Ik zag iets grappigs in mijn Instagramaccount vandaag: mensen hadden oude foto’s van mij geliked. Het waren allemaal foto’s die een geotag hadden.
Toen ik mijn boek schreef over locatiemarketing woonde ik nog in Turkije. Ik was overal aan het inchecken via alle mogelijke apps. Facebook, Foursquare en natuurlijk Instagram. En vandaag kreeg ik opeens likes op oude foto’s. Allemaal foto’s met geotags – locatiedata – van restaurants en andere locaties in Istanboel waar ik wel eens kwam.
Het toevoegen van locatiedata aan je social media update heeft geotaggen. Voor de bedrijven achter die social media kanalen biedt het waardevolle informatie: zo onstaan databases met data die op allerlei manieren toe te passen is (en te verkopen is!). Maar voor gebruikers is het, net als hashtags, een manier om social media informatie te groeperen en te doorzoeken. Maar dan op basis van locatie.
Op Instagram kun je, als je in de app zit, klikken op de blauwe locatietag boven de foto om alle foto’s met diezelfde locatietag te zien. Alle foto’s die getagd zijn met ‘Rijksmuseum’. Of je favoriete restaurant.
Ik had al eerder ontdekt dat Turken enthousiaste geotaggebruikers zijn. Voor je het weet krijg je de Swarm badge op Foursquare omdat je met 400 andere mensen ‘ingecheckt’ bent op het vliegveld in Istanboel om 7 uur ‘ochtends. Of krijg je ‘likes’ op je (Engelstalige) aanbeveling van een taartententje in Çanakkele (de studentenstad vlakbij het wereldberoemde Troje).
Dat Turken ook op Instagram geotaggen, had ik gezien. Maar kennelijk neemt het opeens een vlucht. Geen idee waarom. Plotseling hebben meerdere Turkse Instagrammers mijn oude gegeotagde Instagramfoto’s geliked.
Dat is het gekke van een account op andermans platform (i.t.t. je eigen site): je weet niet waar verkeer vandaan komt en hoe mensen je hebben gevonden. Al die interessante data blijft de eigendom en het geheim van het platform waarop je opereert.
Maar hoe dan ook blijft het leuk, dat geotaggen. Hoe leuk zou dat zijn, dat je opeens verbonden bent met een vreemdeling? Zoals je bloggers vindt om regelmatig te lezen en op te reageren en waar je een band mee krijgt, of Facebookpagina’s waar je wel eens iets laat horen en een band mee voelt. Zo krijg je dat op Instagram ook met die geotags.
Niet alleen omdat iemand ‘alleen’ je foto leuk vindt. Maar omdat hij of zij op dezelfde plek is geweest of interesse heeft in die plek. Of omdat jij via jouw geotag iemand informatie verschaft over een locatie, een link naar meer informatie althans.
De mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt elkaar tips geven, je kunt gelijkgestemden vinden op basis van geografische locatie, je kunt informatie vinden over plaatsen die je wilt bezoeken.
Social media was altijd al een geweldige manier om mensen en plekken en informatie te ontdekken. Maar met actief gebruik van geotags op een medium als Instagram neemt dat aspect een nieuwe wending!
PS Dat geotaggen kansen biedt voor bedrijven en organisatie waar bezoekers over de vloer komen, daar heb ik een heel boek over geschreven. Als je als bedrijf een Instagramaccount hebt en je je updates tagt met je eigen geotag, ben je slim bezig. Als steeds meer mensen die geotags aanklikken en gebruiken om informatie over je bedrijf te vinden, biedt dat je kansen door te zorgen dat jouw updates in die feed staan.
PS2 De oplettende en rondklikkende lezer ziet dat het ook kan gaan om een marketingstunt. Een slimme lokale ondernemer zou, op zoek naar een doelgroep met voldoende geld om in hippe restaurants te eten, of een doelgroep met interesse in cultuur, simpelweg alle Instagramaccounts kunnen volgen die de geotag van een restaurant of museum hebben gebruikt. Als die accounts zijn of haar bedrijfsaccount toevoegen, bouw je een prachtige, gerichte database op van mogelijke klanten….
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie