Instagram story: een regelrechte hit

instagram stories zo Ik was eerlijk gezegd een beetje boos toen ik hoorde dat Instagram stories was gelanceerd. Een directe kopie van mijn geliefde Snapchat? Bah!

Maar dat was voordat ik het ging uitproberen. En voordat ik de stories bekijken van Instagrammers die ik al jaren volg. Sindsdien ben ik een enorme fan van de Instagram story.

Hoe werkt een Instagram story?

Een Instagram story is niets meer dan een foto of video. Maar in tegenstelling tot je gewone Instagram feed blijven deze foto’s en video’s maar 24 uur bewaard. Net als op Snapchat kun je meerdere foto’s en video’s achter elkaar plaatsen zodat ze samen 1 Instagram verhaal vormen.

Je vindt de stories bovenaan je Instagramscherm:

instagram stories uitleg

En je maakt zelf een Instagram story door op het plusje in je scherm te klikken en een foto te maken, een video te maken, of een foto of video uit je ‘library’ te halen (mits die minder dan 24 uur geleden gemaakt is). Een uitgebreide gids voor het maken van Instagram stories vind je hier.

maak een instagram story

De berichten die jij verstuurt aan anderen of die anderen aan jou versturen als reactie op je Insta story vind je hier:

instagram stories berichten

Net als bij snapchat heb je de mogelijkheid om te spelen met het beeld dat je gemaakt hebt. Je kunt er tekst overheen zetten en op tekenen. Ongetwijfeld volgen binnenkort vele andere mogelijkheden om je foto’s en video’s op te leuken. Facebook kocht eerder dit jaar een aantal bedrijven die slimme en leuke augmented reality techieken ontwikkelden. Naar verluid veel betere dan de technieken waar Snapchat mee werkt.

Instagram story = de kracht van live

Er zijn weinig dingen zo krachtig in social media als ‘live’. Opeens zie ik de mensen achter de accounts, de mensen achter de camera. Opeens zie ik wie het zijn. Opeens zie ik hun mannen, kinderen, zwangere vrouwen, beste vrienden, honden, baby’s. Ik ben bij ze thuis, mee op reis, in het vliegtuig.

Het is een openbaring.

Alles wat Snapchat zo leuk maakt, maar dan 1) met accounts die ik al jaren volg en me bij betrokken voel en 2) mooier.

Ik volg al jaren een editor van een groot Amerikaans tijdschrift die op hilarische wijze haar kinderen portretteert. En nu zie ik opeens hoe haar echtgenoot de kinderen door de kamer sleept.

instagram stories

In deze Instagram story zag ik hoe de mensen van General Electric in een helicopter boven een vulkaan vliegen:

generalelectric

Ik krijg een yoga-les van Lululemon, hop:

lululemon instagram

De supersaaie Instagramaccount van een grote makelaar in New York is opeens leuk! Ze hoeven alleen even een videootje op te nemen vanuit hun kantoorraam om me het gevoel te geven dat ik in New York ben:

concorangroupinstagram

En ik sta met iemand van Ben & Jerry’s in de testkeuken. benjerry'sinstagram

(al bovenstaande afbeeldingen zijn screenshots van video’s)

Wat Instagram stories uniek maakt

Instagram stories zijn – gek genoeg – heel anders dan die op Snapchat. Het komt vooral omdat de esthetiek van Instagram zo anders is dan die van Snapchat. Altijd al geweest. Het succes van Instagram is gebouwd op mooie plaatjes. Het succes van Snapchat is gebouwd op het rauwe en de fun.

Op Instagram zie je snapchatters dat rauwe handhaven. Maar de echte Instagrammers doen het anders. Zij gebruiken de nieuwe mogelijkheden met behoud van hun gevoel voor mooie plaatjes.

We zullen zien hoe het gaat. Maar Instagram beschikt ook nog eens over vlekkeloze techniek (een punt dat in deze onorthodoxe Instagram vs Snapchat analyse ook gemaakt wordt), een enorm geavanceerd advertentieproduct en een moederbedrijf dat bedrijf na bedrijf met coole nieuwe softwaredingetjes overneemt.

Tel daarbij op dat er een grote groep Instagrammers is die nog niet aan Snapchat is begonnen, en je kunt niet niet anders dan toegeven dat het een succes gaat worden.

Meer doen met je Instagram story?

Ik geef regelmatig workshops Instagram stories maken. Misschien iets voor jou of jouw bedrijf?

 

Update 15 augustus 2016:

In dit artikel worden editors van de New York Times, National Geographic en Sports Illustrated geïnterviewd over hun ervaringen met Instagram Stories. Interessant artikel.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

7 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

7 augustus 2016 om 18:04

Kan iemand mij vertellen hoe ik foto’s uit de fotorol in Stories kan zetten? Voor zover ik kan zien kan ik alleen via Stories zelf een foto/video maken

Elja Daaeantwoord
7 augustus 2016 om 23:44
– Antwoord aan: Joy

Hoi Joy, klik op het plusje. Als je in het camerascherm bent, swipe je van de bovenkant van je scherm naar beneden. De foto’s/video’s van de laatste 24 uur verschijnen in een rijtje bovenaan.

Annelienantwoord
6 augustus 2016 om 11:13

Mooi verhaal Elja. Diep in mijn hart hoop ik ook dat Snapchat het wint, maar ik moet toegeven, mijn Instagramstory kreeg ruim drie keer zoveel views…

Elja Daaeantwoord
6 augustus 2016 om 21:51
– Antwoord aan: Annelien

Het komt door die bestaande database van volgers – die hebben, vooral als je al actief bent, echt een band. En als je dan opeens ook nog video erbij krijgt en dat ‘live’ gevoel, dan gaat het hard. Maar ik blijf verliefd op Snapchat! JIj ook he!!

Annelien
8 augustus 2016 om 21:48
– Antwoord aan: Elja Daae

Ja ik ook 😉

Mirandaantwoord
4 augustus 2016 om 11:53

Mmmh, ik weet het niet hoor, ik heb een beetje het idee dat Instagram zijn eigen imago om zeep helpt. Idd de mooie plaatjes en de rust die het uitstraalde is compleet verdwenen…..

Elja Daaeantwoord
4 augustus 2016 om 16:23
– Antwoord aan: Miranda

Ik weet het ook niet zeker. Maar als zo’n dienst ingrijpend veranderd moet iedereen altijd heel erg wennen. Ik zie hardcore Instagrammers binnen 24 uur al heel mooi gebruik maken van de nieuwe features. En dat is pas het begin, denk ik, de features die in aantocht zijn schijnen mooier te zijn dan die van snapchat. Of hardcore Snapchatters nu ook gaan Instagrammen, geen idee. Maar Instagrams oudere database zal deze vorm van stories nu leren kennen en (denk ik) niet snel nog overstappen naar Snapchat.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.