Hoe je met content klanten kunt werven – onterecht

laptop

Ik woon in de VS. Mijn schoonvader is op bezoek uit Nederland (jeuj!) en hij heeft zijn laptop meegenomen. Ondanks een jetlag besloot hij zijn email te checken en maakte verbinding met ons wifi-netwerk. Dat er vervolgens uitknalde. We hebben heel wat bezoek gehad de afgelopen maanden en het delen van de wifi-verbinding leverde veel problemen op.

Dat is nogal lastig voor mij, geen wifi.

Want ik ben de hele dag thuis & online, en daar rekenen een heleboel mensen op (en verdien ik mijn geld mee). En voor mijn gasten betekent dit dat ze voor het bekijken van hun email naar mijn satellietkantoor moeten (de koffietent op 10 minuten lopen). Nu is dat niet zo’n straf, maar toch.

De zoveelste Google search bracht me niet verder, dus uiteindelijk toch maar eens de site van ComCast, mijn provider bezocht. Nu staat Comcast niet echt heel goed bekend, hoewel ook weer niet zo slecht als sommige Nederlandse kabelbedrijven. Eigenlijk zijn kabel- en telefoonmaatschappijen altijd het doelwit van onze woede, als ik er zo eens over nadenk. Anyway.

Het lukte me niet om mijn password en inlognaam te vinden. Dat bleek ook te komen omdat ze de naam van mijn man in zijn comcastID verkeerd gespeld hebben.

Ik weet het niet, maar ik ken niet veel mensen die ‘stepdan‘ heten, jullie?

Ingeving: google ads op een foutmeldingsscherm

Ik kreeg dus veel witte schermen met foutmeldingen bij het inloggen. En zonder inlogcode kon ik geen telefoonnummer van de helpdesk achterhalen. Irritatie, irritatie, irritatie. En toen zag ik op een van de schermen iets staan. Een blokje met links naar ‘nieuws’, dacht ik.

Let op, want dit is verderop in dit verhaal nog relevant. Hoe ik dat blokje scande en het idee had dat het nieuws was en daarom dacht dat het ‘echt’ was en daarom ook klikte en daarom ook las. Jawel. Ook de door de wol geverfde marketeer kan nog dagelijks vallen voor de simpelste trucjes.

Zie scherm.

Amerikaanse marketingtechnieken

(‘Infinity’ is de naam die Comcast gebruikt voor hun online product.)

Maar mijn aandacht, die dus eigenlijk bij mijn inlog- en wifiproblemen was, werd getrokken door dat blokje en vooral die link bovenaan. Ik weet niet hoe ze er bij kwamen om dat blokje te tonen op hun eigen hulppagina. Maar goed.

Onbewust klikgedrag

Waarom? Omdat er ‘Evanston’ staat. Daar woon ik.

Waarom? Omdat er (in grijs) staat: ‘Illinois.’ Daar woon ik

Waarom? Omdat er (in grijs) staat: ‘Evanston mom’. Dat ben ik.

Evanston, Illinois, Mom.

Doordat er heel slim aan het begin van de tekst staat ‘Illinois.’, zoals bij nieuwsartikelen op nieuwssites en in de krant, denk je direct aan ‘nieuws’. En ‘nieuws’ is betrouwbaar, toch?

Dus, geloof het of niet, ik had doorgeklikt. Als je me kent, weet je dat ik de laatste vrouw op deze wereld ben die zich druk maakt over rimpels of gezichtscrème. Ik HEB niet eens gezichtscrème (ook geen makeup trouwens. Point proved). Dus je kunt je voorstellen hoe dames die zich wel druk maken over hun huid zich voelen aangetrokken tot dit verhaal. Als excuus voor het klikken kan ik alleen maar geven dat ik afgeleid was, en behoorlijk geïrriteerd, door het wifi-inlognaam-helpdesk-zonder-telefoonnummer-gedoe.

Echte content, echte reviews, echt nieuws…

Ik zat dus gewoon dat artikel te lezen in de veronderstelling dat het echt was. ‘Echt’. ‘Echt’ nieuws. Hoe dom is dat?? Jaja. HEEL DOM. Vooral voor iemand die geen interesse heeft in anti-rimpel (er zal toch wel iets spelen denk ik, in mijn onderbewuste, kan niet anders).  Titel van het artikel was: ‘A Mom Outsmarts Botox Doctors With Her $5 Trick to a Wrinkle Free Face – Surprising 14 Day Results Revealed’. (Een link naar het artikel opnemen lijkt me niet verstandig om meerdere redenen. Maar google het anders even, leuk voor de mensen achter deze scam.)

Het is nog een lang artikel ook. En het belletje ging pas rinkelen toen ik zag dat je onderaan de producten kon kopen. Helemaal onderaan pas. Er gingen eerder al wel wat stemmetjes door mijn hoofd die zeiden dat het vrij ongelofelijk is dat iemand er door een gewone creme zo anders uit gaat zien (de dame in kwestie is onherkenbaar).

De schaamte voorbij

Anyway. De schaamte is volledig. Maar die ben ik al voorbij.

Is er een les? Jawel.

  1. Promotionele content er uit doen zien als editorial content, werkt als een dolle.
  2. Het is slim om een reclameblokje daar te plaatsen, waar mensen terecht komen als ze een ander emotie voelen. Zelfs als het een foutmeldingspagina is van een helpdesk.
  3. Er zijn bedrijven die het belangrijk vinden om over de rug van de stress van hun klanten toch nog wat geld te verdienen met een reclameblokje.
  4. Het is als consument makkelijk om gestuurd en gepakt te worden op onbewuste processen.
  5. Het is verwonderend dat je een hele blog uit de grond kunt stampen die lijkt op nieuws en echte content, maar dat niet is. Ik bespaar jullie de link.
  6. Het werkt wel.

En niet alleen bij mij dus (…). Of zouden ze zelf 147 keer op like hebben geklikt?

Dit is een artikel in het kader van #WOT, toevallig vandaag over ‘verwonderen’, en toevallig kon ik me daar iets bij voorstellen. 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

17 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Peter Pellenaarsreply
februari 03, 2012 at 09:02 PM

(er zal toch wel iets spelen denk ik, in mijn onderbewuste, kan niet anders)

Dat bijzinnetje vind ik nog wel het meest wonderlijk in dit blog. Gaan we daar binnenkort nog wat meer over lezen nu de vitrages langzaamaan open gaan? 😉

Elja Daaereply
februari 03, 2012 at 11:02 PM
– In reply to: Peter Pellenaars

Zit keihard te lachen Peter. Als ik zelf weet of ik meer nadenk over rimpels, ben jij de eerste die het hoort Peter! 🙂

Ruud Ketelaarreply
februari 03, 2012 at 10:02 AM

Lekker stuk, Elja. En fijn om zo naar je eigen domme ik van dat moment te kunnen kijken en je er (niet) over te verwonderen. Neem ik mee, ga ik ook maar eens wat vaker doen.

Hendrik-Janreply
februari 03, 2012 at 09:02 AM

Je had het zelf ook kunnen doen onderaan deze blog, want ik zou ook geklikt hebben. Die pijl na dit verhaal het werkt.

Mis Laura Artemisreply
februari 02, 2012 at 11:02 PM

Oh dus zo zorg je ervoor dat je reclame gelezen word, nu nog een manier verzinnen dat mensen ook aan het eind van je bericht niet door hebben dat je eigenlijk reclame maakt 😛

Marjolein van Braam Morrisreply
februari 02, 2012 at 10:02 PM

*like* (of was dat nou een ‘not done’ comment…)

Elja Daaereply
februari 02, 2012 at 10:02 PM
– In reply to: Marjolein van Braam Morris

Weet niet. Ik like likes dus ik ben er blij mee. 🙂 

Aline Smitsreply
februari 02, 2012 at 09:02 PM

Slimme marketing, en je komt het tegenwoordig om meerdere, onverwachtse plekken tegen… maar ben nieuwsgieriger of het inloggen nou nog gelukt is uiteindelijk… 😉

Elja Daaereply
februari 02, 2012 at 10:02 PM
– In reply to: Aline Smits

Ja Aline, gelukt. Heel gek proces. Ik kon zo het wachtwoord wijzigen zonder bevestiging in de email (want daar kan ik niet bij). Misschien omdat ze mijn IP-adres zien? Of dat nou een waterdichte procedure is??? Maar goed – het hielp niets qua het vinden van een telefoonnummer. Maar wel een antwoord gevonden (iets met de Windows Firewall), vanavond even uitproberen! 

Carel de Marireply
februari 02, 2012 at 08:02 PM

Het verwondert me niets. Niet het sluwe gedrag van marketeers, niet de storingen bij providers, niet de opwinding en irritatie die het teweeg brengt, het verbaast me wel dat bedrijven nog steeds niet hebben begrepen dat ze de klant nodig hebben.

Elja Daaereply
februari 02, 2012 at 10:02 PM
– In reply to: Carel de Mari

He-le-maal eens Carel!

karin ramakerreply
februari 02, 2012 at 07:02 PM

ik vind ‘m geweldig! 🙂 

Elja Daaereply
februari 02, 2012 at 07:02 PM
– In reply to: karin ramaker

Ik vond die van jou geweldig. 🙂

Anoniemreply
februari 02, 2012 at 06:02 PM

whahaha die link, en jij maar lezen!!
is het inloggen nog gelukt?

Elja Daaereply
februari 02, 2012 at 07:02 PM
– In reply to: Anoniem

Inloggen is gelukt (ik begrijp niet waarom, maar ik kon zo zonder emailadres toch mijn password aanpassen? dubieus maar goed) maar niets, telefoonnummer. Heb wel gezien dat het aan Windows Firewall kan liggen dus dat gaan we eerst maar eens proberen…

Jacob Jan Voermanreply
februari 02, 2012 at 05:02 PM

leuk om te ontdekken hoe zoiets werkt.

zakelijk, mét de vitrages open. zo doe je dat dus. 
zakelijk met de z van ziel 😉

Elja Daaereply
februari 02, 2012 at 07:02 PM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Haha. Dank alledrie! Gewoon, jezelf zakelijk voor gek zetten zeg maar, ja, dat kan dus ook. 🙂

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.