Lead magnets: waarom ik er toch eentje maakte

lead magnets maken

Lead magnets. Je weet wel. Of niet. Nee? Nooit van gehoord? Hmmm. Je kent ze wel, alleen wist je misschien niet dat ze zo genoemd worden. Lead magnets zijn van die gratis weggevertjes die in online marketing gebruikt worden. Whitepapers, ebooks, checklists, gratis webinars … allerlei waardevolle content die je gratis weggeeft aan potentiële klanten in ruil voor hun e-mailadres. Ik hield er niet van. Maar nu heb ik er toch een. BOEM.

Lead magnets maken is best een goed idee

Lead magnets zijn onderdeel van een uitgekiende strategie, althans, dat zouden ze moeten zijn. Als bedrijf geef je gratis waardevolle kennis weg in ruil voor klantgegevens. En die (potentiële) klanten stuur je vervolgens, nou ja, e-mails. Met hier en daar een productaanbod. Simpel.

Ik moest er nooit iets van hebben, van die lead magnets. Mijn nieuwsbrieflijst bestaat uit mensen die ook zonder dat ze iets konden downloaden of bekijken besloten om zich in te schrijven. Ben ik best trots op, ja. Het is niet makkelijk om mensen te overtuigen puur op basis van wat ze online van je tegenkomen. Zonder belofte, zonder trigger.

Maar ik veranderde van gedachten. Dat komt: binnenkort komt de herziene versie van mijn blogboek uit, Bloggen als een pro. En het leek me leuk om voor de lezers van het boek iets speciaals te doen én contact te houden. Ik kan niet zien wie mijn boek leest, natuurlijk. Maar hoe leuk zou het zijn als ik daar achter kon komen? En ik ze ook nog eens interessante informatie kon sturen over iets dat hun interesse heeft – namelijk bloggen?

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb mijn online blogcursus gewoon gratis beschikbaar gemaakt.

Nu dacht ik al jaren over zo’n lead magnet. Maar ik moet toegeven, het is best veel werk. Zelfs als je het belangrijkste onderdeel (de video’s) al in huis hebt. Ik was er druk mee bezig. Kijk maar.

De basis: webpagina’s

Ik had de video’s al en had gelukkig een lijstje met alle links naar de video’s in Vimeo. Maar ik moest ook nog alle ‘lespagina’s’ ontwerpen en maken in WordPress. Dat doe ik trouwens met behulp van een slimme visuele editor. Daarmee kun je iedere pagina in blokjes verdelen. In die blokjes stop je allerlei dingen, zoals tekst, of titels, of afbeeldingen, of formulieren.

Dat betekent wel dat je eerst een design moet hebben voor de ideale pagina, zodat je dat design telkens kunt kopiëren. En dan moet je alle teksten netjes in die blokjes zetten en de afbeeldingen toevoegen en de links kloppend maken en de video’s toevoegen, en…pfff.

By the way: binnenkort werkt iedere WordPress site met een visuele editor. Het is even wennen maar met mooi resultaat.

Behalve al die lespagina’s had ik ook een landingspagina nodig, natuurlijk. En daarnaast heb ik ook nog een landingspagina gemaakt met MailChimp, mijn e-mailprogramma waar al die e-mailadressen in bewaard worden. Dat is een webpagina buiten mijn eigen site die helemaal gericht is op het verzamelen van e-mailadressen. De pagina van Mailchimp houdt bij waar mensen vandaan komen, leek me leuk om eens te testen.

De middenmoot: een e-mailsysteem

 

Zoals sommigen van jullie weten (en sommige van jullie zelfs aan den lijve ondervonden hebben), heb ik heel wat e-learning systemen uitgeprobeerd. Maar ik wilde de video’s en de lessen in zo’n systeem, achter een inlog hebben. Te veel gedoe. Te hoogdrempelig. Aan de andere kant is het niet zo logisch om alles in 1 keer over jullie uit te strooien, want dan raak je het overzicht uit.

Om mensen bij de les te houden ? en de lessen als ‘drip cotent’ te kunnen verspreiden, heb ik een e-mailreeks ontworpen in Mailchimp. Die zorgt dat je, als je je inschrijft, automatisch iedere dag een volgende les krijgt. ‘Automation’, volgens Mailchimp. Ook daar gold dat ik eerst een conceptmail moest ontwerpen, die ik dan weer kon gebruiken voor de volgende 9 e-mails.

Het is best veel werk, moet ik zeggen. Niet alleen het ontwerp van de e-mails, het maken van al die e-mails met de juiste titels en afzenders etc. en het schrijven van de teksten. Maar ook andere kleine dingen. Want natuurlijk moesten er mooie knoppen in die e-mails (‘ga naar les 2’). Die was ik dan weer aan het maken in Canva. Maken, aanpassen, opslaan, downloaden, uploaden, herhaal … poeh.

De crux: distributie

mailchimp email marketing

 

Het hele gedoe is inmiddels af. Ik denk dat ik er vast nog wat dingen aan ga wijzigen, gaandeweg. Maar eerst moet ik zorgen dat mensen zich in gaan schrijven. En zonder dat ik die mooie landingspagina’s verspreid, gebeurt er natuurlijk niets. De crux van content, alle content, is distributie.

Om het makkelijker te maken heb ik een mooie, korte url aangemaakt via mijn domein elja.nu. Dat domein was een tip van Lennart, n.a.v. mijn tweewekelijkse radio-optredens. Als je ‘Elja Daae’ hoort (spreek uit als Doo) kun je me online niet vinden. Dus elja.nu/radio is een betere oplossing. En dat geldt ook voor andere plekken waar je een makkelijke URL wil communiceren, zoals in een boek. Of onder een column in een tijdschrift.

De op maat gemaakte url’s die ik gebruik op elja.nu sluis ik allemaal door naar de betreffende pagina. Supermakkelijk. In de herziene uitgave van mijn boek Bloggen als een pro – die ieder moment op de markt kan komen – zit ook zo’n link. Op die manier kunnen lezers van het boek zich inschrijven voor de gratis cursus.

Verder komt het er op aan, he. Distributie! Zoals:

  • Bloggen over de online cursus;
  • Mensen die ik ken benaderen en wijzen op de gratis cursus;
  • De link verspreiden via social media;
  • De link plaatsen op pagina’s over het onderwerp die goed scoren in Google; en
  • Ga zo maar door.

We zullen zien hoe en of het werkt. Aan de kwaliteit van de cursus ligt het niet, weet ik. Maar aan de kwaliteit van de distributie, mijn inzet en de vraag hoe overtuigend de landingspagina’s zijn, zeker wel.

Lead magnets zijn makkelijk te maken maar moeilijk weg te geven

Het klinkt makkelijk, zo’n lead magnet. Je maakt iets moois en geeft het weg. Klaar! Maar de praktijk is toch net iets weerbarstiger. Het is ongelofelijk eigenlijk, dat je zo hard moet werken om gratis iets weg te kunnen geven! Maar het hele idee is natuurlijk dat het ook iets oplevert.

Wat dat laatste betreft: ik nodig je van harte uit om je in te schrijven voor de gratis online blogcursus Bloggen als een pro. Dat doe je hier.. Je krijgt dan 10 dagen lang een e-mail met een link naar de volgende les. En iedere maand een nieuwsbrief die alleen over bloggen gaat, vol tips, tricks en tools.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.