Weet je wat jammer is? Dat jij en andere mensen zich niet realiseren hoeveel impact jullie hebben online. Want wie online actief is, dingen deelt, foto’s plaatst, die bereikt andere mensen. En dat kan heel veel impact hebben. Zelfs als je het niet ziet aan de cijfers.
Veel van ons hebben meer impact dan we ooit zullen weten. Vooral als we bloggen, podcasten, tweeten, Facebooken of Instagrammen. Want niemand kan precies zien hoe informatie zich verspreidt. Bij wie het terecht komt. En niemand kan weten wat die informatie doet met iemand anders. Want dat laten de cijfers je helemaal niet zien.
Jouw idee verspreidt zich razendsnel
Ik kwam ooit op Twitter een journalist tegen die zich specialiseerde in de vraag hoe bloggers en podcasters en andere deskundigen geld kunnen verdienen met hun kennis. Simon Owens, heet hij. Hij heeft ook een goede nieuwsbrief (over het supporten van creators gesproken! Ik ben betalend abonnee):
De reden dat ik hem volg is dat ik stiekem een oude blogger ben. En lang voor Frankwatching werkte, toen we nog aan de start stonden van ‘geld verdienen met een blog’.
Anyway.
In Simon’s Facebookgroep deelde hij een grappig artikel (je bent nieuwsgierig, he? Deze was het. Hieronder staat hij nog een keer.). Dat leek me nu echt iets voor mijn vriendin Kitty, dus ik mailde het haar. Kitty maakte daar vervolgens een tweet van. Waarop ik reageerde door Simon te taggen. Ere wie ere toekomt, he.
Het punt is dat Kitty een invloedrijke blogger is. En zij en ik op Twitter in een community zitten die Simon’s onderwerpen interessant vindt. Dus wie weet wat die aandacht oplevert voor Simon?
Maar daar gaat het me eigenlijk niet om.
Het punt dat ik wil maken is vooral: in dit geval kan Simon zien dat hij impact heeft gehad, want hij wordt door mij genoemd in de reactie onder de tweet. Maar dat is anders met het verkeer dat hij misschien uit deze nieuwsbrief krijgt. Ga maar na: als jullie nu massaal doorklikken naar zijn twitteraccount en hem volgen, weet hij niet waar dat verkeer vandaan komt.
Sterker nog, hij kan niet weten dat ik zijn artikelen lees en er over nadenk. Dat ik het er met mensen over heb. Dat ik zelfs misschien wel mijn gedrag verander. Of een idee opdoe dat ik ga uitvoeren. Dat zal hij nooit weten, tenzij ik het hem vertel.
Net als ik niet weet wie deze nieuwsbrief echt helemaal tot het einde uitleest. En wat diegene daar dan mee doet, misschien.
Net als Simon en ik weet jij ook gewoon niet altijd wat je invloed is. Net als ik niet kan zien of jullie Simon nu gaan volgen, bij zijn Facebookgroep gaan of besluiten hem te betalen voor zijn content.
De impact van je Instagram
Er is natuurlijk veel te doen over Instagrammers die ‘influencers’ zijn. Daar kunnen we dit blog mee volzetten als we zouden willen. Er is genoeg over te vertellen. Maar ik denk dat veel mensen niet zien dat zij zelf ook invloed hebben op Instagram. Of dat zouden kúnnen hebben, als ze van zich lieten horen.
Laatst deed ik mee aan zo’n Instagramchallenge. Het was zo’n ‘jouw beurt’-sticker, zoals die officieel heet. [I KNOW RIGHT? WAT EEN NAAM! LOL].
Deze, om precies te zijn:
Leuk, dacht ik. Ik ga ook wat mensen noemen en mijn volgers uitleggen waarom die mensen zo leuk waren. Zo gezegd, zo gedaan.
Nu is het zo dat zo iemand, als je die tagt/noemt in je story, een notificatie krijgt. Vandaar dat ik van iedereen die ik noemde een privéberichtje kreeg om te laten weten dat ze het leuk vonden.
Twee van hen zeiden in die berichtjes dat ze het zo leuk vonden en dat ik ze ook zo goed omschreven had in mijn poging mijn volgers aan te moedigen om hen te volgen.
Een van hen was een beetje verbaasd. We kennen elkaar niet en ze wist niet dat ik haar volgde. Ze wist niet wie ik was, wat ik doe. Ze weet nog steeds niet hoe dicht ik bij haar onderwerp en haar vakgebied sta. Hoeveel ik er over weet, hoeveel mensen ik ken die werken met haar organisatie. Kortom: hoeveel invloed ze heeft.
99% van je invloed is niet zichtbaar
Je online invloed is echt gewoon veel en veel groter dan je denkt. Helemaal als je er ook nog eens je best voor gaat doen. Maar zelfs als je dat niet doet.
Wist je dat je in Twitter heel eenvoudig twitterlijsten kunt maken, waaraan je allerlei mensen kunt toevoegen? Door op de lijst te klikken, zie je al hun tweets – zonder dat je ze hoeft te volgen. Zo kan het zijn dat mensen jouw tweets lezen zonder dat je dat weet. Je hebt meer impact dan je denkt.
(Ik heb laatst. voor het eerst een twitter alert aangezet … daar krijgt degene voor wie ik dat alert heb ook geen melding van!)
Wist je dat je in Instagram geen cijfers meer krijgt over het aantal keren dat je Instagrambericht door mensen is doorgestuurd aan anderen via DM? Het zou kunnen dat mensen dat massaal doen, zonder dat jij weet dat ze je informatie zo belangrijk vinden dat ze de moeite nemen om het door te sturen aan mensen die ze kennen.
Wist je dat er mensen zijn die zich abonneren op je blog via een RSS-reader, zonder dat jij dat ooit weet?
Realiseer je dat je LinkedInbericht gelezen wordt door mensen die jij niet kent? Door het algoritme van LinkedIn bereiken veel berichten ook mensen die je niet kent, je zogenaamde tweedegraadsnetwerk. Zo kun je veel meer impact hebben dan je weet – buiten je bekende cirkeltje.
De meeste mensen reageren nooit
Ik kan je zeggen, als iemand die al ongelofelijk lang blogt [zie archief!], nieuwsbrieven publiceert en op social actief is: het overgrote deel van de mensen dat jouw berichten leest, reageert nooit. NOOIT.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen impact hebt.
Tenslotte ben jij dit nu ook aan het lezen. En ik weet niet wie je bent en wat je hiervan meeneemt.
En om heel eerlijk te zijn: als jij tot hier gelezen hebt; als 1 iemand tot hier gelezen heeft en hier iets positiefs uit meeneemt, dan is dat toch al fantastisch?
Kijk eens naar de cijfers
Misschien ben je wel iemand die altijd naar de cijfers kijkt. Of misschien kijk je er nooit naar.
Ik gaf een tijd geleden een workshop aan iemand in de lokale politiek. Hij had het helemaal gehad met Twitter, want hij kreeg altijd zo weinig likes en reacties.
Maar toen openden we even zijn analytics (die heeft iedereen op Twitter. Klik maar (nadat je ingelogd bent op Twitter): analytics.twitter.com.
Toen bleek dat hij duizenden mensen had bereikt met zijn laatste tweet. Dat zag je niet aan het aantal reacties. Maar toch was het zo. Hij was stomverbaasd.
Duizenden is veel, in de meeste gemeentes.
En los van d: als hij maar een paar journalisten heeft bereikt en een paar activistische inwoners van zijn gemeente, een paar beleidsmensen … dan heeft hij zijn doel al behaald. En dan heeft hij iets bereikt dat hij op andere manieren nooit had kunnen bereiken.
Het gaat niet om hoeveel maar om wie
Als je denkt dat ik bedoel te zeggen: kijk toch eens naar de cijfers, dan heb je het mis. Het idee dat je impact kunt meten is gewoon niet waar. Je kunt duizenden mensen bereiken met een verhaal dat bij niemand blijft hangen. Of 1 persoon die je vervolgens opbelt om verder te praten. Wie zal het zeggen?
Natuurlijk kun je tot op zekere hoogte zien hoeveel mensen je bereikt hebt door naar je statistieken te kijken. Maar zelfs dat is niet betrouwbaar. Enerzijds omdat ieder platform anders meet. Anderzijds omdat mensen steeds meer hun best doen om niet gemeten te worden. En tenslotte omdat je uit die cijfers nooit kwalitatieve informatie haalt. Je echte impact ken je gewoon niet. Het meeste zul je nooit weten.
Het gaat nooit om HOEVEEL mensen je bereikt. Het gaat om WIE je bereikt.
Ik zou bijna zeggen: het gaat er om DAT je mensen bereikt.
Het gaat uiteindelijk veel meer om het besef, of het geloof, dat je de juiste mensen weet te bereiken. Dat er journalisten, potentiële opdrachtgevers, mogelijke beslissers zitten mee te kijken. Dat er mensen meekijken die jouw hulp nodig hebben. Die blij zijn met jouw tip of jouw verhaal. Die zich herkennen in jouw ervaringen. Die jij de weg kunt wijzen.
Of wat je dan ook maar wilt bereiken.
Het gaat om het besef dat iedereen online impact kan hebben.
Jij, ik, en iedereen die de moeite neemt om online kennis, ervaring, verhalen, entertainment te delen.
Dus, eh: waar wacht je eigenlijk nog op?? 🙂
PS
Als dit verhaal je bekend voorkomt, dat klopt: het stond ook in mijn nieuwsbrief. Met dank aan Lydia voor het idee om er ook een blog van te maken.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie