Hoe ‘social’ van invloed is op mijn aankopen (dl 2)

Ik heb er wel eens eerder over geblogd: social media zijn van invloed op mijn aankopen. En Google ook, trouwens.

Google resultaten doen er toe

Ik wilde online cupcakes bestellen voor een vriendin in Chicago, dus deed een search op Google. De eerste hit klonk direct goed (en ik had haast) dus even doorgeklikt.

Omdat de resultaten direct bovenaan staan bij de organic search results, geeft dat toch meer vertrouwen dan de betaalde resultaten. Ik geloof dat ik niet eens echt goed las (en de ‘Free Next Day Delivery zag). Of misschien toch, onbewust?

Opvallende social buttons doen er toe

Het eerste dat me opviel op de site waren de social buttons. En natuurlijk moest ik even op de Facebookbutton klikken om te zien wat mensen zeiden op het facebookprikbord.

Facebook doet er toe – vooral de widget met je vrienden

Het eerste dat me opviel op de fanpagina waren gek genoeg niet de aanbevelingen van klanten (die zag ik pas later). Het eerste dat me opviel was dat iemand die ik respecteer de fanpagina, en dus het bedrijf, had geliked. En dat een vriendin van mij die uit Chicago komt fan was van de pagina.

Ik weet dat dit kritische consumenten, leuke mensen en succesvolle zakenvrouwen zijn. Dus hun aanbeveling heeft waarde.

Pinterest heeft invloed op mijn aankopen?

Behalve een opvallende facebook- en twitterbutton, stond er ook een prachtige Pinterestbutton op de site. En die stond ook op de sticker op de werkelijk prachtig verpakte doos cupcakes (ik moest natuurlijk wel even langs bij vriendin I om ze te sampelen, eh, bekijken, die cupcakes).

Ze hebben inderdaad een aantal erg mooie verzamelingen op Pinterest, waar humor uit spreekt, stijl, emotie. En als je de cupcakes eenmaal in het echt gezien hebt, klopt dat helemaal met het plaatje. Resultaat: twee trouwen klanten. Die daar dan vervolgens weer over bloggen en facebooken natuurlijk….

 

Bewijs geleverd

Het feit dat mijn vriendinnen dit bedrijf publicly endorsed hebben, hun OK hebben gegeven, heeft natuurlijk met van alles te maken. Het is het gevolg van een veelheid van factoren. Ze kennen de eigenaresse, maar het is ook een gaaf bedrijf waar je aan verbonden wilt zijn.

Ze leveren kwaliteit, ze hebben een uitstraling die hun doelgroep aanspreekt, ze lopen voorop, ze bieden wat de klant wil (snelle service, prachtige en lekkere cupcakes in originele smaken, prachtige verpakking zodat een doos cupcakes echt een cadeau is, mogelijkheden om te personaliseren, oog voor detail).

En dat leidt tot een simpele ‘like’ op hun fanpagina. En die like leidt tot mijn bestelling. Cirkeltje rond…

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Ingevanreesantwoord
25 februari 2012 om 04:18

En het mooiste….ze zijn echt superlekker! We hebben allemaal gesampled en gesmuld! (en nog een aantal te gaan….). Thanks!

Elja Daaeantwoord
27 februari 2012 om 03:31
– Antwoord aan: Ingevanrees

Nu moet ik zelf nog sampelen…even mooie gelegenheid bedenken!

Rianneantwoord
24 februari 2012 om 17:38

Grappig om te lezen hoe zo’n proces gaat. Zelf twijfel ik of social media invloed hebben op mijn aankopen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik het niet merk. 

Elja Daaeantwoord
27 februari 2012 om 03:32
– Antwoord aan: Rianne

Tsja, dat is natuurlijk wel de opzet, dat het allemaal onbewust gaat, denk je niet?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.