benoemd tot dé eerste Nederlandse Small Business Evernote ambassadeur. Dus. Volgen, volgen, volgen.]

(waar was ik??)

Oh ja. Anyway. Er zijn dus steeds meer bloggers die witregels gebruiken. Waaronder bloggers zoals ik die volkomen doelloos bloggen (ik bedoel, zakelijke-doelen-loos).

En ik denk dat dat mede komt door het volgende – wel degelijk zakelijke – fenomeen:

  1. De hele ontwikkeling van social, social networking, heeft ons meer laten communiceren online
  2. Daarbinnen communiceren we heel veel informeel
  3. Mede daardoor bloggen we steeds meer en steeds persoonlijker – ook als je eigenlijk zakelijk blogt –
  4. Hoe persoonlijker je blogt hoe meer je blogt alsof je praat
  5. Als je praat gebruik je ook ‘witregels (intonatie)
  6. Als je aan je lezers wilt overbrengen wat je bedoelt op zijn ‘spreektaals’ dan kom je al snel op witregels uit.
  7. EN:
  8. By the way, ik denk dat we een hele nieuwe vorm van marketing aan het ontdekken zijn met zijn allen
  9. Omdat we steeds meer openheid verwachten van bedrijven
  10. En een bepaalde corporate blog voorhoede ook steeds opener gaat bloggen en communiceren
  11. En alles leidt tot een post-inbound-marketing-revolutie.
  12. Marketing 5.0 of zo. Of ‘Marketing vd Toekomst’ of Ontmarketing of Ethische Marketing. Zoiets.
  13. Dus. Maar dat is een ander verhaal.

Wat ik bedoel te zeggen: witregels zijn geen trucje. Witregels zijn gewoon een van de vele vormen die we aan het ontdekken zijn om onze digitale communicatie persoonlijker te maken. Meer zoals we zelf zijn, in het Echt.

Dat gebeurt niet overal, niet door iedereen, niet altijd. Maar witregels zijn geen trucje. En ze zijn er steeds meer omdat wij met zijn allen onze manier van bloggen (en communiceren online) aan het veranderen zijn

Zo denk ik er over.

Ik Heb Gezegd.

Afbeelding: flickr. “houd van de regels”? of “de liefde overheerst”? wie zal het zeggen. There’s no such thing as blogregels. Alleen veel witregels. LOL.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

15 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

JeroenMirckreply
april 09, 2013 at 11:04 PM

Maarre… wie is er dan TEGEN witregels in blogs?
Nog nooit ontmoet, zo iemand.

Elja Daaereply
april 10, 2013 at 07:04 AM
– In reply to: JeroenMirck

Hullie, Jeroen. Hullie. 🙂

Er zijn geluiden, zie hieronder comment van Henk Jan die daar ook aan refereert, dat witregels na iedere zin een soort stijlfiguur is waarmee hullie proberen mensen te verleiden (tot wat?? verder lezen? kopen? iets voelen?). Ik weet het niet. Het kan best waar zijn. Het is vaak dat we als bloggers elkaar kopieren toch? Gisteren nog over geblogd dat hoe meer ik sommige mensen lees hoe meer ik ga bloggen zoals zij.
Ik weet het niet. Het was me niet op gevallen. Althans, de mensen die ik lees doen dat inderdaad maar dat komt natuurlijk over.
Herken je dat?

JeroenMirck
april 10, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: Elja Daae

Aha, het gaat over kritiek op TEVEEL witregels. Net als Henk-Jan hou ik ook niet van die overdreven consultants en coaches die heel erg vanuit jou (De Lezer) gaan schrijven en dan stapsgewijs, met persoonlijke tussenzinnetjes en heel veel witregels voor het bedoelde dramatische (lees: marketing) effect, gaan invullen wat jij aan het denken bent en kunt gaan doen om die gedachten te bezweren.

Meer basaal adviseer ik blogcursisten natuurlijk ALTIJD om witregels tussen alinea’s te gebruiken (als de layout daar niet al in voorziet), omdat teksten anders onleesbare brij worden. Hoe lang je alinea’s zijn is daarbij ook gewoon persoonlijke smaak. Zelf schat ik mijn lezer hoog in en gebruik ik vaak best lange alinea’s. Het is geen verplichting om laagdrempelig te schrijven. Afhankelijk van het onderwerp (en mijn gekozen schrijfvorm) wijk ik daar van af.

H.J. Winkeldermaatreply
april 08, 2013 at 10:04 AM

Witregels vind ik wel lekker, als het maar niet na elke regel is. Wat ik steeds vaker zie is het expres veel gebruiken van de interpunctie, kapitalen en juist korte zinnen. Dat moet ook niet te ‘gortig’ worden, hihi.

Echt Waar. Ik vind. Het ook weer niet Zo’n Probleem. Maar het is net of IK m’n SCHOONMOEDER lees. (Die doet dat ook, maar dan op analoge kaartjes.) Niet Erg. En het is een persoonlijk bewuste Keuze van de weinige bloggers die ik volg (Steven Gort en Sandra van Kolfschoten, niet doorvertellen :-).

Waar ik wel een broertje dood aan heb is het bewust gebruik maken van trucjes die ‘bewezen hebben goed te werken’. En die iedereen dus om die reden gaat gebruiken, of aangeleerd krijgt in de vele aandachtsworkshops (aandachtaandachtaandacht, joehoe hierzo, aandacht).

Oh, je doet het zelf ook… hihi.

1. waarom?
2. doe je dat?
3. toch op deze manier?

Dat hihi gebruik, ook irritant.

En bedankt weerrrrr… Joehoe, fijne dag!

Elja Daaereply
april 08, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: H.J. Winkeldermaat

Ja ik doe het ook, al die dingen. Korte zinnen en hoofdletters en uitroeptekens en heel veel witregels en, en, en. Maar het is gewoon zo gegroeid. Niet als trucje bedoeld. Zouden veel mensen het nu als trucje gebruiken denk je?? Waarschijnlijk wel he? Die moet ik dan nog tegenkomen. Of ik ben er gewoon ingestonken en heb het niet eens opgemerkt.
Het is me wat.
(haha…’gortig’…:))

Marthareply
april 07, 2013 at 10:04 PM

Ha, dat is duidelijk! Mijn leerlingen leren inmiddels ook uit de boeken dat ze witregels moeten plaatsen als ze een brief schrijven, waar ik ooit inspringen heb geleerd. Tja, voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen he 😉

Elja Daaereply
april 08, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: Martha

Oh! Dus het is gewoon ABN tegenwoordig. Online ABN. Of zo. Hoe heet dat? 🙂

Artoekreply
april 07, 2013 at 08:04 PM

Zoooo, U Heeft Gezegd.
.
Dat Zegt U Goed.
.
Zo had ik het nog niet bekeken.
.
Omdat ik er,
eerlijk gezegd,
nooit over nagedacht had.

Elja Daaereply
april 08, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: Artoek

Haha, ach, het zat me dwars, ik moest het kwijt, ik wil niet dat iemand het gevoel krijgt dat het hier trucjes zijn of zo, dan ga ik weer gewoon lange alinea’s maken hoor.
PS Jouw rode draad…denk, denk…dat jij gewoon doet wat goed voelt zonder bijbedoelingen??

Jacob Jan Voermanreply
april 07, 2013 at 08:04 PM

leuk, zo voel ik het ook, maar zo had ik het nog niet verwoord. dank. de witregels als spreekpauze.

Elja Daaereply
april 08, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Zo lees ik het althans wel bij jou, die witregels. En jij en ik beïnvloeden elkaar ook in hoe we schrijven, vermoed ik, he?

Carel de Marireply
april 07, 2013 at 08:04 PM

witregels tussen alinea’ s is toch niets nieuws?

Elja Daaereply
april 08, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: Carel de Mari

Nee, is ook zo. Maar ik bedoel het gebruik van witregels na iedere zin of soms na een woord of gewoon, hele korte alinea’s met witregels. Ik bedoel dat veel bloggers (waaronder ikzelf) meer en meer witregels gebruiken in hun teksten. Minder echte alinea’s.

Frank Meeuwsenreply
april 07, 2013 at 07:04 PM

“De 10 Manieren Hoe Witregels Je Helpen Succesvol Te Worden”. Ik kan niet wachten tot dat post-inbound-marketing-gedoe losbarst 😉

Elja Daaereply
april 08, 2013 at 11:04 AM
– In reply to: Frank Meeuwsen

Hahahaha!
Ik zat nog te denken, van de week, zal ik eens proberen om zo’n viral artikel te schrijven over bloggen of zo? Met tien tips? En dan kijken of het me lukt om het ook viral te krijgen?
Maar dus niet gedaan. Weet niet of ik het kan. En ook niet of ik het leuk vind. De tijd van inbound marketing is ook voorbij aan het gaan, als je het mij vraagt.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.