• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company

Gek op hashtags

Social media 25 juni 2013 | Laatste aanpassing 15 augustus 2016 | 5 Reacties

Hashtags. Hashtags zijn een beetje een stokpaardje van mij. Een stil stokpaardje want ik heb het er niet zo vaak over als ik er over denk en mijn gebruik van hashtags is niet maatgevend voor hoe ik er mee bezig ben, in mijn hoofd.

Ik vind hashtags waanzinnig gaaf. En een waanzinnig goed voorbeeld van de kracht van social media.

No wonder dat Google+ en Facebook nu ook hashtags toestaan.

Hashtags zijn die klikbare zoekwoorden in tweets, voorafgegaan door een #, een ‘hekje’ (‘hash’, in het Engels, of ‘pound’). Door zo’n # voor een woord te zetten, maak je er een meta-tag van die anderen kunnen aanklikken om alles tweets met datzelfde zoekwoord te zien.

Hashtags voor #bereik

Er zijn hashtags waar mensen regelmatig op zoeken. Of die ze standaard in de gaten houden. Zoals #vacature of #amsterdam of #smc050 (social media club Groningen).

Ik zag een tweet vandaag die gericht was aan mensen in de omgeving van Eindhoven, zonder hashtag. En ik dacht, ik retweet hem even met Eindhoven als hashtag. Dat vergroot de kans dat mensen uit Eindhoven die tweet zien.

MT @mannenvoorkika: Wie (Omgeving #Eindhoven) stelt zijn/haar exclusieve sportwagen beschikbaar voor foto’s? #KiKaEvent zat 29 Juni

— Elja Daae (@Elja1op1) June 25, 2013

Toch weer 4 retweets voor het goede doel, en hopelijk meer bereik onder de doelgroep.

Hashtags voor #context

Er zijn ook hashtags die gewoon context aangeven. In de VS zag ik dat niet zo veel, maar in Nederland des te meer. Het is niet echt meer een zoekwoord dan, althans, dat is dan niet de functie.

Ik duik even mijn timeline in voor een voorbeeldje… Ah. Michiel! Raad eens wat hij doet?

I’m not a number, I’m a free man! #IronMaiden#ZiggoDome

— Michiel Gorsse (@MichielGorsse) June 25, 2013

Zonder die hasthags was de zin niet echt duidelijk geweest, toch? En veel minder leuk!

Hashtags als #platform of #campagne

Hashtags kunnen ook een campagne op zichzelf zijn, een movement of een poging daartoe.

“The idea of setting higher pollution standards for our power plants is not new.” —President Obama #ActOnClimate — Barack Obama (@BarackObama) June 25, 2013

Terwijl ik dit schrijf, explodeert die hashtag met tweets. Van allerlei organisaties en allerlei voorstanders en allerlei critici. Mooi platform, zo’n hashtag. Dat kan zich ook tegen je keren, natuurlijk, zo’n campagnehashtag. Hoe commerciëler de doelstellingen, hoe hoger het risico. Hashtag hijacking, ook wel genoemd.

Hashtags die #gevaarlijk zijn om te gebruiken

Er zijn ook hashtags die je beter niet kunt gebruiken.

Mayor of Ankara @06melihgokcek threatens anyone using #provokatörmelihgökçek tag with criminal complaint. Saying his lawyers logging tweets. — Occupy Wall Street (@OccupyWallStNYC) June 23, 2013

Zie hier meer info over de achtergrond van die hashtag. Interessant gegeven, toch, dat je een hashtag kunt gebruiken om mensen te traceren. Niet nieuw, want commerciële twitteraars doen niet anders.

Hashtags die geen teken zijn maar een groep

Als je mensen op Twitter kunt verzamelen met een hashtag, zoals in het voorbeeld van de tweet van Obama hierboven, en je doet dat 3,5 jr lang iedere week en die hashtag geeft een bepaalde interesse weer, dan is het geen hashtag meer. Dan is het een groep. Misschien zelfs wel een groep die zich sterk verbonden voelt. Waarvan veel mensen elkaar regelmatig online ontmoeten ‘onder’ die hashtag. Waar veel mensen iets aan hebben en iets bij voelen.

Denk aan: #durftevragen – #dtv. Of aan #blogpraat.

#blogpraat is voor mij niet zo maar een zoekwoord.

En niet alleen voor mij. Het is een hashtag maar het is ook een grote groep bloggers. Een groep van honderden mensen die een gevoel hebben bij die hashtag. Die informatie uitwisselen. Onzekerheden delen, zei gisteren iemand (althans, zoiets) en dat is soms zo. Maar vooral ook ZEKERHEDEN (kennis) delen. En gevoel. En emotie. En plezier. En ZICHZELF.

Zo. 🙂

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Het begin van de twijfel - 4 december 2019
  • Waarom gratis werken geen probleem is (behalve dan om die ene reden) - 2 december 2019
  • Bloggen: hoe meer je het doet, hoe meer het wordt - 22 november 2019

Tags: online communities, Twitter

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Reacties

  1. Hendrik-Jan zegt

    26 juni 2013 op 11:40

    De hashtag als #rodedraad. Ik zie overigens de laatste vorm van #hashtag als een gespreksvorm. De groep praat onder die hashtag over dat onderwerp. De hashtag vormt dan een community die in gesprek met elkaar is.

    Beantwoorden
  2. Carel de Mari zegt

    25 juni 2013 op 22:38

    misbruik wordt niet gestraft, ik zou zeggen misbruik negeren. Ook al ben ik er ook niet blij mee

    Beantwoorden
  3. lindakwakernaat zegt

    25 juni 2013 op 22:26

    Hahaha die Peter,
    Mooi en netjes beeschreven
    Endat gevoel is goed!

    Beantwoorden
  4. Martha zegt

    25 juni 2013 op 22:21

    Je vergeet het hashtag bashen te noemen ;).

    Beantwoorden
  5. Peter Pellenaars zegt

    25 juni 2013 op 22:02

    Mooi verhaal over die hashtags, maar mag ik hier van de gelegenheid gebruik maken om een blog aan te bevelen dat heel erg belangrijk is en waar ik me heel erg betrokken bij voel? Zo niet dan toch. En als je gaat zeuren dat het hier jouw blog is dan heb je zeker nog nooit van de openbare ruimte gehoord. Nou dan! Dus.
    #provocatie

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae