Facebook is geen verkeersbron maar een database

Vandaag was ik op het Taalcongres, het jaarlijkse evenement van DeRedactie. Ik was uiteraard erg vereerd dat ik er een workshop mocht spreken. Want het leuke van zo’n dag is dat je allerlei mensen ontmoet en heel veel verhalen uit de praktijk hoort. En bij sommige dacht ik opeens: ha! Het kan anders.

Zo sprak ik iemand van een non-profit. De discussie ontstond over n.a.v. mijn stelling dat het steeds minder opportuun is om op social media alleen linkjes te delen. Dat je bereik flink achteruit zal gaan als je op bijv. Facebook alleen maar links deelt, tenzij je er echt reacties mee weet los te maken. En dat is niet makkelijk.

Fondsenwerving via je website?

Mijn gesprekspartner vertelde dat zij van het management altijd zoveel mogelijk verkeer naar de website moeten sturen. Dat is hun doel, op Facebook. Dus ik begon over dat hun doel waarschijnlijk is om aan voorlichting te doen over hun onderwerp en bewustwording te vergroten. En dat je daar je website niet voor nodig hebt, of althans, dat je allerlei vormen van content kunt bedenken die direct op Facebook kunnen, zonder link.

Maar het doel, vertelde ze, was een heel ander. Het doel is donaties binnenkrijgen om zo onderzoek te financieren. Op iedere pagina op hun website, op hun blog, bij hun nieuwsartikelen, wordt gevraagd om donaties. Dat is het doel! Fondsenwerving. Het enige doel van Facebook is om zoveel mogelijk verkeer naar de website te krijgen.

Verkeer is niet de juiste doelstelling

Ik ben het daar totaal niet mee eens. Want als direct geld wilt binnenkrijgen, iets wilt verkopen, zijn er veel slimmere manieren om Facebook in te zetten. Dat heb ik in San Diego wel gezien!

Waarom, zei ik, pak je niet die twee thema’s waar je je mee bezig houdt en verdeel je die in verhaallijnen. Je maakt een aantal video’s per onderwerp. Vervolgens maak je op Facebook een ‘doelgroep’ aan waar je alle mensen in zet die de eerste video meer dan X seconden hebben gekeken. En dan plaats je een nieuwe video over hetzelfde verhaal. En die promoot je dan onder mensen die de eerste video keken.

En dan maak je een doelgroep aan van alle mensen die beide video’s X seconden hebben gekeken. En die stuur je een gepromoot bericht met een link naar een artikel dat over hetzelfde onderwerp gaat.

En de mensen die dan klikken of reageren, die toon je een bericht om te doneren, met een boodschap die aansluit op dat onderwerp.

Facebook is een database

Ik weet dat mensen het niet leuk vinden, zo’n commerciële actie. Maar het punt is dat Facebook geen kanaal is voor verkeer. Het is een database. Hoe meer mensen je als volger hebt, hoe actiever ze zijn, hoe meer ze reageren op je content, hoe waardevoller je database. Uiteindelijk moet iedereen die direct of indirect iets wil verkopen op Facebook betalen voor bereik. Jij ook. Ik ook.

Dát is de reden om te blijven investeren in zo’n social media platform. En om te zorgen dat je er meer doet dan links delen.

Zelfs als non-profit.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts