Ik had een leuk gesprek, van de week. Over social media en business development. En adwords campagnes. En LinkedIn-updates. En leads. Dat soort dingen. En hoe je nou meer uit je LinkedIn-netwerk kunt halen.
“Dat hebben we al geprobeerd.”, zei iemand. De bijzin die dan nooit wordt uitgesproken maar die daar achteraan hoort is: “en het werkt niet.”
Goh, dacht ik bij mezelf. Eigenlijk hoor ik dat altijd in dit soort business developmentgesprekken. Echt bijna zonder uitzondering. In trainingen ook wel eens hoor. Meestal alleen van mensen die de training eigenlijk onnodig vinden 😉 en die mensen kom ik niet zo heel vaak tegen.
Maar als je het gaat hebben over opportunities, dan is het een veelgehoorde zin.
En het is maar goed ook.
Het zou erger zijn als mensen het niet konden zeggen, omdat ze niets geprobeerd hadden. Als we niets testen, weten we niets, he.
Gelukkig zijn mensen bij de organisaties waar ik kom altijd dingen aan het proberen. Heel veel van ons zijn bezig met het uitproberen van nieuwe dingen en marketingtactieken. En krijgen niet het gewenste resultaat.
Maar al dat testen betekent ook dat ik heel vaak hoor, ‘Dat hebben we al geprobeerd.”.
Luister Elja, leuk idee hoor, maar we zijn al een LinkedIngroep begonnen en het doet helemaal niets (zeiden een paar mensen tegen me vorige maand). Elja, ik begrijp wat je zegt, maar we hebben al een keer iemand iets laten posten in een relevante Facebookgroep, (zeiden een paar klanten tegen me, vorige week) en ze zijn er gewoon uitgegooid toen ze naar onze site verwezen. Dank voor het idee Elja, maar we hebben echt heus al geprobeerd om een paar belangrijke updates op LinkedIn te zetten (zeiden klanten tegen me deze week) en we krijgen toch maar 40 likes en 4.000 views.
(Sjonge, zei ik tegen die laatste gesprekspartners,‘Máár??’ 40 likes? 4.000 views? Wat verwachtte je dan precies te halen??)
Misschien heeft het wel alles te maken met verwachtingen.
We denken dat we het begrepen hebben en proberen ook een keer een mailing te sturen, een blog te posten op LinkedIn, een videootje op te nemen en een campagne te runnen op Facebook. In de verwachting dat we direct behoorlijke resultaten zullen zien, natuurlijk. Want zo schijnt het anderen ook te vergaan, als je zo hier en daar gaat lezen.
Maar daarbij vergeten we dat veel van de succesverhalen van experts komen. En dat experts vele, vele malen hebben kunnen oefenen voordat ze zich realiseerden wat ze fout deden. En dat ze waarschijnlijk hebben kunnen oefenen met heel veel verschillende doelgroepen, producten en situaties. Zodat ze het steeds een stukje meer begrijpen en die extra kennis kunnen toepassen om iedere nieuwe poging beter te laten zijn dan de vorige.
Als je een expert inhuurt, mag je verwachten dat zijn of haar werk direct resultaat oplevert. Maar als jij net begint met een nieuwe leercurve, is een topresultaat misschien wat minder realistisch.
(over het fenomeen amateurs vs professionals, zie deze nieuwsbriefaflevering: ‘Ben je een professional?’)
Het punt is dat je eerste probeersels zelden je meest succesvolle zijn.
Je kunt nog zoveel gelezen hebben over Google Analytics en AdWords, over LinkedIn en Twitter, over bloggen en landingspagina’s: je eerste pogingen zullen zelden zo succesvol zijn als de cases waarover je hebt gelezen. Sorry!
En als je per toeval wel een hit scoort met een update op LinkedIn, Twitter of Facebook, blijkt vaak dat er geen conversie is. Of dat het heel lastig is om dat succes sustainable te maken, onderdeel te laten zijn van een continue cyclus van successen.
Daar heeft iedereen last van, dat beginnerseffect*. Als ik kijk hoe ik vroeger blogde en hoe ik nu blog, zijn die twee fases niet met elkaar te vergelijken qua kwaliteit. Niet alleen de schrijfstijl, maar ook de opmaak en het gebruik van afbeeldingen waren (vind ik nu) vrij rampzalig.
Hetzelfde geldt voor mijn vlogs. Toen ik mijn eerste vlog maakte, deed ik dat met met allerlei gekke foefjes. Ik ben er nog niet, maar mijn laatste pogingen zijn op geen enkele manier nog te vergelijken met de eerste (hier vind je de hele play list).
Als je nog meer bewijs zoekt: kijk maar eens in mijn blogarchief om mijn eerste blogpogingen te zien.
Je leert het door het te doen. Juist daarom is BEGINNEN zo belangrijk.
Maar net zo belangrijk is weten dat je er nog niet bent.
Het is te gek dat je de eerste stappen hebt gezet. En de tweede. Dat je dingen geprobeerd hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je de dingen op de juiste manier hebt geprobeerd. Dat de vorm goed was. Of de inhoud optimaal. Of het tijdstip. Of je metingen. Bij online marketing komt een heleboel kijken.
En eerlijk is eerlijk: soms kun je eigenlijk alleen verder komen met de hulp van experts. Zo kwam ik er deze week dankzij Google Analytics expert Gerard achter dat ik fouten heb gemaakt in de installatie van Google Analytics op mijn website. Maar – ook dankzij Gerard – ben ik nu braaf de Google Tag Manager aan het installeren en aan het leren wat er allemaal mee kan. Weer iets geleerd!
Mijn geheim is dat ik weet dat ik niet alles weet. En dat ik graag wil leren van experts en niet-experts. Want ik weet inmiddels dat heel veel mensen dingen weten die ik niet weet en wel graag zou willen weten. Zelfs als ze zichzelf geen expert vinden.
Misschien heb je alles wel geprobeerd.
Maar in de gesprekken die ik voer met opdrachtgevers ben ik wél de expert. En tot ik weet wat de ingrediënten van het probeersel zijn geweest, is dat voor mij geen afdoende argument om te stoppen met proberen! Ook al is het al geprobeerd door iemand anders. 😀
* als je er zo over nadenkt, is het fenomeen ‘start-ups’ een interessante … vooral als het team bestaat uit mensen zonder ervaring. Je moet wel exceptioneel getalenteerd zijn en extreem veel geluk hebben om iets dat net begint tot een succes te maken!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie