Ik kreeg een vraag laatst. “Hoe begin je een twitterchat?”.
Twitter chats zijn een bijzonder fenomeen en een van de dingen die Twitter voor mij persoonlijk heel bijzonder heeft gemaakt. Het is geven, delen, connecten, verbinden. Het is een manier om heel veel mensen tegelijk te laten praten over een onderwerp. Het is een manier om op een bijzondere manier een online community op te bouwen.
Het heeft mijn leven veranderd.
Als ik nu zou beginnen, zou ik over de volgende dingen nadenken.
[Het is zaterdagavond laat dus mogelijk niet het ideale moment om deze handleiding te schrijven. Maar als ik nog dingen bedenk zet ik ze er bij.]
Onderwerp
Uiteraard moet je een onderwerp hebben. De gemeenschappelijke interesse die jou en de deelnemers gaat verbinden. Maar dat spreekt voor zich.
Je onderwerp moet breed genoeg zijn dat je er jaaaaaaaarrrren over door kunt praten. Dus niet te beperkt formuleren.
En formuleer het in 1 zin. Of een halve. Dat je het in een tweet uit kunt leggen, inclusief @naam. Want dat ga je heel veel doen als twitterchatorganisator: in een tweet aan iemand uitleggen wat de chat inhoudt.
Oh ja: kies een onderwerp dat je kent, dat je boeit en waar je plezier in hebt of dat je erg belangrijk vindt. Anders wordt het heel lastig om keer op keer onderwerpen te vinden en vol enthousiasme te blijven chatten!
Naam
Idealiter is de naam van je chat, de hashtag (#+iets) herkenbaar, duidelijk en uniek.
In de praktijk zijn de meeste chats genoemd naar een afkorting van het onderwerp. Dat werkt prima voor mensen die weten waar het over gaat. Maar ik geloof sterk in een herkenbaar woord. Want de grote kracht van die hashtag is dat andere mensen hem gaan zien in tweets van anderen en getriggerd worden om er op te klikken en eens te kijken wat het is.
Maar goed, nogmaals: de meeste hashtags voor twitterchats zijn afkortingen.
Check ook nog even of jouw term al in gebruik is als hashtag. Beter is het om een unieke term te hebben, dat voorkomt verwarring, problemen en het voorkomt er tijdens je chat berichten in de ‘stream’ verschijnen die niet bedoeld zijn als onderdeel van het gesprek. Dat je term uniek is, is veel belangrijker dan dat het een duidelijke term is (als je moet kiezen en vaak zal dat moeten).
#blogpraat komt voort uit #blogchat, een Amerikaanse twitterchat voor bloggers waar ik aan deel nam.
Domein & twitter account
Tip: als je besloten hebt hoe je chat gaat heten, claim dan meteen de bijbehorende domeinnaam. Ook daarvoor geldt dat je op die manier problemen voorkomt. Bij mijn eigen host, justhost.nl (geen aff :)) kost een .nl domein 5 euro per jaar en een .com domein 8 euro per jaar. Dan heb je het maar. Je kunt het altijd weer opzeggen als het na een jaar niet de moeite waard is.
Ik was zelf te laat – ook al bestond de term niet voordat ik hem in gebruik nam. Na een paar maanden wezen mensen me er op dat ik het domein zou moeten kopen en toen had iemand het al gekocht, de .nl versie althans. Het is niet erg want met de .com versie kan ik ook uit de voeten, maar wel een beetje irritant.
Ik zou ook de bijbehorende twitter account claimen. Ik denk niet dat je hem moet gebruiken (kom ik verderop op terug) maar het kan geen kwaad.
Details bepalen: tijdstip en frequentie
Bepaal de frequentie, de dag, het doel en schrijf het op voor jezelf. Het is zoals al eerder gezegd als je het in 1 tweet kunt zeggen. “#blogpraat is een wekelijkse twitterchat voor en door bloggers”, bijvoorbeeld.
Realiseer je dat een wekelijkse frequentie van jou vraagt dat je voorbereid bent, een onderwerp hebt gekozen, tweets stuurt om mensen te attenderen en voor, na en tijdens de chat aanwezig bent op Twitter om te chatten.
Realiseer je ook dat een niet-wekelijkse chat lastiger is om bij mensen tussen de oren te krijgen. Mensen denken niet zo snel: Oh, het is de tweede dinsdag in de maand, tijd voor #xyz! Maar wel: het is maandagavond – het is tijd voor #blogpraat! De routine doen veel voor de opbouw van je community, denk ik. Mensen gaan leren dat je er altijd bent op dat tijdstip.
Een andere manier om een chat te organiseren is door ze als aparte ‘campagnes’ te zien en ze aan je comunity aan te kondigen voor een bepaald tijdstip, naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld. Dit betekent wel dat je moet weten dat je een grote groep twitteraars kunt bereiken en kunt mobiliseren.
Communicatie
Nu komt het er op aan: je moet een groepje mensen enthousiast krijgen voor je chat. Als je maar een paar enthousiaste deelnemers hebt, is het de start van iets. Hoe meer mensen praten over je chat en hem aanbevelen dan wel aankondigen (of jouw aankondigingen retweeten), hoe sneller je een beetje omvang krijgt en hoe leuker het wordt.
Manieren om dat te doen (niet dat ik die destijds bewust heb toegepast)
- Doe het samen: door met een groep een twitterchat te beginnen, heb je een veel groter netwerk. Plus een betere werkverdeling 😉
- Beroemdheden: als je bekende mensen bereid kunt vinden mee te doen, wordt het voor mensen interessanter om mee te doen en je kunt je twitterchat ook door de bekendheid laten aankondigen in zijn/haar netwerk
- Buiten Twitter: als je een netwerk hebt buiten Twitter, zou ik dat aanspreken. Nieuwsbriefabonnees, facebookvrienden of -fans, collega’s, klanten.
- Betrek de eerste enthousiastelingen: als je tijdens je eerste chats een aantal twitteraars hebt als deelnemer die heel enthousiast zijn, probeer hen dan te betrekken en een rol te geven. Samen is het leuker en makkelijker. Ik ben iedere week blij met @rsnijders en op de achtergrond is er @inktspatten. En in het begin waren er een paar mensen die heel trouw meededen en het daarmee de moeite waard maakten. Zonder @piggypower1, @essenstamtam en @rkroesbergen was #blogpraat al lang weer opgehouden, denk ik!
Twitteren uit je eigen naam, of niet?
Veel mensen die een chat beginnen twitteren vanuit een speciale twitter account. Hoewel ik die account wel vast zou leggen, zou ik hem niet gebruiken.
Ten eerste omdat er geen ‘mens’ zichtbaar is en het dus lastiger is om mensen je te laten vertrouwen en herkennen. En ten tweede omdat het voor jou als organisator veel meer op gaat leveren als je zichtbaar bent vanuit je eigen account. Voor veel mensen is ‘bekendheid’ ook het doel, lijkt me (ook al was het dat voor mij niet). En dan is het zinloos om een andere account te gebruiken.
Voor mezelf sprekend, ik zou het jammer vinden als mensen me niet zouden herkennen. Bovendien, alles versterkt elkaar, jouw persoonlijkheid en de chat en je netwerk en je gezicht en je stem… Eventueel zou je vanuit een bedrijfsaccount kunnen tweeten maar zelfs als het je doel is om als bedrijf zo’n chat te organiseren zou ik als persoon deelnemen, denk ik en iemand anders de bedrijfsaccount laten beheren in de chat. Of de bedrijfsaccount af en toe te laten retweeten naar het eigen netwerk.
Nu komt het er op aan…
Eigenlijk heb je nu nog maar twee dingen nodig om je chat succesvol te maken:
Enthousiasme.
Doorzettingsvermogen.
Chats lopen niet vanzelf. Vooral in het begin hebben ze veel aandacht nodig. Iemand moet duwen en trekken, vol enthousiasme. En dat blijven doen, keer op keer.
Rest mij te zeggen: succes!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
blankwaard zegt
Dank voor je aanbeveling Elja!
Elja Daae zegt
Met alle plezier :))
Fred Zelders zegt
Gaaf dat je dit met al je #blogpraat ervaring op een rijtje hebt gezet.
Dank!
Elja Daae zegt
Thanks Fred! Jij volgt het al een tijdje he, dus leuk om van je te horen!
@Judith_Vriens zegt
Wel even doorbijten. Maar het verbindt wel meer. Dus bedankt!
Elja Daae zegt
Ja, precies. Doorbijten is key. Ik denk eigenlijk dat er daarom zo weinig zijn – het is veel werk. Oftewel, als het als werk voelt, wordt het lastig! 🙂