Het integreren van nieuwe media in een ‘oud’ marketingbeleid…. Uiteraard is men daar in de VS volop bezig. De integratie van online en offline biedt kansen – vooral als het gaat om social media.
Je klanten binnen een sociaal netwerk bereiken en actief betrokken krijgen bij je merk leidt niet alleen tot een betere relatie met die klant, maar biedt ook kansen om de vrienden van die klant te bereiken. Geen sterkere reclame dan mond-tot-mond! Alle reden dus om hoog in te zetten op de integratie van offline en online.
Meer fans op Facebook
En hoe krijg je bijvoorbeeld lezers van je papieren catalogus zo ver dat ze actief worden op je Facebookpagina? Simpel, je biedt ze op Facebook mogelijkheden die ze elders niet hebben. Het meubelbedrijf Pottery Barn, dat sterk is in catalogi versturen (soms wel 1 per maand! vooral als er feestdagen op komst zijn), doet dat handig. Hun ‘baby van de maand’ en ‘kind van de maand’ worden via Facebook verkozen, en in hun kindercollectiecatalogus gepubliceerd. Met foto.
Als mensen fan worden van Pottery Barn Kids op Facebook, kunnen ze meedoen aan de babyfotowedstrijd. Best een goede reden om fan te worden, kennelijk.
Maak van je Facebookpagina een ‘resource’ en ‘community’
De Facebookpagina van Pottery Barn Kids is gericht op ouders van jonge kinderen – ze stellen zich op als een ‘resource’, een bron van informatie. Zie ook het blokje ‘favoriete pagina’s’ vol links naar andere interessante Facebookpagina’s. Als je naar de pagina gaat, zie je dat Pottery Barn Kids ook continu reageert op wat mensen op hun pagina zetten. Ze reageren enthousiast als je een foto van je kind in Pottery Barn kostuum plaatst, bijvoorbeeld.
Heel stimulerend. En het geeft het gevoel dat je echt contact hebt met het bedrijf, dat er een mens achter het merk zit, dat je inzicht krijgt in wat er achter de schermen speelt. Slim!
Verwijs naar online in offline publicaties
Door de hele catalogus heen vind je overigens verwijzingen naar Twitter, Facebook en zelfs naar een speciale iPhone app (zie de link voor screen shots!) waarmee je altijd eenvoudig toegang hebt tot hun catalogus. Shoppen terwijl je onderweg bent was nog nooit zo makkelijk. En in de aanloop naar de feestdagen wordt het een ‘costume finder’ (voor Halloween). Er komt ook vast wel een cadeauvinder zo tegen kerstmis. Ideetje?
Directe integratie van offline en online: QR-codes
Onvermijdelijk bij het online krijgen van je offline klanten is de QR-code (meer over QR-codes, en meer over de toepassingen van QR-codes ). Ze bieden een eenvoudige manier om klanten online te krijgen – je hoeft niet eens naar je computer te gaan, een browser te openen, en een URL in te tikken: dat doet de QR-code voor je.
Met een QR reader op je smartphone maak je een foto van de pagina, en je gaat direct naar een online pagina. In dit geval landt je op YouTube bij een leuk achter-de-schermen-filmpje van de fotoshoot die je in de catalogus ziet. En de cirkel is rond…
Nederlandse voorbeelden?
Omdat ik niet in Nederland woon, vind ik het leuk om te horen wat jullie opvalt aan recente marketingcampagnes. Doen Nederlandse bedrijven dit soort dingen? Hoe ver staat het met de integratie van oude en nieuwe media als het gaat om marketing? Welke bedrijven zijn hier sterk in? Werkt het, denken jullie?
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
Dave zegt
Die QR codes zie ik steeds vaaker! De toekomst komt eraan =O
Seks tips
Elja zegt
Stond laatst leuk artikel op Frankwatching over dat er al veel meer gebeurt dan QR-codes. Even zoeken… Hier: beeldherkenning heeft de toekomst.