Mijn 10 (tot nu toe) ongeschreven twitterregels

Hier zijn mijn 10 – “ongeschreven”- twitterregels. Met de nadruk op ‘mijn’. Want iedereen gebruikt Twitter anders, en dat is het mooie. Maar zo doe ik het.

Elja’s twitter 10

1. Ik tweet wat, wanneer en met wie ik wil. Binnen grenzen.

2. Ik volg volgers terug. Handmatig.*

3a. Ik kijk vooral naar mijn twitterlijsten, mentions en DM’s.

3b. Ik hoef niet alles bij te houden of er altijd te zijn.

4. Aantallen zijn niet belangrijk.

5. Ik blijf rustig beleefd en positief bij kritiek.

6. Als ik tijd heb, werp ik een blik op mijn totale stream.

7. Af en toe ruim ik op: lijsten, volgers.

8. Spammers ontvolg ik en block ik.

9. Ik mention mensen als ik via hen iets (re) tweet.

10. Het moet wel leuk blijven.

Toelichting

1. Ik heb mijn eigen gevoel voor humor, en soms vind ik dingen niet leuk. Of te shockerend. Of gewoon stom. Dan ontvolg ik. Ik heb geen zin in mensen die met name promoten, die ontvolg ik ook. Zelfs als ik het verder leuke mensen vind. Ik mag doen en laten wat ik wil, van mezelf. Ik mag praten met wie ik wil. Het moet wel leuk blijven (regel 10).

2. Ik vind het belangrijk om mensen terug te volgen. Ook al kan ik niet alle tweets van al mijn volgers bijhouden (zie 3), we kunnen elkaar DM-en als het nodig is. We zijn een schakeltje dichter bij elkaar gekomen als we elkaar wederzijds volgen. En ik vind het leuk en belangrijk om ieders profiel even te zien.

Ook een belangrijk effect hiervan is dat ik de tweets van mensen uit mijn lijsten aan mensen die ik wel volg, maar die niet in mijn lijsten staan, zie. Zo kom ik toch met ze in gesprek, soms. En dan zet ik ze vaak alsnog in mijn lijst. Zo bouwt mijn netwerk langzaam uit.

 * Behalve als het om spam-achtige praktijken lijkt te gaan. Engelstalige accounts die ik niet ken, ‘de goedkoopste [product X]’, en zo.

3a + b. Dit betekent dat ik heel veel NIET zie. Mijn scherm in hootsuite laat de tweets van mensen uit die twee lijsten zien, en mijn DM’s, en mijn mentions. Maar zie ook 2: al met al zie ik toch veel voorbij komen, en breidt mijn netwerk zich uit.

Ik heb geleerd dat ik niet alles kan en wil bijhouden. En dat is OK. Soms ben ik er, soms niet. Als je me wilt bereiken, is een mention of een DM een goede manier. Het moet wel leuk blijven (10).

4. Aantallen zijn niet belangrijk. Ik volg nieuwe mensen omdat ik het wil, of omdat ze mij volgen. Niet omdat ik teruggevolgd wil worden. Als het me lukt om bij te houden wie er nieuw is in #blogpraat, volg ik nieuwe deelnemers aan #blogpraat. Ik zet ze ook op een twitterlijst.

Ik volg niet veel mensen uit mezelf. Dat komt vooral omdat ik niet actief op zoek ben – zoals ik het nu doe, kan ik het allemaal bijhouden, en heb ik ook tijd om echt gesprekken te voeren en nieuwe mensen te leren kennen. Aantallen boeien me zoals gezegd niet omdat ik Twitter niet gebruik met commerciële bedoelingen.

5. De beste manier om met kritiek om te gaan, is vriendelijk te blijven en te vragen hoe of wat. Of, in het geval van keiharde, onterechte aanvallen, soms gewoon iets te negeren. Maar dat heb ik zelden meegemaakt, gelukkig.

6.  Ik vraag me soms af of het hypocriet is om mensen terug te volgen, terwijl ik hun tweets niet actief bekijk (omdat ik alleen die twee lijsten en mijn mentions en DM’s in de gaten hou). Maar langzaam krijg ik mensen dan toch in het vizier, als we dezelfde interesses hebben, en dezelfde volgers en gevolgden (zie 2).

Als ik tijd heb, ga ik door mijn gewone timeline scrollen. En als ik ergens op wil reageren, doe ik dat. En zo ontstaat vanzelf weer iets. Op basis van toeval (ik moet maar net kijken, en iemand moet maar net iets tweeten dat me triggert), weliswaar, maar zo werkt het goed voor mij.

7. Als je iedereen in principe terugvolgt, loop je het risico dat je account misbruikt wordt om iemands volgersaantal op te krikken. Heb ik geen zin in. Dus ga ik handmatig door de accounts die mij niet terugvolgen. Zie verderop.

8. Logisch.

9. Ook logisch.

10. Geldt voor meer dingen die ik doe.

Opvallende twitter tactieken

twitter managen met manageflitterDat is het zo’n beetje. Af en toe gebruik ik een programma als manageflitter.com om te kijken wie mij niet terugvolgen (regel 7). Daar voel ik me soms een beetje schuldig over, maar het helpt om in de gaten te houden hoe het zit met de fake accounts onder mijn volgers. En het is gewoon goed om te zien, af en toe. Wie volgt mij terug, wie volg ik maar volgt mij niet (en waarom?), welke accounts zijn inactief, dat soort dingen.

Gisteren weer een rondje gedaan, op manageflitter.com. Je ziet dan

  • Wie jou terugvolgt
  • Wie jou niet terugvolgt. Als je zoals ik weet wie je uit jezelf bent gaan volgen, en wie je bent gaan terugvolgen, geeft dat interessante conclusies. Want dan zie je wie je is gaan volgen, waarna je bent gaan terugvolgen, waarna je weer ontvolg bent door die account.

Er vielen me 3 dingen op:

1. Er zijn bedrijven die hun volgers niet terugvolgen.

Ik vind dat niet slim. Terugvolgen vergroot het aantal spam DM’s, dat wel. Maar ik vind dat je als bedrijf een signaal geeft door terug te volgen: ik zie je, en ik ben geïnteresseerd in je. Bovendien open je door terug te volgen een nieuw communicatiekanaal naar je doelgroep: de Direct Message. Zou ik dus altijd doen.

Als je belangrijkste reden om dit niet te doen is dat je denkt dat het niet ‘cool’ is om bijna net zoveel volgers als gevolgden te hebben (je volgers/gevolgden ratio), heb je wat mij betreft het hele social media gebeuren niet begrepen. Terugvolgen brengt mensen een paar stapjes dichter bij je. Ze komen in je orbit. Ik vind dat belangrijk.

Maar goed: ieder zijn twittermening, ieder zijn twitterbeleid.

2. Er zijn mensen en bedrijven die je alleen maar volgen, zodat je ze terugvolgt.

Een achterhaalde tactiek. Zie punt hierboven. Hoewel veel bedrijven dit schijnen toe te passen, geeft het weinig blijk van begrip van social media, wat mij betreft. Organische groei – groei in volgers omdat mensen het interessant vinden om je te volgen, vanwege je tweets, omdat ze binnen hun eigen twitternetwerk je tweets voorbij zien komen, heeft meer toekomst. En levert zakelijk gezien een hogere kwaliteit ‘bestand’ op.

Het is zoals het weggeven van iPads als mensen je fanpagina op Facebook ‘liken’. Het schroeft je aantallen op. Maar verlaagt de kwaliteit van je bestand. Ouderwets dus. Achterhaald. Wat mij betreft is dat meer een tactiek van 3 jaar geleden.

Natuurlijk is het goed om als bedrijf actief accounts te gaan volgen. Te onderzoeken waar je doelgroep zit. Kijken wat er gezegd wordt. Reageren op wat er gezegd wordt. Maar als je dit automatiseert zodat het gaat om honderden, zelfs duizenden accounts tegelijk, hoe oprecht ben je dan nog? Gaat het je dan echt om de conversatie? Of gaat het je om het opblazen van je aantallen?

Ondanks dat volg ik bedrijven terug, als ze me volgen, uitzonderingen daargelaten. Ondernemers gun ik succes. Ik wil wel horen wat ze te zeggen hebben. Maar ik ontvolg ze net zo hard weer, als ik ze spammerig vind.

3. Er zijn mensen en bedrijven die je volgen, zodat je ze terugvolgt. En als je dat doet, ontvolgen ze je.

Wat kun je daarover zeggen? Nog een tandje stommer dan de tactiek onder 2. Vooral als bedrijf – je volgt iemand zodat je teruggevolgd wordt, en ontvolgt dan weer? Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Denk je niet dat die nieuwe volgers al snel doorkrijgen dat je niet werkelijk iets te melden hebt, doorkrijgen dat je ze niet terugvolgt, en dat je ze dan weer ontvolgen? Of je tweets negeren?

Conclusie

Ik kan nog uren doorgaan hierover. Maar dat doe ik niet. Iedereen gebruikt Twitter op zijn of haar manier. En zolang je daarbij geen ethische grenzen overschrijdt, moet dat ook kunnen. En zelfs bij die ethische grenzen geldt dat het zich voor een groot deel zelf reguleert. People vote with their feet! Ofwel, als je gedrag ze niet bevalt, zijn ze weg.

 

PS. Ik heb een categorie op mijn blog die ‘doelgericht twitteren’ heet. Ik twitter eigenlijk helemaal niet doelgericht. Dus daar past dit artikel ook niet onder. Maar regels geven wel een beleid, een kader, en wat ik doe heeft een reden. Dus toch maar even hieronder geschaard.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

11 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Stephan ten Kateantwoord
10 januari 2013 om 16:07

Voor iedereen die veelvuldig van Twitter-lijsten gebruikt maakt, kan ik trouwens Twitilist aanbevelen:
http://www.twitilist.com/

Hier kan je eenvoudig meerdere mensen selecteren en in en uit lijsten slepen!

Karin Ramakerantwoord
9 januari 2013 om 19:13

Ik volg niet persé mensen meteen terug als ze mij zijn gaan volgen dat doe ik pas als er interactie is ontstaan. (ik volg al zoveel mensen, vaak schrap ik zo nu en dan weer mensen omdat ik zo lang geen interactie met hen gehad heb, de onderwerpen te ver van m’n bed zijn geworden of gewoon omdat ik me erger) 

Elja Daaeantwoord
9 januari 2013 om 22:14
– Antwoord aan: Karin Ramaker

Ja zit wel iets in (niet altijd terugvolgen). Maar ach, door mijn lijsten vind ik een drukke tijdlijn verder niet erg. Als ik me erger gaan ze er uit. Hop! Simpel. Het moet leuk blijven zeg.

Frank Meeuwsenantwoord
8 januari 2013 om 18:23

Ik hou me vast aan de mooie gedachte van wijlen Martin Bril: Je mist meer dan je meemaakt.

Elja Daaeantwoord
9 januari 2013 om 08:56
– Antwoord aan: Frank Meeuwsen

Haha! Het heeft wel even geduurd bij mij voordat ik dingen durfde missen. Door schade en schande wijs geworden.

Stephan ten Kateantwoord
8 januari 2013 om 16:34

Herkenbaar verhaal, leuke 10 punten!
Ik maak zelf maar weinig gebruik van lijsten, en werk juist meer vanuit mijn tijdlijn. Dat betekent dat ik dus geen 1000’en mensen volg, aangezien de tijdlijn dan ontploft. Toch maar eens kijken of die lijsten een belangrijker onderdeel worden van mijn Twitter-gebruik 🙂

ManageFlitter is inderdaad een handige tool. Uitgebreider en gratis is SocialBro: vooral als Chrome extensie erg handig en uitgebreid om je volgers te analyseren.

Elja Daaeantwoord
9 januari 2013 om 08:55
– Antwoord aan: Stephan ten Kate

Hey leuk, ik ken socialbro wel maar gebruik het niet. Eens even induiken.
Ik kan me echt niet voorstellen hoe je Twitter kunt gebruiken zonder lijsten! Maar goed, ik volg ook iedereen terug dus dan is je gewone timeline niet meer te doen.

Mary Sjabbensantwoord
8 januari 2013 om 11:07

Ik kan me vinden in veel van jouw tips. Die manageflitter ga ik ook eens gebruiken. Ik doe alles handmatig en mijn lijsten gebruik ik vooral voor bedrijven……Ik kan nog steeds niet volgers in een lijst plaatsen. Dus alles komt in mijn TL binnen, nou ja alles kan dus niet meer. Ik vind dat als mensen mij wat willen laten weten ze dat via @ of DM zouden kunnen doen.

Elja Daaeantwoord
9 januari 2013 om 08:54
– Antwoord aan: Mary Sjabbens

Hoezo lukt het niet om je volgers in een lijst te plaatsen? Doe je dat via twitter.com of via een ander programma?

Carelantwoord
8 januari 2013 om 11:03

goed verhaal, herkenbaar ook.

Carolien Geurtsenantwoord
8 januari 2013 om 09:20

Leuk om te lezen en ik heb gister je Tip managefliiter gebruikt en volgens mij 270 mensen ontvolgt. Een vd dingen op mijn todolijstje is downsizen van mijn account en daar ben ik op een rustige manier sinds November mee bezig.
Vooral accounts die al maanden inactief waren en bedrijven en wat mensen die mij niet volgenden en met wie ik weinig heb / minder heb gekregen door de jaren heen. 

ik volg ook het liefst handmatig terug, afhankelijk van het profiel en liefst met een persoonlijk welkom en een verwijzing naar mijn blog omdat ze dan weten wat voor dinges ze in de kuip hebben.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.