Je moet er (bij) zijn geweest

Zoals jullie mogelijk weten, verhuis ik binnenkort naar Istanbul. Logischerwijs betekent dit dat ik afscheid aan het nemen van ben mijn leven hier in de VS. Van vrienden die hier wonen, van een prachtig huis in een nog mooiere buurt (echt…soms is het alsof ik in de film woon!), van een saamhorige community die ik zo zal missen.

Dat deed me afvragen hoe het zat met mijn online leven. In hoeverre het beinvloed wordt door het feit dat ik hier woon. Conclusie: dat heeft enorme invloed.

Moet je er zijn om er over te praten?

Kijk, natuurlijk kun je vanuit Nederland ook heel veel te weten komen over de VS. Je kunt, als het gaat om Twitter, blogs, en facebookpagina’s, iedereen in de wereld volgen, tenslotte.

Maar dan moet je ze eerst wel vinden.

En daar zit hem de crux.

Je moet er zijn om het te vinden

Want hoe gaat dat?

Je komt mensen tegen die je uitnodigen voor een facebookgroep voor lokale tech-ondernemers. En binnen die groep ontmoet je allemaal mensen. Die weer allerlei dingen delen die interessant zijn. Die je dan weer gaat volgen.

Je zit in de auto en luistert naar de lokale radio. Of je leest de lokale krant. En je komt mensen en bedrijven en nieuws tegen dat je interessant vindt, en je gaat naar bronnen op zoek, je gaat ze volgen etc.

Je volgt je lokale winkel en cafe op Facebook. Of je bent op reis binnen de VS en je eet in een leuk restaurantje en je gaat ze volgen op Facebook. Of je gaat altijd naar bepaalde winkels, je gebruikt bepaalde merken. En je vrienden die hier leven, wonen, werken, zetten je op het spoort van interessante dingen.

Sowieso: je ziet de dingen in een andere context. In Nederland is Glee op televisie net als hier. Maar nu ik de Amerikaanse cultuur ken, kijk ik er heel anders naar dan ik vanuit Nederland gedaan hebben. Ik zie soms mensen voorbeelden geven van hoe bepaalde Amerikaanse bedrijven social media gebruiken, hoe grote B2C-merken dat doen. Maar pas als je hier woont, begrijp je de context.

Alles is context

Alles is context, alles is er zijn, alles is het ervaren en het kennen en de achtergrond weten. Alles is: zelf meemaken. Hoe het is om klant te zijn van een merk of bedrijf. Hoe het is als je onderdeel bent van een cultuur, hoe je dingen ervaart. Hoe je ze interpreteert, net als andere lokale klanten.

Steeds meer realiseer ik me: alles is context. Het is moeilijk om dingen, mensen, ontwikkelingen, cultuur echt te begrijpen als je niet de context kent. En context vereist toch: bekend zijn met.

Kortom…ik zal het missen. Amerika.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Je moet er (bij) zijn geweest: als slechthorende (1) | Communicatie met zonder beperkingantwoord
24 juni 2012 om 11:51

[…] die mij op een ander blog werd gesteld. Het ging over dat er (bij) moet zijn geweest. Die blog is hier te lezen, net als mijn reactie […]

Chris Rommersantwoord
12 juni 2012 om 20:06

Ik had in de gauwigheid her en der op je blog al gelezen dat je een grote oversteek ging maken, maar nog niet waarheen. Istanbul dus! Denk dat met mij velen jouw “insider” verhalen over de VS en Amerikaanse marketing zullen missen — zowel de enthousiaste als kritische tonen die je daarover laat horen. En ben nu al benieuwd wat je vanuit Istanbul gaat berichten. Veel plezier daar!

Elja Daaeantwoord
14 juni 2012 om 04:58
– Antwoord aan: Chris Rommers

Thanks Chris!! Ik ook. Ik ga het wel missen hoor. Gelukkig zijn jullie er altijd, waar ik ook naar toe ga!

Paul van der Werfantwoord
12 juni 2012 om 12:10

Interessant, Elja. Daar ga ik een aantekening van maken op een bierviltje…. Maar serieus, wat ik vaak doe is mijn gezicht even laten zien bij evenementen bij mensen die mij niet zien. Bijvoorbeeld slechtzienden waar ik dan als slechthorende ook nog eens weinig tegen kan zeggen omdat ik de reacties niet versta en het dan saai praten is… maar gelukkig zijn er dan sociale media.

Elja Daaeantwoord
14 juni 2012 om 04:59
– Antwoord aan: Paul van der Werf

Ja, dat brengt weer hele nieuwe uitdagingen mee he? De online wereld heft dan toch wel heel veel communicatiedrempels op.

Paul van der Werf
20 juni 2012 om 20:21
– Antwoord aan: Elja Daae

 Sorry voor de late reactie, Elja. Dat brengt inderdaad uitdagingen met zich mee. Het voorbeeld dat ik gaf in mijn reactie maakte ik een week of drie geleden echt mee. Daar ga ik binnenkort eens een blogpost aan wijden. Laat ik je wel weten,

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.