Lokatiemarketing: hoe kleintjes het winnen van de groten

speelgoedwinkelEr is een onderwerp waar ik me al jaren druk om maak. Echt al jaren.

Het is: lokatiemarketing.

Huh?

Ja, ik weet ook niet of dat een officiële term is.

Ik bedoel: dat je als ondernemer zorgt dat je vindbaar bent op de online kaart. Op de TomTom, de GPS, op Google Maps, in de zoekresultaten van Google, op Instagram, op Foursquare, op Facebook, etc. Maar vooral op Google maps.

Ik was bijvoorbeeld vandaag in Utrecht met mijn gezin, kerstinkopen doen. Ik zocht een speelgoedwinkel. Ik wist dat er eentje zat in Hoog Catharijne en dat klopte. Maar die had niet de Legosets die wij zochten.

Dus toen we even iets zaten te eten zocht ik op Google Maps op ‘speelgoedwinkel’.

Er kwam er eentje tevoorschijn. Eentje maar! Terwijl er vast meer zaten. De Bart Smit van 5 minuten lopen verderop stond er niet bij. En de Bijenkorf en de V&D en weet ik wie hebben ook speelgoed. Maar die zag ik niet in de zoekresultaten.

lokatiemarketingHet bleek een geweldige speelgoedwinkel te zijn, waar ze – heel toevallig – iets bleken te hebben waarnaar ik al een tijdje op zoek was. Maar wat op bol.com en bartsmit.com etc. uitverkocht was.

En, vertelde die meneer, ze hebben daar 13.000 producten, meer dan menig webshop, vertelde hij. Leuk he. Echt, dat is fijn geld uitgeven hoor, in zo’n winkel met een mooie, met liefde samengestelde collectie.

Ik zocht trouwens ook op boekwinkel en kreeg daar maar 1 resultaat: een reisboekenwinkel in de buurt. Polare, de grote nieuwe samensmelting van De Slegte en een andere boekhandel, zat AAN DE OVERKANT. Bleek later. Maar dat zag je niet, op Google Maps, als je op ‘boekwinkel’ zocht.

Weet je wat dat bewijst?

Dat kleine ondernemers een gigantische voorsprong kunnen hebben op al hun grote concurrenten.

Want om de een of andere reden snappen die er nog niets van. Ondanks hun marketingteams.

Dus, lieve ondernemers met een lokatie waar klanten komen, ga alsjeblieft snel je zaak op de google maps kaart zetten! Het is niet moeilijk hoor. Je moet gewoon even naar google maps gaan op je computer en eens rondkijken wat er nodig is om je bedrijfsvermelding in orde te maken. Het is iets met het verifieren van codes maar dat is allemaal niet zo ingewikkeld (ik heb het wel eens voor iemand gedaan).

En natuurlijk kun je negatieve recensies krijgen. Maar ik zou het lekker toch gewoon doen.

Die meneer van de speelgoedzaak heeft vandaag 70 euro omgezet via mij, alleen omdat hij zijn google maps vermelding had geregeld. Dat half uurtje werk zou hem nog wel eens heel veel geld op kunnen leveren…

Lokatiemarketing, mensen, lokatiemarketing. DOEN.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Peter Pellenaarsreply
december 23, 2013 at 10:12 PM

Helemaal mee eens. Het was het eerste wat we gedaan hebben voor Inge toen ze voor zichzelf begon. En zie wat je krijgt als je ‘opleiding & advies arnhem’ intikt => 2x hits! Waarvan er eentje gelukkig die van Inge is. Dus moeilijk kan het niet zijn als het ons gelukt is op een doordeweekse zondag.

Elja Daaereply
december 24, 2013 at 11:12 AM
– In reply to: Peter Pellenaars

Echt he? Dat moet iedere kleine ondernemer gaan doen!!! Dat is mijn missie dit jaar 🙂 En daarna een stapje verder door slim om te gaan met geotargeting op Instagram, Google en Facebook. Hop!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.