Als ik geld zou willen verdienen (en dat wil ik best, laat dat duidelijk zijn), zou ik hier een link plaatsen.
Ik zou HIER een link kunnen plaatsen naar online casino’s.
Ik zou HIER een link kunnen plaatsen naar een uitvaartverzekering.
Ik zou HIER een link kunnen plaatsen naar een flexwerkplekaanbieder.
Daar ben ik namelijk voor benaderd.
Ik heb het even gevraagd: een artikel van 500 woorden over online casino’s levert 100 euro op. Vóór onderhandeling. Laten we zeggen dat 200 ook zou lukken.
Een artikel over uitvaartverzekeringen nog wat meer, denk ik.
Als je je afvraagt hoe logisch het zou zijn om hier over online casino’s of uitvaartverzekeringen te bloggen: ik denk niet zo heel logisch.
Als je je afvraagt wat er zou gebeuren als ik opeens over online casino’s en uitvaartverzekeringen zou gaan bloggen in positieve zin: ik weet het wel.
Je zou nooit meer terugkomen.
Misschien nog wel, in het begin.
Misschien nog even, als ik duidelijk uit zou leggen wat ik aan het doen was en waarom (dat moet ook, overigens: Reclame Code).
Misschien zou ik de artikelen kunnen publiceren met een oude datum.
Misschien zou ik oude, bestaande artikelen kunnen aanpassen. Op die manier zouden ze wel online staan maar jij zou ze waarschijnlijk nooit zien. Je zou dus niet merken hoe ik bezig was om geld te verdienen aan dit blog.
Ik zou natuurlijk heel subtiel kunnen zijn en er niets over zeggen zodat jij het misschien niet zou merken, die linkjes hier en daar. Beproefde techniek – zie verderop.
Maar weet je: jij bent slim.
Mensen zijn slim.
Mensen voelen wat je doet.
Kleine tekstnuances, kleine veranderingen in de manier waarop ik schrijf, kleine wijzigingen in woordkeus en onderwerpen, onverwachte en onverklaarbare links naar de websites van bedrijven en merken: ze geven jou een signaal.
En geleidelijk zou je af gaan haken.
Misschien zou Google me nog steeds lief vinden.
Maar jij niet meer.
En daar gaat het toevallig om, in marketing: dat jij iets voelt voor een merk of bedrijf of persoon.
Het gaat om het feit dat jij mij weet te vinden of, beter nog, bewust opzoekt.
Voor mij, voor het merk of de persoon Elja, is dat niet echt relevant. Ik doe dit niet met een duidelijk doel anders dan plezier hebben. Ik vind het leuk dat je er bent maar als je er niet was zou ik dit ook doen.
Maar in de wereld van de marketing is het wel relevant. Superrelevant.
Influencer marketing is the next big thing.
Het is er al lang, maar het wordt nog groter.
Influencer marketing is het gebruik maken van de (online) invloed van mensen, individuen, met een eigen publiek om dat publiek te bereiken met jouw boodschap.
Waarom bestaat dat, influencer marketing?
Omdat grote bedrijven en merken het gewoon niet kunnen, doorlopend content maken die jij leuk vindt, die jij bereidt bent te lezen of te kijken of te luisteren. Content maken waarmee ze jou weten te bereiken. Content met emotie.
Dat komt omdat jij iets wilt lezen, kijken of luisteren dat menselijk is. En grote bedrijven zijn niet meer zo menselijk.
Nou ja, ze worden bevolkt door mensen en gerund door mensen, natuurlijk. Hopelijk 🙂
Maar ze hebben moeite om hun eigen werknemers de macht en de kracht te geven om namens hen te spreken. Om die contentkanalen in te vullen.
Ze geloven niet echt in het talent van hun eigen mensen, denk ik.
Ze geloven niet dat een paar mensen het gezicht van een bedrijf kunnen bepalen. Of misschien snappen de mensen aan de top gewoon niet waar de wereld heen gaat. Geen vertrouwen in zichzelf, geen vertrouwen in hun mensen.
En omdat ze geen menselijk gezicht durven te tonen, kunnen ze niet succesvol zijn met content, althans, niet continu. Misschien wel af en toen, in een campagne. Maar niet doorlopend, zoals Echte Mensen dat doen.
Zoals Anna-Maria dat doet op Snapchat, zoals Annemieke dat doet op Instagram, zoals Percy dat doet op Twitter, zoals Casey Neistat dat doet op YouTube.
Echte Mensen en Echte Levens zijn moeilijk na te doen, als merk.
Dat betekent dat al die merken en bedrijven individuen nodig hebben die dat wel kunnen. Individuen die dingen maken waaraan jij bereid bent een paar minuten van de 24 uur uit je dag te besteden. Om te zien of horen of lezen wat zij te zeggen hebben en te delen hebben.
Zie daar influencer marketing.
Het is een krachtig middel, als je het goed doet. En het betekent dat bloggers en vloggers in staat zijn om geld te verdienen door te doen wat ze het liefste en het beste doen.
Goed nieuws dus voor mensen die goed zijn in snapchat, instagram, bloggen, vloggen … die zichzelf zijn, authentiek, creatief, bereid te delen. De komende jaren liggen de kansen voor het oprapen, denk ik.
Het enige is dat niet ieder bedrijf het al begrijpt.
Ze proberen linkjes te kopen op mijn blog richting hun klant, de uitvaartverzekeraar. Richting hun online casino.
En helaas zijn er influencers die daar in mee gaan.
(in de mail van de uitvaartverzekeraar – althans, het bureau dat de verzekeraar had ingeschakeld – zat een overzicht van andere bloggers die meegewerkt hadden. Van grote bekende blogs tot kleinere nicheblogs. Eén ‘mamablogger’ had zelfs in een verhaal over de dingen die je moet doen om je voor te bereiden op de geboorte van een kind een linkje over uitvaartverzekeringen weten te smokkelen. Ongelofelijk. En het mooiste is nog: bij geen van de blogs stond vermeld dat het artikel een gesponsorde link bevatte. Logisch ook: je bent je lezers aan het naaien. Als je artikelen gaat plaatsen over onderwerpen die niets te maken hebben met wat je normaal zou doen en je je in bochten gaat wringen om te voldoen aan de wensen van je adverteerder, dat vinden je lezers niet leuk. Het is respectloos.)
Nou goed.
Ik zie veel kansen.
Sterker nog: ik ga er iets mee doen.
Waarover ooit meer….
Het is een ding, influencer marketing.
PS Nu we het er toch over hebben
Ik had natuurlijk gewoon een tuinwinkel moeten benaderen over dat hele schuurtjesproject! En me laten sponsoren. Shit. Gemiste kans.
Op zich moeten de rest van de voor- en achtertuin nog gedaan worden. Dus wie weet. Inlichtingen aan het bekende adres.
PS2 Over influencer marketing gesproken:
Mercedes begrijpt het. En Casey ook.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Martine Bakx zegt
Ja het is gruwel. Ik zie posts voorbijschuiven waarbij men 10, of 25 foto’s uit mijn blog of vergelijkbaar of pinterest overneemt (bijvoorbeeld alle eierkoektraktaties), niet uitleggen hoe je ze moet maken, niet verwijzen naar een bron hoe je ze wel maakt en ertussen affiliate linkjes zetten naar waar je een van de ingrediënten kunt kopen. Vervolgens zie je dan in de reacties mensen vragen stellen, die door andere lezers beantwoord worden.
Maar ja, what to do?
Elja Daae zegt
Ik las net een artikel over Prince en hoe hij altijd bovenop zijn rechten heeft gezeten. Dat daarom ook zo weinig van zijn optredens en muziek te vinden is op piratensites en youtube etc. Omdat hij bleef vechten. Ik heb geen idee hoe – het lijkt toch vechten tegen de bierkaai. Vooral omdat mensen niet vinden dat ze iets verkeerds doen.
Kitty Kilian zegt
Hahaha. Ik zie die casino-ad al knipperen daarboven.
Ja. Is mij al jaren een doorn in het oog. Daarom hebben bloggers een redactiestatuut nodig. Ik ga een linkje naar dit blog in die post zetten.
Ik hou het online marketing gebeuren steeds minder goed bij. Ik word er zo gallisch van. Native advertising, influencer marketing – het is niks nieuws. Maar we zitten nu met een hele generatie die nooit een objectieve (tussen haakjes) journalistiek-opleiding heeft gekregen. Die zich laat leiden door wat in de marketingwereld doodnormaal is. En die wereld is niet zo bezig met ethiek, is mijn ervaring.
Elja Daae zegt
Nee…die wereld is niet zo bezig met ethiek. Maar je ziet ook de mensen en bedrijven die het wel begrijpen. Uiteindelijk is het een korte termijn strategie die zich niet loont op de lange termijn, daar ben ik van overtuigd. Het duurt alleen even voor de boodschap overkomt…
Ik link even naar je artikel: https://www.deblogacademie.nl/waarom-bloggen-meer-op-journalistiek-moet-gaan-lijken/.