Vandaag prachtige tour gedaan in het oude gedeelte van Istanbul. Haha, oude gedeelte? Precies.
Ik bedoel, in het gedeelte waar je als toerist als eerste terecht komt. En om preciezer te zijn, de befaamde Grand Bazar.
De Grand Bazar, ik had hem weten te vermijden de afgelopen 11 maanden maar vandaag was ik op pad met een historicus en dat is natuurlijk een buitenkansje. Wat een historie! Ongelofelijk.
Maar, jullie kennen me, ik kan nergens naar kijken zonder me af te vragen hoe een winkel of cafe of organisatie nou bekend wordt en succesvol wordt. En dan is de Grand Bazar een soort blik op de marketing van 1000 jaar geleden (dat getal is totaal willekeurig! ouder, jonger, hoe dan ook: oud).
Want als je met 4.499 (dat getal is niet willekeurig) winkels en eetgelegenheden onder 1 dak zit, hoe zorg je dan dat je gevonden wordt door al die duizenden en duizenden toeristen en locals? Daar zijn eigenlijk een aantal manieren voor:
1. Je zorgt voor een toplocatie.
Dat wil zeggen dat je ofwel op een van de belangrijke doorgangswegen gaat zitten met je handel, ofwel dat je zorgt dat je bij je concurrenten gaat zitten. Want samen sta je sterk. Samen kun je bereiken dat mensen die een type product zoeken, weten dat ze naar die ene straat in de bazar moeten.
Je ziet direct dat het werkt. De aantallen zijn zo groot, en mensen vragen waar de lederwaren zijn of de handdoeken of de juwelen of het zilver en worden naar een bepaalde hoek van de bazar gedirigeerd.
2. Marketing in de zin van Word of Mouth
Je weet in een van de populaire reisgidsen te komen met een eervolle vermelding. Reken maar dat mensen je vervolgens weten te vinden. Letterlijk meerdere keren gehoord en niet alleen van kooplui en restaurateurs in de Bazar. De relaties met die gidsen zijn key, hoewel ik de indruk heb dat het voor de echt goede soms meer een kwestie van toeval is. Ze komen er in door Word of Mouth en vervolgens wordt zo’n vermelding onderdeel van de Word of Mouth machine.
3. (Duistere) partnerships
Slimme manier om geld te verdienen aan toeristen: je weet een pact te sluiten met een of andere reisorganisatie. Die organisatie jaagt haar klanten de oude stad door met een rondleiding van de grote attracties (Blauwe Moskee, Topkapi Paleis in een uurtje, dat soort werk) en neemt ze vervolgens mee de Bazar in. Alwaar ze toevallig ‘de beste tapijt/tassen/handdoeken/zilverwinkel’ kennen. Waar ze zeker een ‘goede deal’ kunnen regelen. De toeristen staan onder tijdsdruk en weten niet beter dan dat ze een goede deal krijgen. Plus, het is niet moeilijk om hebberig te worden op die bazar. Ongelofelijk.
Resultaat: bakken en bakken met geld. Waarvan je een percentage afstaat aan je partners natuurlijk.
4. Reclame
Ik heb dit nog niet echt ook al regelmatig gezien, maar vermoed dat het er wel is: adverteren in publicaties die specifieke de shoppers of toeristen targeten. De ene tapijtwinkel heeft nog grotere advertenties dan de ander. In betaalde bladen maar ook in gratis blaadjes. Of op gratis kaarten van de stad/de grand bazar/de wijk, etc.
Het enige dat ik nog niet echt heb gezien, is de inzet van social media.
Dat zal er ook wel zijn, lijkt me. Iedereen heeft smart phones, ook in Turkije. En dat valt eigenlijk gewoon onder 2 en 4 natuurlijk.
Uitleg foto’s
We waren op zoek naar hans (1 han, 2 hans). Oude pleisterplaatsen, handelsruimtes en hotels voor mensen die hun waar kwamen verhandelen of zaken kwamen doen. Het zijn complexen met binnenplaatsen, meestal niet overdekt, die prachtig oud zijn en op de een of andere manier erg tot mijn verbeelding spreken. Ik ben de foto’s van vandaag aan het uploaden naar flickr, mocht je ze willen zien. 200 foto’s dus grote kans dat het mislukt 🙂
De Grand Bazar bestaat eigenlijk ook uit een veelvoud van hans die allemaal aan elkaar geschakeld zijn inmiddels. Vandaar dat we daar rondkeken. Een van de hans is die op de foto’s. Meerdere van de winkels in die han zijn inmiddels van dezelfde eigenaar, liefkozend ‘grote teddybeer’ (of zoiets) genoemd. Hij staat zoals je op de foto’s ziet echt in alle gidsen aanbevolen als betrouwbare tapijtenhandelaar (twee woorden die niet altijd zo vanzelfsprekend bij elkaar horen). Deze han is prachtig onderhouden en is daarmee een uitzondering.
De man die ons al dit moois liet zien en werkelijk waar ALLES weet over de geschiedenis van cultuur van Istanbul (en meer) is Mehmet. Vandaag nog uitvoerig zijn kennis getest door van het ene onderwerp naar het andere te rollen. Byzntynse kunst, de geschiedenis van de Blauwe Moskee, de relatie tussen Venetië en Istanbul (denk: Dan Brown’s Inferno) – hij weet het. Ik kan hem van harte aanbevelen. Sterker nog, ik beveel hem vaak aan! Hij is de man die je moet hebben als je een officiële, universitair opgeleide gids wil die vloeiend Engels spreekt.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
lindakwakernaat zegt
Wat leuk dat je mee kon en mocht!!