De afgelopen drie dagen heb ik van 3 mensen de vraag gekregen hoe ze geld kunnen verdienen door iets te doen met social media of websites of advies daarover. Allemaal zeiden ze: “Ik denk er over om…”. En terwijl ik met ze praatte, mailden en skypte dacht ik bij mezelf: er wordt te veel gedacht over doen. En te weinig gedaan. 1.000 uur te weinig gedaan.
Denken over doen
Ik begrijp best dat iemand die iedere dag uren en uren op Facebook zit denkt: ik zou social media manager moeten worden!
Het is ook aantrekkelijk. Want social media is leuk. En het is online. In principe kun je social media accounts beheren vanaf de hele wereld. Ik kan het weten, want ik heb het jaren gedaan voor Frankwatching vanuit de VS en Turkije.
En ik denk ook echt dat dat mogelijk is, social media manager of influencer worden door *nu* te beginnen. Ik heb meerdere mensen vanaf nul zien beginnen en succesvol zien worden. Ik was er bij, bij hun allereerst blogartikel over social media. Letterlijk!
Het probleem is niet zo zeer dat het onmogelijk is. Of dat het onmogelijk is om klanten te krijgen. Of onmogelijk om adverteerders te vinden. Het probleem zit hem voor de meeste mensen vooral in het feit dat dat je eerst een beetje ervaring moet opdoen. Of eigenlijk meer dan een beetje. Wel 1.000 uur, schat ik zo in.
Als je al die uren dat je loopt te denken over doen zou doen in plaats van denken, zou je een stuk verder zijn met je plannen.
De 1000-urenregel
Voor je het vraagt: er bestaat geen 1000-uren regel. Die heb ik net verzonnen. Ik denk namelijk dat er zoiets bestaat als een minimumaantal uren om iets te leren. En ik denk dat je met 1.000* uren een eind komt.
Nee, geen 10.000, zoals de beroemde regel zegt. Tenzij je zo goed wilt zijn in je vak als Ronaldo in het zijne. Hij heeft waarschijnlijk wél duizenden uren geïnvesteerd in het oefenen met het uitnemen van strafschoppen. Hij kan wél vol focus zijn en tot op de centimeter inschatten wat hij moet doen om te scoren. Dat zie je er aan af:
Ronaldo heeft duizenden en duizenden uren geoefend op goal. Maar jij hoeft geen Ronaldo te zijn in social media om er je geld mee te kunnen verdienen. Je moet alleen wel voldoende uren maken. Zeg maar, zo’n 1.000.
De reden is simpel: je hebt een behoorlijk aantal uren nodig om een nieuwe skill te leren. Mensen leren nu eenmaal door te proberen en te falen. Door vallen en opstaan.
Vallen. Opstaan. Proberen. Falen. Allemaal werkwoorden. Kortom: doen.
1000 uren aan content
Er is nog een reden dat ik op die 1000-urenregel kwam: blogs. Ik had het laatst op LinkedIn met mensen over het succes van blogs en websites. Uit een onderzoek bleek dat 80% van de zzp’ers na een paar jaar nog steeds minder dan 50 bezoekers per dag hebben op hun website hebben. En dat is niet veel.
Mijn vraag was: hoeveel webpagina’s hebben ze? Hoeveel blogartikelen hebben ze gemiddeld geschreven?
Want mijn vermoeden is dit: veel mensen hebben misschien niet de juiste artikelen op hun website, de website is nog niet oud genoeg voor Google en ze hadden misschien meer moeten doen om die artikelen te promoten. Maar ik vermoed dat ze ook simpelweg te weinig blogartikelen op hun website hebben. Te weinig webpagina’s om te scoren in Google. Te weinig om mensen vast te houden en te boeien.
Ze hebben te weinig artikelen geschreven (<< werkwoord!).
Hun website heeft nog een paar honderd uur aan content nodig.
Dat bedoel ik niet gemeen. Ik weet dat mensen ongelofelijk veel energie steken in het denken over die website en hun aanpak. Dat ze hoogstwaarschijnlijk al honderden uren hebben zitten in het denken over de volgende stap.
Maar die honderden uren zitten niet in DOEN. En misschien is dat wel het verschil.
Geld verdienen met je blog, je Instagram of als social media manager
Het is zeker mogelijk om geld te verdienen met een blog. Of een Instagram-account. Of (een betere optie denk ik) als social media manager die accounts voor anderen beheert.
Je hebt niet eens veel geld nodig. Eigenlijk heb je vrijwel geen geld nodig, behalve misschien voor het kopen van een webdomein.
Wat je nodig hebt is TIJD en ENERGIE. Wat je moet doen, is stoppen met denken en switchen naar doen.
Hier is mijn plannetje voor iedereen die iets wil opbouwen op dit gebied (het is een heel serieus plan. ik heb het meerdere malen in een uitgebreidere versie naar mensen gemaild en met ze besproken):
- Start je eigen blog, Facebookpagina en/of Instagramaccount en ga je LinkedIn account ook actiever managen.
Geef jezelf serieuze groeidoelstellingen, zowel qua volgers als bereik en engagement. Post minimaal 1 keer per dag op al je social media accounts en een paar keer per week op je blog. - Ga blogs lezen over alle uitdagingen die je tegenkomt bij het uitvoeren van de punten onder 1.
Hoe krijg je meer volgers? Hoe kun je beter bloggen? Maar: ga ieder artikel dat je leest ook direct toepassen. Dwing jezelf om niet te veel te lezen, maar vooral te doen. - Volg een cursus.
Ga naar Coursera of Udemy en neem een proefabonnement. Investeer desnoods wat geld (geen honderden euro’s!) om de basis te leren van social media, bloggen, SEO of wat je dan ook wilt gaan doen. Google heeft ook gratis cursussen, trouwens. Maar breng wat je leert direct in de praktijk. DOEN is je echte leerschool. - Biedt iemand anders je hulp aan.
Ik ben ooit gestart in dit vak door de eigenaresse van mijn lokale koffietentje te helpen met Facebook en e-mailmarketing, in ruil voor gratis koffie en lunch. Omdat ik het voor haar deed, voor een echte, bestaande business met echte klanten, was het allemaal veel serieuzer dan toen ik het alleen voor mezelf deed. Kun jij ook. Er zijn genoeg mensen die graag hulp willen.
Het is een simpel stappenplan, maar het is effectief. Helemaal als je jezelf dwingt om iedere dag te DOEN. Iedere dag toe te passen wat je leert.
Een reis van 1.000 uur begint met 1 minuut
Simpel wil niet zeggen: makkelijk. Doen is voor veel van ons veel moeilijker dan denken, grappig genoeg. Misschien omdat we altijd bang zijn dat we opties uitsluiten? Een soort onstilbare FOMO.
Maar start gewoon. Start met die eerste minuut. Maak accounts aan, een blog, ga aan de slag.
Je gaat niet alleen resultaten zien qua volgers, bereik en kennis. Je krijgt ook een steeds beter idee van wat je kunt en wat je (niet) wilt en wat je potentiële klanten kunt bieden.
Ieder uur dat je investeert, raak je meer ervaren. En hoe meer ervaring, hoe groter je kans op aanbevelingen, referrals en klanten.
Tijd om te stoppen met denken.
Het is een kwestie van doen.
* Net als die beroemde 10.000 uren heb ik die 1.000 arbitrair gekozen. Maar niet helemaal arbitrair: 1.000 is een haalbaar aantal. Maar het geeft aan dat je flink moet investeren om iets te leren.
PS 1.000 uur, dat klinkt als veel. Maar – ik reken even voor – stel dat je besluit om iedere dag 4 uur van je tijd te besteden aan je nieuwe doelstellingen. Je staat 1 uur vroeger op. Je stopt met TV en Netflix kijken en besteedt je avond voortaan aan je nieuwe activiteit, van 19:00 tot 22:00. Of je gaat in je lunchpauze serieus aan de slag en skipt het half uur koffie leuten na de boterham. (toegegeven, als je kinderen hebt, is het een stuk lastiger! maar niet onmogelijk). Dan heb je die 1.000 uren na iets meer dan 8 maanden af.
PS PS: als je over de 30 bent: kijk deze video ⬇ Extra motivatie.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ximaar zegt
Wat je hierboven beschrijft is ‘ondernemen’. Dwz een echte ondernemer onderneemt en denkt daar niet te lang over na. Om die reden gaat het ook regelmatig fout, maar dat hoort er bij. Zelf ben ik absoluut geen ondernemer, ik denk wel redelijk lang over dingen na en zie snel in dat iets niet haalbaar/uitvoerbaar is. Maar ik stop wel voldoende tijd in dingen die ik nodig en haalbaar vind.
Elja Daae zegt
Ja, ondernemen, maar eigenlijk alles wat je wilt bereiken hoor. Jij denkt ook heel bewust na over wat je doet en waarom en investeert zo je uren in dingen die je belangrijk vindt. Maar toen ik dat onderzoek las vroeg ik me meteen af hoe veel artikelen al die mensen op de website hadden staan. Ik vermoed dat het er niet veel zijn. En dat je over het algemeen toch vrij veel nodig hebt om vindbaar te worden. Het is maar een theorie maar zou me niet verbazen.
Koen van Velzen zegt
Of je doelgroep is gewoon te klein. Ik heb meer dan 200 zeer uitgebreide artikelen op mijn blog (beeldhouwerijblog.nl), maar zit nog dik onder de 50 bezoekers per dag. Dat geeft niet, want toch komen er met regelmaat opdrachten uit voort. Ik ben het wel met je eens dat je er fiks veel uren in moet stoppen voor je ergens duidelijke resultaten van ziet. En die tienduizend uur (7 jaar ongeveer) vor je ergens echt goed in bent is ook helemaal waar. Zonder echte gedrevenheid geen resultaten.
Elja Daae zegt
Hoi Koen, goed punt … het aantal mensen dat zoekt op dingen over beeldhouwen zal vast niet heel groot zijn. Maar met 200 artikelen ben je inderdaad vast wel flink aanwezig op die zoekwoorden! Fijn ook, want heel gerichte zoekvragen waarschijnlijk.
En aan de andere kant, als de concurrentie heel groot is, heb je misschien nog veel meer nodig aan uren en content.
Paul zegt
Ha, m’n blog droogde de laatste tijd behoorlijk op, maar ik merk dat ik behoefte heb aan opschrijven wat ik leer.Voor de structuur. Dus, drie jaar geleden nam ik een uitdaging aan bij Peter; dat had enige gevolgen 😉 En vandaag, ga ik de uitdaging aan bij jou, Elja. Ik ben heel benieuwd wat het me gaat brengen!