Ik heb er wel eens eerder over geblogd: social media zijn van invloed op mijn aankopen. En Google ook, trouwens.
Google resultaten doen er toe
Ik wilde online cupcakes bestellen voor een vriendin in Chicago, dus deed een search op Google. De eerste hit klonk direct goed (en ik had haast) dus even doorgeklikt.
Omdat de resultaten direct bovenaan staan bij de organic search results, geeft dat toch meer vertrouwen dan de betaalde resultaten. Ik geloof dat ik niet eens echt goed las (en de ‘Free Next Day Delivery zag). Of misschien toch, onbewust?
Opvallende social buttons doen er toe
Het eerste dat me opviel op de site waren de social buttons. En natuurlijk moest ik even op de Facebookbutton klikken om te zien wat mensen zeiden op het facebookprikbord.
Facebook doet er toe – vooral de widget met je vrienden
Het eerste dat me opviel op de fanpagina waren gek genoeg niet de aanbevelingen van klanten (die zag ik pas later). Het eerste dat me opviel was dat iemand die ik respecteer de fanpagina, en dus het bedrijf, had geliked. En dat een vriendin van mij die uit Chicago komt fan was van de pagina.
Ik weet dat dit kritische consumenten, leuke mensen en succesvolle zakenvrouwen zijn. Dus hun aanbeveling heeft waarde.
Pinterest heeft invloed op mijn aankopen?
Behalve een opvallende facebook- en twitterbutton, stond er ook een prachtige Pinterestbutton op de site. En die stond ook op de sticker op de werkelijk prachtig verpakte doos cupcakes (ik moest natuurlijk wel even langs bij vriendin I om ze te sampelen, eh, bekijken, die cupcakes).
Ze hebben inderdaad een aantal erg mooie verzamelingen op Pinterest, waar humor uit spreekt, stijl, emotie. En als je de cupcakes eenmaal in het echt gezien hebt, klopt dat helemaal met het plaatje. Resultaat: twee trouwen klanten. Die daar dan vervolgens weer over bloggen en facebooken natuurlijk….
Bewijs geleverd
Het feit dat mijn vriendinnen dit bedrijf publicly endorsed hebben, hun OK hebben gegeven, heeft natuurlijk met van alles te maken. Het is het gevolg van een veelheid van factoren. Ze kennen de eigenaresse, maar het is ook een gaaf bedrijf waar je aan verbonden wilt zijn.
Ze leveren kwaliteit, ze hebben een uitstraling die hun doelgroep aanspreekt, ze lopen voorop, ze bieden wat de klant wil (snelle service, prachtige en lekkere cupcakes in originele smaken, prachtige verpakking zodat een doos cupcakes echt een cadeau is, mogelijkheden om te personaliseren, oog voor detail).
En dat leidt tot een simpele ‘like’ op hun fanpagina. En die like leidt tot mijn bestelling. Cirkeltje rond…
- Vrij zijn van verandering - 26 maart 2025
- Blog of column? Over wat je wel en niet mag bloggen van jezelf - 24 maart 2025
- Raar - 23 maart 2025
En het mooiste….ze zijn echt superlekker! We hebben allemaal gesampled en gesmuld! (en nog een aantal te gaan….). Thanks!
Nu moet ik zelf nog sampelen…even mooie gelegenheid bedenken!
Grappig om te lezen hoe zo’n proces gaat. Zelf twijfel ik of social media invloed hebben op mijn aankopen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik het niet merk.
Tsja, dat is natuurlijk wel de opzet, dat het allemaal onbewust gaat, denk je niet?