Een bedrijf dat blijft innoveren is altijd het volgen waard, wat mij betreft. En een mooi voorbeeld van een innovatief bedrijf (vooral als het gaat om marketing) is Crayola. Je kunt je afvragen of er toekomst is voor krijtjes. Maar Crayola blijft innoveren en blijft groeien.
Crayola maakt van oudsher potloden en waskrijtjes, voor kinderen. De basis van het bedrijf ligt al in 1864. Een hele historie, waarin consequent gekeken wordt naar de klant. Zo organiseerden ze in 1948 (!) al workshops voor leraren waarin de tekenmaterialen van Crayola gebruikt worden.
Ken & help je klant – gratis
Dat ze zo betrokken zijn bij scholen heeft ze geen windeieren gelegd: als ik de lijst krijg van spullen die mijn zoontje mee moet nemen naar de basisschool, staat daar als merk voor viltstiften ‘Crayola’ genoemd. Het enige merk dat de school in komt, kennelijk. Maar denk ook aan het verpakken in kleine doosjes met een paar kleuren, een meegeleverde slijper voor de krijtjes, betrokkenheid bij de ontwikkeling van niet-giftige dus veilige producten. Een slim productieproces waardoor de productie omhoog kan. Internationale productintroducties. Etc., etc.
Als je door de timeline op de website scrolt, zie je eigenlijk innovatie na innovatie – op het gebied van producten, productverbetering, productieprocessen, en marketing. Zelf cocreatie is Crayola niet vreemd, lang voordat zoiets een marketingwoord is geworden.
Blijven innoveren
Het is heel slim. Van krijtjes is de stap naar kleurplaten gauw gemaakt, want als je krijtjes verkoopt wil je ook dat kinderen ze kunnen gebruiken. Gratis. Of betaald! En van gewone kleurplaten is er de stap naar kleurplaten van grote kindermerken (Disney Pixar bijvoorbeeld). Van normaal formaat kleurplaten naar gigantische kleurplaten.
Maar daar stopt het niet. Wat kun je nog meer inkleuren? Stickers. En stickers voor op de muur. En verhaaltjes met jezelf als hoofdpersoon. En als je dan de link met online wilt leggen, maak je een product dat stiften, kleurplaten, kindermerken, verhaaltjes-met-jezelf-als-hoofdpersoon en internet combineert. Waarom ook niet? De Story Studio was geboren.
Van waskrijtjes naar lijm naar klein naar glitter
Van waskrijtjes naar stiften. Naar lijm. Naar klei-achtig spul. En als je al die dingen hebt, kun je gaan variëren. Mee met de trends. Andere kleuren. Fluoreserend. Nee, glow-in-the-dark. Nee, glitter! Alles is mogelijk. Van attributen, tot type producten om mee te kleuren, tot leeftijdsgebonden producten. Speciale stiften en krijtjes voor peuters. En speciale coole producten voor grotere kinderen die gecompliceerder zijn om te maken en meer creativiteit en knipwerk vragen. Met andere animatiefiguren ook – geen Elma maar Batman.
Als ik de lokale variant van de Hema ben (Target), is er een compleet schap gewijd aan Crayolaproducten. Serieus, meer dan de helft van de ‘crafts aisle‘ is gevuld met Crayola producten. Amerika is gek op crafts (knutselen), meer misschien dan wij in Nederland, dus dat hebben ze alvast voor op ons. Als je naar hun productpagina gaat, zie je de enorme reeks aan producten.
Innoveren: je moet wel durven
Het lijkt allemaal voor de hand te liggen, die uitstapjes vanaf de krijtjes. Maar je moet maar net durven. Blijven investeren in nieuwe productlijnen en marketing. Ik vind het knap. Mooi voorbeeld…
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Jacob Jan Voerman zegt
Ik ben dol op bedrijven die “het door hebben”. En op de verhalen daarover. Dank je.
Elja zegt
Ik ook! Dank Jacob Jan! Ik blijf op de uitkijk voor meer voorbeelden.