Ik was vandaag op de auteursdag van mijn uitgever, Uitgeverij Haystack. Ieder jaar worden we uitgenodigd op het (prachtige, statige oude) kantoor in Zaltbommel om te luisteren naar elkaar. Voor mij en veel andere auteurs niet alleen een mooie gelegenheid om te netwerken maar ook gewoon om iets te leren van al die andere experts.
Managementboeken, maar dan LEUKE
Haystack is een uitgeverij van leuke managementboeken. In die combinatie: leuk + managementboek. En te horen aan de boeken die op stapel staan (…) wordt dat weer waargemaakt. Zoals daar zijn:
- De geluksmachine (net uit) over de samenhang tussen auto’s en geluk – en nog veel meer dan dat;
- Een boek van een jonge vrouw die aan het hoofd staat van een containerbedrijf nadat ze het roer overnam van haar vader. Hoe is dat eigenlijk en waar krijg je mee te maken?;
- Een boek waar ik erg naar uit zie: hoe je van een gewoon jaarsalaris toch binnen 15 jaar miljonair kunt worden (ik heb de auteur gesproken, zelf miljonair, en hij is niet wat en hoe je denkt!)
- Een boek over zaken doen in Duitsland – gezien de slimme auteur en het feit dat ik in het buitenland heb gewoond ben ik heel erg benieuwd!;
- Een boek over management en managers, gebaseerd op de verhalen van Shakespeare en de types die terug te vinden zijn in zijn toneelstukken (“Elja, jij bent een beetje een Cordelia!“.) (ik heb het even opgezocht en het ging denk ik meer om de karaktereigenschappen dan de verhaallijn!) ;
- etc. etc.
Ik heb ook nog wat dingen opgestoken over PR. Want Geerhard en zijn collega’s waren zo aardig geweest om een aantal journalisten, radiomakers en blogbazen uit te nodigen. Zij kwamen tijdens een vragenronde en een paneldsicussie vertellen wanneer en waarom zij auteurs uitnodigen in hun programma’s, kranten en blogs.
Oftewel: hoe kom je als auteur in de pers?
Alleen daar al kan ik een heel artikel schrijven. Ga ik denk ik ook nog doen. Want het was volgens mij Frank, de leuke man achter ‘Gedoemanagement‘, die het panel vroeg: wat kun je doen om in de pers te komen zonder dat je weer een nieuw boek schrijft? En er kwamen direct 5 antwoorden.
(mijn aantekeningen liggen beneden. daarom houd je dat stuk tegoed)
Leuke mensen schrijven leuke managementboeken
De auteurs van Haystack zijn allemaal mensen die iets te vertellen hebben. Ze hebben allemaal een verhaal. “Interessante mensen met interessante verhalen”, zei iemand. En zo is het. Ik leer ieder jaar dan ook veel van mijn mede-auteurs.
Inzichten dit jaar:
- Als je een contactformulier maakt, zet dan het ‘bericht’-veld bovenaan. Niet de velden van naam en e-mailadres (dank Michiel). Ga ik aanpassen!
- Waarom zou je niet de namen van je klanten vermelden? Goed punt. (dank Wiemer)
- Als je echt wilt dat de pers aandacht besteedt aan jouw boek (of jouw idee), vraag je gewoon een perslijst op bij je uitgever en be bel je net zo lang tot je iedere persoon op die lijst aan de telefoon hebt gekregen. (indrukwekkend, Nina!)
Handige tips.
Wat niet gebeurd is, maar wel bijna, is een titel voor mijn nieuwe boek.
Ik denk dat ik, als ik net iets langer had doorgekletst met Erwin en Karin (die ik al heel lang ken maar vandaag voor het eerst ontmoette!), de titel voor een nieuw boek rond zou hebben gehad.
Wie weet.
Volgend jaar??! 🙂
PS ik heb zelf een presentatie gegeven vandaag, over de vraag wat je als auteur nu moet doen om online vindbaar te zijn voor journalisten. Je vindt hem hier. Met dank aan Rutger die zo vriendelijk was mijn SEO-verhaal af en toe live aan te vullen!
- Ik schrijf nog steeds - 1 december 2023
- Verliefd op je AI - 24 oktober 2023
- Blog je nog? - 2 oktober 2023
Zo was het. Ik was erbij. En zo was het. Echt. Leuke mensen elk jaar. Thanks voor het opschrijven Elja 😉
Jij bedankt voor de leuke gesprekken Erwin!!