• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company

Facebook is geen verkeersbron maar een database

Social media 15 maart 2018 | Reageer

Vandaag was ik op het Taalcongres, het jaarlijkse evenement van DeRedactie. Ik was uiteraard erg vereerd dat ik er een workshop mocht spreken. Want het leuke van zo’n dag is dat je allerlei mensen ontmoet en heel veel verhalen uit de praktijk hoort. En bij sommige dacht ik opeens: ha! Het kan anders.

Zo sprak ik iemand van een non-profit. De discussie ontstond over n.a.v. mijn stelling dat het steeds minder opportuun is om op social media alleen linkjes te delen. Dat je bereik flink achteruit zal gaan als je op bijv. Facebook alleen maar links deelt, tenzij je er echt reacties mee weet los te maken. En dat is niet makkelijk.

Fondsenwerving via je website?

Mijn gesprekspartner vertelde dat zij van het management altijd zoveel mogelijk verkeer naar de website moeten sturen. Dat is hun doel, op Facebook. Dus ik begon over dat hun doel waarschijnlijk is om aan voorlichting te doen over hun onderwerp en bewustwording te vergroten. En dat je daar je website niet voor nodig hebt, of althans, dat je allerlei vormen van content kunt bedenken die direct op Facebook kunnen, zonder link.

Maar het doel, vertelde ze, was een heel ander. Het doel is donaties binnenkrijgen om zo onderzoek te financieren. Op iedere pagina op hun website, op hun blog, bij hun nieuwsartikelen, wordt gevraagd om donaties. Dat is het doel! Fondsenwerving. Het enige doel van Facebook is om zoveel mogelijk verkeer naar de website te krijgen.

Verkeer is niet de juiste doelstelling

Ik ben het daar totaal niet mee eens. Want als direct geld wilt binnenkrijgen, iets wilt verkopen, zijn er veel slimmere manieren om Facebook in te zetten. Dat heb ik in San Diego wel gezien!

Waarom, zei ik, pak je niet die twee thema’s waar je je mee bezig houdt en verdeel je die in verhaallijnen. Je maakt een aantal video’s per onderwerp. Vervolgens maak je op Facebook een ‘doelgroep’ aan waar je alle mensen in zet die de eerste video meer dan X seconden hebben gekeken. En dan plaats je een nieuwe video over hetzelfde verhaal. En die promoot je dan onder mensen die de eerste video keken.

En dan maak je een doelgroep aan van alle mensen die beide video’s X seconden hebben gekeken. En die stuur je een gepromoot bericht met een link naar een artikel dat over hetzelfde onderwerp gaat.

En de mensen die dan klikken of reageren, die toon je een bericht om te doneren, met een boodschap die aansluit op dat onderwerp.

Facebook is een database

Ik weet dat mensen het niet leuk vinden, zo’n commerciële actie. Maar het punt is dat Facebook geen kanaal is voor verkeer. Het is een database. Hoe meer mensen je als volger hebt, hoe actiever ze zijn, hoe meer ze reageren op je content, hoe waardevoller je database. Uiteindelijk moet iedereen die direct of indirect iets wil verkopen op Facebook betalen voor bereik. Jij ook. Ik ook.

Dát is de reden om te blijven investeren in zo’n social media platform. En om te zorgen dat je er meer doet dan links delen.

Zelfs als non-profit.

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Het begin van de twijfel - 4 december 2019
  • Waarom gratis werken geen probleem is (behalve dan om die ene reden) - 2 december 2019
  • Bloggen: hoe meer je het doet, hoe meer het wordt - 22 november 2019

Tags: facebook

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae