Marketing voor zelfstandigen: 10 marketingtips om vandaag nog mee te beginnen

Marketing voor zelfstandigen

Marketing voor zelfstandigen is geen peuleschil. Was je daar ook al achter?? Wie net als ik zzp’er is (ik ben social media trainer), weet dat het makkelijker klinkt dan het lijkt, dat het ondernemen. Soms loopt het fantastisch, maar soms blijven de aanvragen achter en zul je toch echt actief aan de slag moeten. Soms betekent het dat je dingen anders moet gaan doen. Maar soms betekent het ook gewoon dat je andere dingen moet gaan doen.

Natuurlijk zijn er dingen die je kunt doen voor de lange termijn. Bloggen, je nieuwsbrief … dat soort dingen. En natuurlijk is dat belangrijk. Maar soms wil je wat sneller resultaat. Je kunt het je niet altijd veroorloven om dingen te doen voor de lange termijn.

Marketing voor zelfstandigen: input & inspiratie

Het helpt als je wat input krijgt van anderen of gewoon wat inspiratie opdoet. Daarom vind je hieronder 10 dingen die je zou kunnen overwegen om de marketing voor jouw diensten een nieuwe impuls te geven:

  1. Schrijf & verspreid een ebook
  2. Zet LinkedIn actiever in
  3. Van uurtje-factuurtje naar vast bedrag
  4. Verpak je diensten
  5. Word spreker (gratis als het moet)
  6. Ga bij een netwerkclub
  7. Benader je netwerk
  8. Zoek partners
  9. Vind & bereik een niche-doelgroep
  10. Adverteren

(geen zin om te lezen? 26 maart organiseer ik een workshop waar al deze tips aan bod komen)

1 Schrijf & verspreid een ebook

Jaja, ik weet het, zo’n gratis ebook is een beetje een afgezaagde truc voor zzp’ers. Je wordt er overal mee om de oren geslagen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt. Het zou eerder kunnen betekenen dat het wél werkt. Een gratis ebook over een onderwerp waar je doelgroep zich druk om maakt … helemaal niet zo’n slecht idee.

Bovendien: het hoeft geen ebook te zijn. Het kan ook iets heel anders zijn, iets dat past bij jouw dienstverlening en de behoefte van jouw klanten. Bijvoorbeeld:

  • Een mini-reisgids met de bijzonderste adresjes voor een bepaalde bestemming, inclusief een exclusieve google maps lijst;
  • Een werkboek waarmee klanten direct aan de slag kunnen;
  • Een serie videos of audio files;
  • Een instructie voor iets dat mensen vaak lastig vinden. Zo was ik laatst op zoek naar een bepaald lettertype en kwam terecht op een site waar je gratis een gids kon downloaden waarin werd beschreven welke gratis lettertypes lijken op de lettertypes van bekende websites;
  • Een geheim recept, zoals deze diëtiste slim doet;
  • Een serie e-mails met opvolgende tips; of
  • Een inspirerend overzicht met ideeen en links naar andere websites.

Gratis maar niet voor niets

Er zijn twee belangrijke aspecten aan zo’n gratis informatiepakket. De eerste is: wat vraag je van de mensen die jouw informatie willen hebben? Wat wil je er voor terug? Zet je ze op een e-maillijst? Vraag je hun telefoonnummer en ga je ze vervolgens bellen? Geef je het ze zonder dat ze iets hoeven te doen, met het vertrouwen dat het wel naar je terugkomt?

Het tweede is: hoe ga je zorgen dat je gratis informatie de juiste mensen bereikt? Natuurlijk plaats je een link naar de pagina met informatie op je social media kanalen, maar dat kun je niet blijven doen. Je moet dus andere manieren vinden om die informatie te verspreiden. Denk aan:

  • Adverteren
  • Een banner op je website
  • Vermelden in je profielen op gastblogs
  • Vermelden als link in je social media profielen

Een andere belangrijke manier om te zorgen dat je gratis informatieproduct ook echt wordt bekeken, is om je netwerk direct te benaderen. Als je al klanten in je bestand hebt voor wie dit interessant zou zijn, stuur ze dan een mailtje en wijs ze er op. Of stuur ze de informatie gewoon los op, bij wijze van service. Misschien ken je nog andere mensen die je kunt benaderen en die bereid zouden zijn om jouw informatie onder de aandacht te brengen van hun netwerk.

Niets gaat vanzelf, ook niet de verspreiding van waardevolle informatie. Het is hard werken. Maar met de kans op resultaat is vrij groot.

2 Zet LinkedIn actiever in

LinkedIn is een geweldig manier om zakelijke klanten te bereiken. Je kunt er, vooral als zelfstandige, heel goed laten zien wat je kunt en weet. Een mooie manier om je merk te laden, zeg maar. En zelfs om leads uit te halen.

Er is al zoveel geschreven over LinkedIn, dat ik het hier niet verder uitgebreid ga doen. Ik wil je er alleen op wijzen dat je meerdere manieren hebt om actiever te zijn op linkedIn.

  1. Zorg dat je iedere dag reageert op berichten uit je netwerk
  2. Plaats zelf ook vaak, liefst iedere dag, een bericht met iets interessants.
  3. Voeg actief mensen toe aan je netwerk (mits je ze echt kent)
  4. Sluit je aan bij groepen en kijk of je daar actief wilt worden
  5. Waag de stap en ga bloggen op LinkedIn
  6. Reageer op oproepen voor klussen in jouw vakgebied
  7. Vraag om werk, als je durft

Nummer 1 is belangrijk, want dat vergeten mensen nog wel eens op LinkedIn (en op ieder ander online medium). Wie iedere dag actief is, reageert, op like klikt, deelt, die gaat daarvan de vruchten plukken. Uiteindelijk ga je meer opvallen bij je netwerk, let maar op.

Vraag er gewoon om

Heb je nu direct werk nodig, zie 7? Zet je schaamte opzij en geef actief aan dat je op zoek bent. Breng het in de trant van ‘opdracht afgerond, komende weken tijd voor nieuwe opdracht’, ‘wie kent adverteerders voor wie deze doelgroep interessant is?’, of zoiets. Houd het positief. Praat niet te veel over jezelf, maar maak altijd duidelijk wat de ander er aan heeft.

 

LinkedIn berichten doorzoeken

LinkedIn is ook op een andere manier een bron van opdrachten: ik zie er vaak oproepen langskomen waarin gevraagd wordt om aanbevelingen. Maar je hoeft niet af te wachten tot er iets voorbij komt via je netwerk. Je kunt ook zelf actief zoeken op dergelijke oproepen. Dat doe je door je voertaal op Engels te zetten en vervolgens onder het zoekveld te kiezen voor ‘content’. Zo doorzoek je de openbare berichten van mensen buiten je netwerk.

3 Van uurtje-factuurtje naar vast bedrag

Het is een makkelijke valkuil als zelfstandige: factureren per uur. Natuurlijk, geld is geld, een klus is een klus, dus er is niets mis mee in het begin. Maar je kunt meer verdienen en meer zekerheid krijgen als je van die losse uurtje-factuurtjes kunt afstappen.

Maak een inschatting van de benodigde uren en stel een vast bedrag voor voor een opdracht. Of biedt zelfs pro-actief een pakket aan met verschillende andere diensten die horen bij jouw werk. Als je bijvoorbeeld artikelen schrijft voor websites, biedt dan aan om ook de bijbehorende teksten en beelden voor social media aan te leveren. Zo kleed je je ‘pakket’ wat meer aan.

Bied je klanten een keuze

Het is altijd slim om meerdere mogelijkheden te bieden en je klant de keuze te geven. Bied dus meerdere opties aan in verschillende prijsklassen. Je extra diensten (denk aan het voorbeeld van die social media updates) zijn meteen je ‘wisselgeld’ in de onderhandeling over je tarief.

Natuurlijk betekent dit dat je een goede inschatting moet maken van je uren met het risico dat je het onderschat. Maar niet geschoten is altijd mis. Je leert vanzelf hoeveel tijd dingen kosten, wat jij zelf minimaal wilt verdienen en welke tarieven je klanten acceptabel vinden. Hier vind je meer ideeën voor hoe je als freelancer om kunt gaan met tarieven.

4 Verpak je diensten

Het kwam al een beetje aan bod, maar ik breng het graag opnieuw onder de aandacht: het verpakken van je diensten is belangrijk. Dat je ergens goed in bent, zegt mensen niet zo veel. Ze moeten begrijpen wat ze precies aan je kunnen hebben. Je aanbod moet in 1 oogopslag duidelijk zijn. Een gestandaariseerd pakket, als het ware.

Ben je bijvoorbeeld adviseur? Maak dan een pakket rondom het type opdracht dat je heel vaak uitvoert en geef het een naam. Denk maar aan advocaten en notarissen. Ze kunnen van alles, maar je huurt ze in voor specifieke dingen. ‘Begeleiding overname’, ‘Opstellen Algemene Voorwaarden’, ‘Check koopcontract’, dat soort dingen. Zo kan dat ook voor de diensten die jij verleent.

Zo doe ik wel eens trajecten waarbij ik bedrijven help om een slag te maken in hun social media aanpak. Maar ‘advies social media strategie’ blijft zo vaag. Ik verdeel het daarom meestal onder in een aantal verschillende, tastbare onderdelen, waar ik dan weer een prijs aan kan hangen.

Het is belangrijk om je diensten te benoemen en te ‘verpakken’, zelfs als je geen vast bedrag wilt afspreken maar gewoon per uur factureert. Dan begrijpen nieuwe opdrachtgevers (bezoekers van je website, bijvoorbeeld) beter wat ze aan je kunnen hebben.

5 Word spreker (gratis als het moet)

Ik verdien zelf mijn geld met spreken over social media. Het ligt voor de hand dat ik soms ook nieuwe opdrachten krijg omdat mensen me hebben zien spreken. Ze zoeken een spreker en ze zagen er een: 1 en 1 is 2. Maar spreken op bijeenkomsten is ook interessant als je niet van plan bent je geld te verdienen met spreken. Want het brengt jou en je kennis onder de aandacht bij een bepaald publiek.

Soms moet je de kansen opzoeken in plaats van af te wachten tot ze zich voordoen en dat geldt bij spreken ook. Er worden iedere werkdag honderden evenementen georganiseerd door Nederland en België door allerlei verschillende groepen en netwerken. Denk aan lokale clubs voor ondernemers, netwerken voor mensen met gezamenlijke interesses (zoals de social media clubs die je over de hele wereld vindt), verenigingen en stichtingen en natuurlijk bedrijven. Want waarom zou je een potentiële klant niet aanbieden om een lunchlezing te houden?

Gratis spreken doe je niet voor niets

Spreken is een kwestie van ervaring: hoe meer je het doet, hoe beter je wordt. Er is niets op tegen om gewoon gratis te gaan spreken en zo ervaring op te doen. Maar houd je doel in het oog: je wilt je netwerk uitbreiden en nieuwe klanten vinden. Vergeet dus niet de volgende dingen:

  • Neem voldoende visitekaartjes mee;
  • Zorg voor een afsluitende dia in je presentatie met je contactgegevens (en dat ebook!);
  • Noteer de namen van de mensen die je ontmoet en stuur ze zo snel mogelijk eenLinkedIn connectverzoek;
  • Vraag de organisatie om in de aankondiging (online en offline) een link naar je site op te nemen;
  • Vraag om feedback en houd bij wat er goed ging en wat er beter kan.

Zo haal je het meeste uit je presentaties. Naast al die klantaanvragen, natuurlijk. 🙂

6 Ga bij een netwerkclub

Een tijdje geleden werd ik meegevraagd naar een BNI-bijeenkomst. Ik had er nog nooit van gehoord en wist voor ik ging alleen dat het een netwerkclub voor ondernemers is. Maar het bleek veel meer te zijn dan dat, omdat iedereen gericht is op business.

Het hele systeem van BNI draait er om dat je voor elkaar op zoek gaat naar businesskansen. Er wordt zelfs bijgehouden hoeveel leads en afspraken je voor jezelf en voor anderen weet te regelen. Maar het gaat allemaal op een hele laagdrempelige manier. Je hoeft er geen salestijger voor te zijn en dat is natuurlijk juist het mooie.

Als je eenmaal lid bent, kun je door het hele land naar andere bijeenkomsten. Zo kun je je verhaal voor heel veel andere ondernemers houden en jezelf voorstellen. En omdat iedereen er hetzelfde in zit, komen er sneller kansen op je pad. En als je niet van ‘netwerken’ houdt, is dat geen probleem: het gaat gewoon vanzelf.

Voor ieder wat wils

Er zijn natuurlijk vele andere netwerkclubs. Denk aan de Social Media Clubs, of clubs van Communicatieprofessionals, of de Jonge Balie (voor advocaten). Clubs voor jonge professionals of vrouwelijke professionals – er is van alles. Sommige netwerken zijn besloten, soms heb je een introductie nodig. Maar als je denkt dat een groep mensen de moeite waard is, kun je daar natuurlijk gewoon achteraan gaan. Gewoon doen! Want welke club is nou nietblij met enthousiaste nieuwe leden?

7 Benader je netwerk

Iedereen heeft een netwerk. Maar niet iedereen durft het te gebruiken. Ik ook niet altijd, geef ik toe. Maar laatst werd ik gebeld door iemand voor wie ik wel eens een opdracht heb gedaan, eigenaar van een internetbureau. Die bracht me op het idee om dit zelf actiever te gaan doen.

Ik had de persoon in kwestie al maanden niet gesproken, dus ik was blij verrast (en een beetje hoopvol!). Maar hij bleek gewoon wat namen te willen van goede tekstschrijvers. Of ik die kende? Ik was een beetje teleurgesteld dat hij niet belde voor mij. Maar tegelijkertijd vond ik het wel inspirerend. Hij belt gewoon. Hij gebruikt zijn netwerk om te vinden wat hij zoekt en dat lukt hem ook nog. Want natuurlijk had ik een paar namen voor hem.

Geven en nemen

We kunnen allemaal ons netwerk meer gebruiken. Want grote kans dat je zelf investeert in de mensen in je netwerk met verwijzingen, aanbevelingen, retweets, perfect uitgevoerde opdrachten en nog veel meer. Je kunt de mensen met wie je gewerkt hebt of voor wie je gewerkt hebt dan zelf ook wel eens om een gunst vragen. Je kunt ze best eens benaderen. Bijvoorbeeld:

  • Om je te introduceren bij een van hun contacten;
  • Om ze om een aanbeveling te vragen;
  • Om ze te laten weten van je nieuwe ebook/nieuwsbrief/boek;
  • Om ze te laten weten dat je een nieuwe dienst hebt gelanceerd; of
  • Om ze te vragen of ze ideeën hebben voor nieuwe opdrachten bij hun netwerk.

Ik zeg niet dat het makkelijk is. Maar het is vooral een kwestie van durf. En als je business nodig hebt, moet je soms wat meer durven.

8 Zoek partners

In 2017 raadde een vriendin, ook trainer, me aan bij een trainingsbureau waar zij mee werkte. Zo maar. Superleuk natuurlijk, maar in eerste instantie hadden ze niemand nodig met mijn expertise. Toen bekeken ze mijn website 🙂 en kwamen er op terug. Ze hadden toevallig een trainer die ging stoppen en wiens training ik over kon nemen. Zo gezegd, zo gedaan.

Sindsdien geef ik trainingen namens dat bureau. Ik verdien minder met zo’n training dan als klanten direct bij mij uitkomen, want dan kan ik natuurlijk hetzelfde vragen als het bureau. Maar ik kom wel terecht bij allerlei bedrijven die mij anders niet op het spoor komen. Dus ik kan meer trainingen geven dan als ik niet bij het bureau was aangesloten. Bovendien is het ook gewoon leuk voor mij als zelfstandige om samen te werken met collega’s.

Zoek de juiste partners

Misschien ligt dit voorbeeld voor de hand, maar zo zijn er natuurlijk allerlei voorbeelden te bedenken van effectieve partnerships. Misschien kun je een completer dienstenpakket aanbieden als je samenwerkt met iemand. De combinatie van tekstschrijver/webbouwer, bijvoorbeeld.

Een andere vorm zijn de coöperatieve netwerken die je steeds meer tegenkomt. Ik word regelmatig gevraagd om me aan te sluiten bij partnerships van zelfstandigen binnen een vakgebied. Het is echt een trend om je onder 1 paraplu te kunnen profileren en samen te kunnen werken met vakgenoten. De partners werken met een winstverdeling afhankelijk van wie de klus doet en met een percentage dat terug gaat naar de organisatie, voor de overhead. Daaromheen hangt vaak een schil van freelancers die waar nodig kunnen worden ingezet.

Ik ken voorbeelden van dergelijke partnerships op het gebied van customer excellence, voor start-up begeleiding en voor communicatie. Tot nu toe sloten de partnerships die ik tegenkwam niet echt aan op mijn expertise, maar wie weet, bestaat zoiets wel voor jou. Of begin zelf zo’n coöperatief netwerk!

9 Vind & bereik een niche-doelgroep

Schieten met hagel is zelden effectief. Het werkt eigenlijk alleen als je doelgroep ook heel groot is. Als je alle mensen van Nederland iets te bieden hebt en de kans bestaat dat al die mensen in Nederland wel interesse zullen hebben in wat jij te bieden hebt. Maar heel realistisch is die situatie niet, he. Zelfs wasmiddelproducenten willen niet meer met hagel schieten, maar met getargeette campagnes.

Je zou misschien beter kunnen overwegen om iets in de markt te zetten voor een hele specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld huisartsen. Of zzp’ers met een beperking. Of ondernemers binnen je eigen gemeente. Of moeders van jonge kinderen die part-time werken en in Brabant wonen (weet ik veel! zoiets!).

Focus maakt marketing makkelijker

Het handige van meer focus op een niche is dat je makkelijker kunt targetten. Je weet eerder hoe die groep mensen zich gedraagt, wat ze lezen, welke websites ze bezoeken, wat ze leuk vinden, waar ze zich bevinden. Je kunt dus niet alleen je boodschap (en je dienstenpakket) beter op hen afstemmen, je kunt ze ook echt makkelijker bereiken.

Stel dat ik me richt op ondernemers in Den Haag, dan kan ik bijvoorbeeld kijken welke tijdschriften en kranten door die groep worden gelezen en daar dan een gastcolumn schrijven, of een brief insturen, of een advertentie plaatsen. Ik kan me aansluiten bij lokale netwerkclubs. Ik kan een lijst maken van interessante bedrijven om te benaderen. Ik kan me als spreker aanmelden op een bijeenkomst voor die doelgroep en dan praten over die dingen die voor hen specifiek interessant zijn.

Soms is marketing makkelijker als je keuzes maakt in je doelgroep. Ik wil niet zeggen dat ik er zelf zo goed in ben 🙂 maar als het enigszins mogelijk is (en de omvang van de doelgroep voldoende is!), helpt het je om veel effectiever te zijn in je marketing.

10 Adverteren

marketingAdverteren is zo oud als de weg naar Rome, natuurlijk. Maar met de mogelijkheden van online adverteren wordt het allemaal nog makkelijker en nog interessanter. Vooral omdat je haarscherpe doelgroepen kunt instellen én heel veel data kunt verzamelen over wat werkt en wat niet werkt.

Het is wel even wennen aan adverteren op Google, Facebook of LinkedIn. Als je een campagne start en hij levert weinig op, niet meteen opgeven dus. Grote kans dat het allemaal beter en handiger zou kunnen. Het is echt een vakgebied.

Toch let niets jou om zelf aan de slag te gaan of advies te vragen van iemand die je kent. Er zijn online heel veel gratis resources voorhanden die je helpen.

En vergeet ook andere vormen van adverteren niet! Je kunt netwerkclubs sponsoren (of alleen hun jaarlijkse gala), advertenties plaatsen in vakbladen en lokale uitgaves, je kunt van alles doen. Ga voor naamsbekendheid. Of ga echt voor leads door ook in je advertenties een concreet aanbod te doen zodat klanten weten wat ze aan je hebben. Het is een kwestie van experimenteren!

Marketing voor zelfstandigen is geen vak apart

workshop marketing voor zelfstandigenAls je zelfstandige bent en voor je inkomen afhankelijk bent van je eigen inzet en ideeën, moet je het vak van marketing wel een beetje onder de knie krijgen. Het hoort er gewoon bij, als zelfstandige. Maar je hoeft heus geen facebookgoeroe te worden. Er zijn heel veel manieren om aan marketing te doen.

Belangrijk is vooral dat je blijft denken aan de korte en de lange termijn. Prima als je blogt voor de lange termijn, maar vergeet ook niet om *nu* actie te nemen. Om dingen te doen die je op korte termijn al klanten kunnen opleveren. Want uiteindelijk moet er brood op de plank, he?

Om je te helpen bij jouw marketing, organiseer ik op 16 maart een workshop ‘Marketing voor zelfstandigen’ waarin o.a. we de punten uit dit artikel bespreken. De eerste deelnemers zijn ingeschreven, mensen met wie jij net als met mij ideeen en tips kunt uitwisselen. We gaan de 16e samen echt concreet aan de slag. Je gaat naar huis met een hoofd en laptop vol ideeën. Hopelijk net als na het lezen van dit artikel! Tot dan!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

marielle dekkerantwoord
7 maart 2018 om 18:20

Bedankt voor de tips. Ik ben net gestart en kom veel van deze tips toch vaak tegen. Vooral dat e-book.. Ga ik daar morgen maar eens mee starten!
En mijn niche vinden! Bedankt!

Elja Daaeantwoord
8 maart 2018 om 14:36
– Antwoord aan: marielle dekker

Graag gedaan! Het loont de moeite denk ik, zo’n ebook. Ik heb zelf een online cursus die ik binnenkort als ‘weggever’ beschikbaar ga stellen, eens kijken hoe dat aanslaat.

Gerard Rathenauantwoord
21 februari 2018 om 15:28

Dank voor je kennisdeling Elja. Allemaal praktische tools om te gaan gebruiken.
Ik heb één toevoeging voor tool 1. Het schrijven (delen) van een E-book is een goed startpunt.
Je kunt de inschrijvers natuurlijk meenemen in je mailing. Maar dan ben je er nog niet. Want je wilt uiteindelijk uit je nieuwsbrief abonnees ook business halen. Je zegt terecht dat er brood de plank dient te komen.
Dit kun je doen door bijv. je meest betrokken abonnees die ook tot je doelgroep behoren (zeg minimaal half jaar abonnee) uit te nodigen voor een kennismakingssessie. Mijn advies is om hierbij tools 1,3,4,5 met elkaar te combineren.

Elja Daaeantwoord
8 maart 2018 om 14:34
– Antwoord aan: Gerard Rathenau

Slim! Ik moet het zelf nog wat meer gaan toepassen, he?! :)) Maar je moet ook wel iets te verkopen hebben natuurlijk.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.