Maar hoe maak je je blog beter vindbaar in de zoekmachines zodat je meer lezers krijgt? Want als je blogt, wil je lezers. En nadat de eerste buzz rondom je mooie nieuwe blogartikel is verdwenen, begint het eigenlijk pas. Want dan wordt je blog vindbaar in de zoekmachines. Zo heeft ieder artikel op je blog een langer leven dan de eerste paar dagen.
Natuurlijk heeft het geen zin om zo maar iets te gaan doen. Het helpt als je weet wie je wilt bereiken en op welke zoekwoorden je dus gevonden wilt worden. En ook het bepalen van de voor jou belangrijkste pagina’s van je blog helpen je om sneller resultaat te halen.
Maar ervan uitgaande dat je daar een aardig idee van hebt, is het tijd voor actie.
Stap 1: Koppel je blog aan de Google Search Console
Grote kans dat je Google Analytics al gekoppeld hebt aan je blog. Met deze gratis software van Google kun je analyseren waar het verkeer op je blog vandaan komt en hoeveel bezoekers je nu eigenlijk hebt. Maar wat je niet zo maar te zien krijgt, is op welke zoekwoorden die lezers je blog gevonden hebben.
Met de Google Search Console (vroeger: Webmaster Tools) krijg je antwoord op die vragen. Je vindt de Google Search Console hier. Volg de stappen om je blog te koppelen of Google even 😉 hoe het moet. Je kunt de Search Console ook weer koppelen aan Google Analytics, zodat je al die gegevens ook daar te zien krijgt. Maar in dit voorbeeld laat ik je wat screenshots zien vanuit de Search Console zelf.
Let op: het duurt even voordat Google gegevens heeft verzameld. Je krijgt dus niet direct resultaat. Wacht een maandje af om echt inzicht te krijgen en te zien voor welke woorden je blog al beter vindbaar is dan je had gedacht.
(Die Google Search Console is trouwens ook een mooie manier om blogonderwerpen te vinden!)
2. Klik op ‘Zoekanalyse’
Hier vind je alle de gegevens die je nodig hebt om je blog beter vindbaar te maken in de zoekmachines.
Je ziet hier twee belangrijke niveaus:
- Klikken, vertoningen, CTR en Positie
CTR is het percentage clicks op het totaal aan vertoningen. Het is een handig cijfer om te kunnen zien welke pagina of zoekopdracht nou relatief meer oplevert. Want 1000 vertoningen met 1 klik is nog altijd minder dan 100 vertoningen met 10 kliks. Positie is een belangrijk cijfer. Het geeft aan op welke positie je pagina gevonden wordt in de zoekmachines (maar niet op welk zoekwoord) of op hoe hoog je site scoort op een zoekwoord (maar niet met welke pagina’s). - Zoekopdrachten en pagina’s
Hier kun je enerzijds zien op welke zoekwoorden je site gevonden wordt. En anderzijds welke pagina’s op je blog het meeste verkeer binnenhalen. Er is nog meer te zien, zoals landen, maar die negeer ik even voor het gemak.
Het is verstandig om iedere maand een download te maken van deze gegevens. Zo kun je in de gaten houden of je blog beter vindbaar wordt op de zoektermen die belangrijk voor jou zijn.
3. Analyseer je zoekopdrachten
Klik in de tweede regel ‘zoekopdrachten’ aan. En op de eerste regel alles (klikken, vertoningen, CTR en Positie). Je krijgt nu een mooi overzicht van de zoekopdrachten waarop je blog gevonden wordt. Door met je muis over een van de vier metrics te gaan en er op te klikken, kun je de betreffende kolom oplopend of aflopend selecteren. Hier deed ik dat voor klikken:
Wat je nu ziet zijn de zoekopdrachten die het meeste verkeer opleveren.
Je ziet nu:
- Op welke zoekopdrachten je de meeste lezers krijgt (Klikken)
- Voor welke zoekopdrachten Google het vaakst een link naar jouw blog toont in de bijberende zoekresultaten (Vertoningen)
- Hoe groot het percentage van de zoekers is dat ook echt op jouw link klikt tussen al die zoekresultaten (CTR) en
- Waar jouw blogartikel of URL verschijnt in de zoekresultaten (Positie). Als het getal hoger is dan 10, sta je waarschijnlijk op pagina 2. En daar kijkt niemand, zoals je weet! Dus daar kun je alvast mee aan de slag.
4. Maak je blog beter vindbaar: waar moet je mee aan de slag?
Hele interessante informatie natuurlijk. Maar wat je eigenlijk echt wilt weten is:
- Kan ik mijn positie voor een bepaalde zoekopdracht verder verbeteren en zo ja, hoe dan (kijk naar belangrijke zoekwoorden en vergelijk de Positie)?
- Wil ik gevonden worden voor de zoekopdrachten waar ik nu op gevonden wordt of zijn andere zoekwoorden eigenlijk belangrijker voor mijn blog?
- Waarom klikken maar zo weinig mensen door op het zoekresultaat, terwijl ik wel zo hoog scoor in de zoekresultaten (veel vertoningen, lage CTR)?
- Wat zijn nou precies de blogartikelen die zo goed of zo slecht scoren in de zoekmachines?
Dat laatste kun je gelukkig gewoon zien. Klik in dezelfde regel helemaal achteraan op het pijltje:
In de volgende pagina klik je in plaats van ‘zoekopdrachten’ het filter voor ‘pagina’s aan.
En voila: je krijgt een lijst te zien met alle pagina’s op je blog die via die zoekopdracht worden gevonden. Nu kun je naar die pagina gaan op je blog en bedenken of je iets kunt doen om die zoekterm nog beter naar voren te laten komen op die pagina of in dat artikel.
Het is even puzzelen, maar door veel te klikken en na te denken kun je een plan maken om bepaalde artikelen te verbeteren of nieuwe artikelen te gaan schrijven die je gaan helpen om nog beter te scoren op bepaalde zoektermen.
5. Bekijk de blogartikelen met het meeste verkeer vanuit Google
Wat je net gedaan hebt, kun je ook doen voor pagina’s in plaats van zoekopdrachten. Dat is vooral handig als je bepaalde pagina’s op je blog hebt die extra belangrijk voor je zijn. Bijvoorbeeld omdat je er nieuwsbriefabonnees uit kunt halen, of omdat je weet dat er potentiële klanten op afkomen (voor zakelijke bloggers). Of omdat je de concurrentie wil verslaan, natuurlijk!
Klik in zoekanalyse op ‘pagina’s en klik ook Klikken, vertoningen, CTR en Positie aan.
Net als bij stap 3 kun je nu selecteren op de pagina’s op je blog met de meeste kliks, met de hoogste click through ratio (CTR), met de beste positie in Google en natuurlijk met de meeste vertoningen. Want dat is de pagina die het meest naar voren komt in de zoekresultaten van Google.
Wat gold bij de zoekopdrachten, geldt ook hier: door op het pijltje achteraan de regel te klikken en vervolgens in het volgende scherm op ‘zoekopdrachten’ krijg je voor de betreffende pagina te zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt.
6. Bezint eer ge begint
Nu wordt het interessant. Want de kans is groot dat een populaire pagina niet op 1 zoekterm gevonden wordt, maar op meerdere. Dat wil zeggen dat die pagina op je blog bij heel veel verschillende zoekopdrachten getoond wordt. In onderstaand voorbeeld van een populaire pagina op mijn blog, kun je dat goed zien:
In dit geval stonden er 186 termen! Dus die ene pagina met dat ene blogartikel kreeg bezoekers vanuit 186 verschillende zoekopdrachten in Google.
Het risico is nu dat ik ga proberen om de pagina te optimaliseren voor 1 zoekterm en daarmee de kans dat ik word gevonden op een andere zoekterm om zeep help. Voordat je dat doet, is het dus belangrijk om goed te kijken hoe het nu werkt. Welke zoekterm levert het meeste verkeer op? Welke zoekterm levert de meeste vertoningen op? Welke zoekterm heeft de hoogste CTR (dus de hoogste kans dat mensen klikken)?
Je wilt natuurlijk niet de belangrijkste zoektermen, je grootste kans op vindbaarheid, om zeep helpen.
7. Het gaat niet om hoeveel maar om het waarom
Weet je wat de grootste fout is als je met Google Analytics aan de slag gaat?
Om te focussen op de cijfers als absoluut getal.
Ten eerste omdat de cijfers nooit precies de werkelijkheid weergeven. Ze zijn maar een indicatie. Er waren niet precies 125 lezers op je blog. Misschien waren het er 150 maar hadden 25 mensen hun cookies uitstaan. Misschien waren het er maar 100 en waren er 25 botjes aan het crawlen. Misschien waren het allemaal mensen die na 30 minuten stil zitten achter hun computer opnieuw hun muis bewogen en zo als twee werden geteld door Google. Who knows?
Maar belangrijker dan de vraag of de cijfers kloppen is dat CIJFERS NIET VERTELLEN WAAROM. Waarom klikken zo veel mensen op jouw zoekresultaat? Waarom niet? Waarom heeft Google die pagina zo laag gescoord? Waarom scoren andere pagina’s, van concurrenten, beter?
Je kunt, kortom, niets verbeteren door in de cijfers te blijven hangen. Het is tijd om op onderzoek uit te gaan en actie te nemen.
8. Zoekmachineoptimalisatie is een vak apart.
Maar het is ook weer geen rocket science. Er valt online heel veel over te vinden. De basis is een goed stuk. Dus je kunt in ieder geval kijken of je het betreffende artikel nog verder kunt uitbreiden en nog waardevoller kunt maken. Je kunt checken of de zoekterm er goed in is verwerkt. Of je duidelijke titel, tussenkopjes en afbeeldingen met goede benamingen hebt gebruikt. Je kunt, voor de volgende slag, kijken of je links kunt krijgen naar die pagina en je kunt zorgen voor uitgaande (interne en externe) links.
Tip: als je al toe bent aan verdere stappen voor het beter vindbaar maken van je blog, vind je hier een goed boek over SEO. En ik raad je aan om dan de gratis proefmaand te starten van SEO-tool SEMRush. Hier lees je mijn ervaringen met die tool.
Er valt genoeg te doen. Maar het belangrijkste is dat je weet voor welke zoekopdrachten je aan de slag gaat en op welke pagina’s. En Google Search Console helpt je gratis en voor niets om je blog beter vindbaar maken.
Succes!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Erika zegt
Bedankt voor je tips! Zelf schrijf ik ook geregeld blogs. Optimalisatie kost altijd wel wat tijd, maar als je het resultaat ziet is het het altijd meer dan waard!
Elja Daae zegt
Eens, het loont echt de moeite.
Erika zegt
Wat een goede uitleg en lekker geschreven. Ik ga er zeker induiken aan de hand van deze tips. Dan kan ik mooi zien wat het effect is! Ben benieuwd.
Elja Daae zegt
Veel succes!
Maaike van Kempen zegt
Perfecte uitleg! Top!
Elja Daae zegt
De uitleg maken is helaas een stuk makkelijker dan daadwerkelijk aan de slag gaan. Maar allebei leuk om te doen!
Lotte - scratchingmymap zegt
Hele heldere uitleg, bedankt!
Elja Daae zegt
Graag gedaan 🙂
Nienke zegt
Wat een top tip! Ik heb een bladwijzer gegeven aan deze pagina, in mijn vakantie ga ik hiermee aan de slag.
Elja Daae zegt
Is even een klus inderdaad maar ook wel leuk, dat gepuzzel!
Sjoukje - meergeldminderstress.nl zegt
Heel duidelijk uitgelegd! Bedankt!
Elja Daae zegt
🙂