Internet op je oren

Iedereen verwerkt informatie anders. Dat zie je ook aan het succes van YouTube – veel mensen kijken graag naar bewegende beelden in plaats van dat ze tekst lezen. Of kijk naar de vele infographics die je online ziet – een grafische weergave van informatie is voor veel mensen veel toegankelijker

Vandaag hadden we het over podcasts in #blogpraat. Erg interessant vond ik. Want opeens zie ik zoveel mogelijkheden. Enerzijds kun je audio natuurlijk inzetten als een op zichzelf staand iets. Er zijn, met als met tekst, eindeloze manieren om leuke dingen te doen.

Bloggen met geluid

Zo vond ik het heel leuk hoe Marco laatst tijdens de Opuh Koffie in Den Haag een audiofragment opnam. Je hoort alleen geklets. Maar tegelijkertijd is het een sfeerbeeld.

En van de week vond ik het heel inspirerend hoe Erwin en anderen korte interviewtjes opnemen met mensen die iets te vertellen hadden op South By South West (SXSW, het gigantische event in Texas dat momenteel plaats vindt).

Maar ook dit is een voorbeeld (via Marco) van hoe je op een hele vernieuwende manier online iets kunt overdragen. De combinatie van prachtige foto’s en geluid speelt boekdelen. Als het ware. 🙂

Hoe verwerk je kennis?

Maar er is ook nog een andere manier om geluid te gebruiken op je blog: door gewoon je blogartikel voor te lezen en op te nemen. Ik bedoel: en, en.

bloggen met beeldZo kun je eigenlijk iedereen voorzien volgens de methode die het best bij hen past. Het is natuurlijk ook wel een tikkeltje makkelijker dan allerlei creatieve concepten bedenken met audio. En het komt tegemoet aan mensen die de voorkeur geven aan een bepaalde manier van informatie opnemen.

Maar vooral ook aan die mensen die onvrijwillig de voorkeur geven aan een bepaalde manier van informatieoverdracht – omdat ze doof/slechthorend of blind/slechtziend zijn.

Het blog van de toekomst?

Ik geloof dat we daar naar toe gaan. Dat informatie online wordt aangeboden op verschillende manieren, in verschillende vormen. Betaald, en onbetaald. Tekst, bewegend beeld, geluid, foto’s. Als opinie of als stappenplan.

Dat gebeurt natuurlijk al, maar die informatie is meestal niet op 1 plek te vinden, en/of niet geoptimaliseerd. Dus ik zie wel ergens een MP3 waar ik kan luisteren naar een interview, maar geen transcript dat ik kan lezen. Of wel foto’s, maar niet de achtergrondinformatie over waar ze gemaakt zijn, door wie, en of er nog documenten zijn die er bij horen.

GAT in de markt, dus. 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Jacob Jan Voermanantwoord
13 maart 2012 om 16:41

ik ga luisteren!

http://wp.me/p26Z8X-ij

Podcast luisteren, een VLOG | Jacob Jan Voermanantwoord
13 maart 2012 om 13:27

[…] Iedereen gaat na de blogpraat van 12-03-2012 podcasts maken. Dit is hoe ik die ga beluisteren. zie hier. […]

Raaphorstantwoord
13 maart 2012 om 08:07

Wij besturen onze computers en mobieltjes nu via een toetsenbord. Dat gaat binnenkort veranderen denk ik. Qua techniek lastig, maar als het werkt dan werkt het ook. Je hebt nu al heel veel telefoonservices die zo werken. En Siri van Apple is natuurlijk ook al een goed voorbeeld.

Spraak is onze meest natuurlijk manier om ons uit te drukken. Wij voelen alles aan in de stem van de ander, opgewektheid, verdriet, alles.

Bij winkels verwacht ik dat mensen tegen mij praten. Als we met briefjes gaan werken, dat is echt geen doen. Helaas zijn computers zo ver nog niet, maar lang zal dat niet meer duren. Max 5 jaar.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.