Stel, je hebt geen idee waar je het nu weer over moet hebben. Iedere dag bloggen, bleehhhh. Dipje? Ja, dipje. Maar niet getreurd. Dan ga ik gewoon een beetje neuzen in Google Analytics. Eens kijken of ik daar leuke conclusies aan kan ontlenen, zo op de vrijdagavond terwijl ik eigenlijk 1) in bed wil liggen 2) de Mentalist wil kijken 3) eens even niet online wil zijn.
Zo gezegd, zo gedaan. Eens even kijken hoe het zit met de cijfers sinds ik iedere dag (nou ja – bijna iedere dag) blog.
Geen invloed op gemiddelde tijd op site
Nu gebruik ik Google Analytics maar heel beperkt. Ik doe niets met tracking en funnels en dat soort dingen. Voor mij is het (voor wat betreft deze site) meer een hobby. Maar wel een leuke.
Zo kwam ik er net achter dat het mogelijk is om meerdere statistieken met elkaar te vergelijken. Zo kun je bijvoorbeeld in de grafiek van verkeer – dus alle bezoeken – de grafiek van gemiddelde tijd op site afzetten. Ik was wel benieuwd of dit door de tijd heen nou ook veranderde. Als je steeds meer bezoekers krijgt, neemt de gemiddelde tijd op de site dan ook toe?
Bij mij dus niet. Het zou natuurlijk interessant zijn om daar iets aan te doen. Hoe houd je mensen langer op je site? Misschien met een plugin die gerelateerde artikelen aanbeveelt?
Wel effect op aantal views en aantal bezoekers
Voor wie zich zit af te vragen waar die stijging in views vandaan komt – die is begonnen toen ik begon met iedere dag bloggen. Jaja. Het werkt (als dat je doel is). Het werkt ENORM, zelfs. Ik heb gisteren meer dan 200 lezers mogen ontvangen – een nieuw record!
Geen idee waarom. Dat dan weer niet. 54% via Google. Daarna feedburner (13%) en direct verkeer (13%). Dan Twitter (10%) en Frankwatching (1%, jeujjj!) En de rest bestaat uit verwijzingen vanaf de blogs van mede-iedere-dag-bloggers.
Ook opvallend:
De verdeling over de verschillende bronnen blijft gelijk
Ook opvallend: ondanks een verdubbeling in views (nou ja…wel iets meer dan een verdubbeling! Bijna een verdriedubbeling) blijft het de verdeling over de verschillende bronnen (Google, direct, etc.) gelijk. Geen idee waarom. Hogere ranking in Google misschien? Je zou verwachten dat je doordat je meer blogt, meer deelt, bekende wordt, en dat het type nieuwe bezoekers verhoudingsgewijs afneemt.
De zoekwoorden waarop verkeer binnenkomt blijven gelijk
Dat is ook opvallend: de belangrijkste zoektermen waarop verkeer via Google binnenkomt, blijven gelijk. Mijn verkeer verdubbelt, maar de zoektermen in Google waarop ik gevonden wordt, blijven gelijk. Facebook, Twitter, doelgroep, en alles wat daar mee te maken heeft. Terwijl ik toch niet alleen maar over die dingen geblogd heb de afgelopen tijd. Waarom? Who knows.
Comments achterlaten = meer verkeer
Wat ik ook net zie is dat ik nu heel veel verkeer krijg via de blogs van andere bloggers. Voordat ik met #iederedagbloggen begon, was Twitter mijn voornaamste verkeersbron naast Google. Interessant! Bloggers roepen altijd wel dat comments achterlaten op andere blogs heel goed werkt voor meer bezoekers. Maar ik heb het zelf nooit op deze manier ervaren.
Zo maar wat conclusies op de vrijdagavond. In een artikel waar ik ondertussen toch al weer fijn 2 uur mee bezig ben. Arrrggghhh. Ik denk maar zo, het is dus wel ergens goed voor.
- Zo verwijder je al je Facebookberichten en opmerkingen (en meer) - 19 april 2025
- Wat blogs leuk maakt - 18 april 2025
- Waarom je blogtitels beter moeten en ook waarom haast geen goed idee is - 15 april 2025
Grappig om het effect te zien. Ik zie vanaf het moment dat ik begon eenzelfde opwaartse lijn. Alleen niet naar 200 per dag. Moet ik nog even doorzetten 🙂
Kan helaas geen plaatje toevoegen.
Conclusie is wel dat het werkt. Oude vertrouwde lezers en nieuwe gasten. Blij mee.Tip: Als je minder van analytics weet, maar toch een inzicht hebben in de stats? Een heel gemakkelijke app voor de iPad en iPhone is “Analytics Pro” (betaalde app). Zeer overzichtelijk en handig in gebruik. Met een paar kliks heb je de basis informatie tot je beschikking.
Mooie uiteenzetting! Het is inderdaad niet gemakkelijk om dagelijks je blog te onderhouden met zinvolle berichten. Ik probeer het nu reeds 2 weken en haal wel wat bezoekers precies (weerberichten etc,.). Vanaf wanneer begin je eigenlijk profijt uit je blog te halen?
ik ervaar de meeste groei bij uitbreiding van mijn netwerk, nieuwe lezers die vervolgens trouwe lezers worden (mijn dank hiervoor!).
Mooi compliment, nieuwe trouwe lezers! Het is denk ik toch ook anders welke doelstelling je hebt. Als ik me voorgenomen had om meer verkeer te genereren, zou het geen fijne klus zijn en ik zou heel anders zijn gaan schrijven. Maar zo is het een leuke bijkomstigheid, he?
Niet alleen heeft iedere dag bloggen effect, iedere dag een stuk of wat reacties achterlaten ook… maar gemeend dan hé, niet zomaar 🙂
Interessant stuk!
Thanks Dina! Nou, inderdaad, die reacties hebben ook effect. Het wordt altijd gezegd maar ik geloofde het denk ik gewoon niet zo. Maar zie nu dat het toch klopt…
Interessante trivia. Waar dan weer geen peil op te trekken valt vwb hoe het allemaal zo gekomen is, en wat je kan/moet doen om het een bepaalde richting in te duwen. Laten we maar gewoon de blogtitel als motto blijven hanteren: Iedere dag bloggen heeft effect! Dan gaan we er vanzelf in geloven en dwingen we het zo met z’n allen af. Positieve selffulling prophecy!
Haha! Rianne (onder) zette me aan het denken: ik denk dat het ook te maken heeft met je googlepositie voor bepaalde woorden. Als die al hoog was, wordt die misschien nog hoger? Mijn voordeel lag er in dat ik over Facebook ging schrijven toen bijna niemand dat nog deed. En een link vanaf Frankwatching zal ook een bepaalde waarde hebben.
Ach…we doen het toch voor onszelf dus lekker boeiend. 🙂
Ik blog inmiddels sinds juli vrijwel elke dag maar mijn bezoekersaantallen-grafiek blijft maar op en neer dansen. Dat ‘nieuwe bezoekers’ begrijp ik ook niet helemaal; dat is mij ook al eens opgevallen. Vaker bloggen heeft mij niet zo heel veel meer bezoekers bezorgd (gem. 10 á 20 p.dag), maar verder doe ik ook weinig met de statistieken.. Waarschijnlijk omdat ik er niet alles van begrijp haha
Ik gebruik statistieken soms voor mijn werk, en dan zijn er gelukkig collega’s die er veel van weten. Je kunt er enorm veel mee, maar het is vooral interessant als je specifieke (commerciële) doelstellingen hebt. Dan ga je echt letten op het effect van campagnes en advertenties e.d. en kun je daarop sturen.
Over die bezoekers, geen idee hoe dat verschil ontstaat tussen jou en mij. Misschien het aantal pagina’s dat we al hadden staan en hoe we al ‘scoorden’ op bepaalde zoekwoorden in Google?