Geld verdienen met je blog

Ramiro Mendes UnsplashIk heb een goed lopend artikel in Google. Heel goed zelfs. Een echte topplek, op een onderwerp waar heel veel mensen geld aan willen verdienen. En ik geef het toe: af en toe overweeg ik om daar een slaatje uit te slaan.

Een kwestie van SEO

De reden dat ik goed scoor in Google is simpelweg dat het een goed, oprecht artikel is, geschreven uit ervaring, over een onderwerp waar veel mensen mee bezig zijn. En het is vrij ‘oud’. In Google-jaren, althans. Zeker een jaar of 6, geloof ik.

Ik schreef het voor een collega die van plan was om een bedrijf te starten in een sector waar ik ervaring mee had. Ik praatte voor mijn gevoel rechtstreeks tegen haar, als startende ondernemer in iets dat ik had geprobeerd (en in was gefaald). Ik wilde gewoon dolgraag vertellen wat ik had geleerd zodat ik haar voor mijn fouten kon behoeden. Recht uit het hart, maar goed onderbouwd.

Het is grappig hoe effectief je soms onbedoeld kunt zijn. Er zijn heel wat mensen die proberen te scoren op dat onderwerp en deze zoektermen en niet verder komen dan de tweede pagina. En ik, die er eigenlijk niets mee voor ogen had behalve dan iemand die ik kende te helpen, sta zo hoog in de ranglijst.

Niet alle lezers zijn potentiële klanten

Het grote punt is: het boeit me niet. Noppes. Nada.

Dat komt omdat het onderwerp van het artikel niet langer een onderwerp is waar ik mee bezig ben. Nadat ik mijn ervaringen had opgeschreven voor die collega was ik er voor goed klaar mee. Basta.

Het heeft niets te maken met wat ik tegenwoordig doe. En ik kan de lezers die vanuit Google landen op dat artikel dan ook niet converteren. Mijn vak is social media en mijn product bestaat uit trainingen en lezingen voor (middelgrote/grote) bedrijven. En dat zijn niet de mensen die zoeken op het onderwerp van mijn goedscorende pagina. Dat zijn mensen die geen geld hebben en wel een droom.

Ik help ze graag (met name door ze uit de droom te helpen, vrees ik!) maar heb ze niets te verkopen. Zelfs mijn nieuwsbrief is niet interessant voor ze. Het is gewoon oudekrantenliefdewerk (of hoe heet dat?!) en dat vind ik prima. Blij als iemand er iets aan heeft.

Dat is wel het gekke: iedereen probeert te scoren in Google. Zie ook dit geweldige onderzoek waarin een slimme websiterevierer eens uitzocht hoe succesvol haar klanten, allemaal zzp’ers zijn met hun website. (hint: niet erg succesvol. Lees dat onderzoek nou!!)*

Maar niet iedereen realiseert zich dat niet alle lezers mogelijke klanten zijn.

Show me the money

Zo’n Googlepositie is geld waard, weet ik. Want al jaren krijg ik mailtjes van mensen die proberen om een link te krijgen naar hun website vanaf die ene webpagina van mij.

Dat komt omdat Google dat zal zien als een duidelijk signaal dat die betreffende website autoriteit heeft. Mijn pagina heeft autoriteit, dus als ik doorlink naar de pagina van iemand anders zal die ook wel autoriteit hebben. Vooral als Google begrijpt dat die andere pagina met een zelfde onderwerp te maken heeft.

Aanbieders genoeg, door de jaren heen. Maar meestal blijft de vergoeding vaag. En de ene keer dat ik eens terugmailde om te vragen om hoeveel geld het dan zou gaan (ook al was ik geenszins van plan om daar op in te gaan), was het eigenlijk peanuts. Vooral als je bedenkt dat het vaak niet om logische links ging. En je als het ware je autoriteit te grabbel gooit én je arme lezers het bos in stuurt voor de centen.

Show me the money! Maar nu echt

Zo gaat het dus al jaren. Tot vandaag.

Vandaag kreeg ik een concreet aanbod.

45 euro per lead, vanaf die pagina.

45 euro….!

Ik heb een paar honderd bezoekers per dag op dat artikel alleen. Allemaal met een overduidelijke vraag en behoefte, waar het product waarvoor ik die 45 euro per pagina voor zou krijgen ze bij helpt.

Ik verwacht dat ik er minimaal een paar per week kan doorsluizen, want ze kunnen gratis een product uitproberen dat aansluit bij hun behoefte. Tel uit je winst.

Sjonge.

Ik geef toe …

voor het eerst in al die jaren denk ik:

Sjonge.

 

*(dank Kitty voor de link!)

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Kitty Kilianreply
juni 12 at 12:06 PM

PS. En, doe je het?

Elja Daaereply
juni 12 at 09:06 PM
– In reply to: Kitty Kilian

Nope. Kan niet zo maar mijn naam verbinden aan iets dat ik niet ken en waarvan ik niet weet of het het beste is van alle verschillende soortgelijke producten.

Kitty Kilianreply
juni 12 at 12:06 PM

Gill Andrews is geen ondernemerscoach! Ze is een website-reviewer. Professioneel. Ze bestudeert hoe het met je site staat en wat er beter kan. tekst, design, SEO.

Elja Daaereply
juni 12 at 09:06 PM
– In reply to: Kitty Kilian

I stand corrected. Website-reviewer it is!

Margotreply
juni 12 at 09:06 AM

Een mooie relativering. Ga hem bewaren voor als ik weer eens denk ‘ohhh, had ik maar’.
PS. de uitdrukking die je zoekt is ‘liefdewerk oud papier’ maar ik vind de jouwe ook wel mooi 😉

Elja Daaereply
juni 12 at 10:06 AM
– In reply to: Margot

Oh ja! Dank! Ik wist het echt niet meer! haha! Ik had eerst nog een raardere variant staan maar het was al zo laat toen ik het schreef en ik was te moe om het uit te vogelen.

Tsja. Ik geloof niet dat het iets voor mij is, zo’n deal…meer werk voor mij om een pagina te maken die goed scoort én gerelateerd is aan mijn eigen diensten 🙂

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.