Gemak dient de mens – en de omzet

formulierenIk moest een formulier invullen. Om mijn kinderen in te schrijven voor iets.

Het is iets heel belangrijks (taalontwikkeling). En ik hoef het niet eens zelf te betalen. Kun je nagaan.

Toch had ik het nog niet gedaan, terwijl het schooljaar al lang begonnen is en we nu natuurlijk al weer eindeloos achterlopen op de taken.

Waarom niet, vroeg ik me af?

De eerste email heb ik vast al in juni gekregen, maar daarna kwamen er (denk ik) geen reminders meer.

Mijn inbox is altijd een chaos, ondanks mijn gebruik van SaneBox (een programma dat je inbox helpt filteren. Ik heb gewoon nooit overzicht, ik mis altijd mailtjes, ik probeer op te ruimen maar het lukt me niet. Misschien moet ik meer met gekleurde labels werken. Mijn werk-inbox lukt me wel aardig hoor. En die wordt bovendien gelukkig niet alleen door mij beheerd!

En dan het formulier. Eerst moet je het openen. Dan krijg je een melding dat er macro’s in zitten. Dan blijkt het gewoon een word-doc te zijn met rare vakjes waar je in moet typen. Dan moet je het printen. Dan moet je het ondertekenen. Dan moet je het scannen. Dan moet ik het per email opsturen aan de leverancier/school.

Ik geloof best dat ik chaotischer en luier ben dan de meeste mensen. Maar toch. Pas nu er een mailtje kwam (het schooljaar is al twee maanden bezig) dat ik voor 1 november actie moet nemen, ben ik het gaan doen.

Mijn punt is, zelfs als ik de luiste en chaotistische mens in Nederland ben (dat zal toch niet?), zullen heel veel mensen zich net als ik voelen over alles wat moet gebeuren:

Overweldigd.

Dus als je mij en de rest van Nemakkelijke bestelformulierenderland wilt bereiken en tot actie wilt laten overgaan, moet 1 ding doen:

Actie nemen moet SUPERMAKKELIJK zijn.

Dat betekent dat ik met een paar clicks klaar wil zijn.  Dat ik formulieren wil die ik makkelijk kan invullen en het liefst die al ingevuld zijn (denk: de bestelprocedure bij je favoriete webshop).

Het is iets waar ik in mijn werk ook mee bezig ben. Daarom weet ik nu dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Ha.

Maar de missie is: zo laagdrempelig mogelijk. En met reminders. En call to actions.

Het werkt.

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.