Facebook stories maken voor bedrijven

Facebook stories maken voor bedrijvenSinds een tijdje (OK: 2017!) is het mogelijk om Facebook stories te maken voor je pagina. Dat kon eigenlijk ook niet uitblijven, want stories zijn een hit. Instagram kopieerde het concept van Snapchat, Whatsapp kopieerde het van Instagram. Zelfs YouTube en LinkedIn gingen aan de stories. En nu is Facebook stories een ding. Althans, als het aan Facebook ligt. Want als we de aankondigingen mogen geloven, is Facebook van plan om stories centraal te stellen in de Facebook app. Oftewel: als bedrijf met een Facebookpagina zul je er aan moeten geloven.

Wat zijn Facebook stories voor bedrijven?

Facebook stories zijn een nieuw soort Facebookberichten. Een story is een opeenvolgende reeks foto’s en/of korte video’s van maximaal 20 seconden, die achter elkaar gezet een verhaal vertellen. Ieder onderdeel van de story blijft 24 uur zichtbaar, daarna verdwijnt het voorgoed van je pagina. Foto’s blijven een aantal seconden in beeld. Gebruikers kunnen op iedere foto of video klikken om direct naar de volgende te gaan.

Stories hebben hun eigen plek binnen de Facebook app. Je vindt de Facebook stories op verschillende plekken in de mobiele app, maar met name bovenaan:

facebook stories vinden in app

Op de desktop vind je de Facebook stories momenteel rechtsboven:

waar vind je facebook stories desktop app

Pin me er niet op vast, want Facebook heeft (zie link bovenin dit artikel) aangekondigd dat stories hét belangrijkste format zullen worden de komende jaren. De kans is groot dat ze een steeds prominentere plek gaan innemen.

Overigens kan iedere Facebookgebruiker kan een story maken en delen op Facebook, gewoon vanaf het persoonlijke profiel. Het werkt precies hetzelfde, alleen kunnen individuele gebruikers hun stories archiveren (‘uitlichten’). Dat is voor bedrijven helaas nog niet mogelijk.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat goede voorbeelden van Facebook stories door bedrijven nog altijd moeilijk te vinden zijn. Wat Facebook ook beweert, het gebruik ligt heel laag. Hooguit plaatsen bedrijven hun Instagram stories door naar Facebook, maar dat is feitelijk natuurlijk niet hetzelfde als het maken van stories voor je Facebookpagina (en je Facebookdoelgroep).

NB: Zelfs binnen groepen kunnen Facebook stories gemaakt worden, vanaf de persoonlijke profielen van de leden. Leuk kom eens mee te experimenteren als je een groep beheert.

Zo maak je Facebook stories voor je bedrijfspagina

Het maken van een Facebook story voor je bedrijfspagina op Facebook is heel gemakkelijk:

  1. Ga naar je Facebookpagina (vanaf je mobiel of je computer)
  2. Navigeer naar het paginalogo
  3. Klik op het blauwe plusje
  4. Voeg een verticale foto of video toe
  5. Bewerk de foto of video met tekst of tags
  6. Klik op het blauwe plusje onderaan om de foto of video toe te voegen aan je verhaal
  7. Herhaal

Facebook stories maken vanuit de Facebook app

Je kunt direct een foto of video maken vanuit de app en die toevoegen. Je kunt er ook voor kiezen om eerder gemaakte foto’s en video’s toe te voegen. Een story maken vanaf je smartphone doen je als volgt.

Ga naar je facebookpagina. Navigeer naar het paginalogo en klik op het blauwe plusje dat je daar ziet:

fabeook stories maken bedrijven

Je ziet vervolgens de mogelijkheid ‘Verhaal maken’. Dit zijn de Facebook stories. Klik op het plusje om de camera te openen of een bestaande foto of video toe te voegen.

stories maken facebookpagina

Op je smartphone kun je zowel de gewone Facebook app gebruiken als de speciale Facebook beheerdersapp.

Tekst en stickers toevoegen aan je Facebook stories

Mocht je nog nooit een story hebben gemaakt of gezien, dan is het belangrijk om te weten dat de kracht van stories ligt in de bewerkingen van je foto’s of video’s. Het gaat niet zo zeer om die foto’s of video’s, het gaat om de manier waarop je ze opleukt. Dat kan met gifjes, ‘stickers’ (een soort van emoji die je op je foto’s of video’s plakt), tekst in verschillende fonts, kleuren, maten en op iedere plek in je story, locatietags, polls (jan/nee-quizjes) en noem zo maar op. Je kunt zelfs tekenen op je stories!

Het toevoegen van tekst, tekeningen, stickers en andere dingen aan je Facebook story doe je als volgt:

  • Maak een foto of video voor je story
  • Klik bovenin je scherm op een van de drie icoontjes
  • Kies het lachende gezichtje voor stickers en tags, de Aa voor tekst en het kringeltje om met het pennetje te tekenen
  • Je bent direct klaar om je story te plaatsen.

Facebook stories voor bedrijven tekst toevoegen

In het voorbeeld hierboven rechts, zie je dat ik een screenshot van mijn Facebookpagina heb gemaakt als story (om iets uit te leggen). De tekst in het rode vierkant heb ik toegevoegd op de wijze die ik hierboven beschrijf.

Leuk aan Facebook stories is dat sommige ‘stickers’ – de hartjes en emoji die je hierboven ziet in het screenshot – interactief zijn. Als mensen er op klikken, wordt de sticker geanimeerd. Lekker interactief dus.

Facebook stories maken vanaf de desktop

Stories kun je ook toevoegen vanachter je computer. Het principe is hetzelfde, al ziet het ietsje anders uit. Facebook stories maken vanaf je dekstop lijkt meer op het aanmaken van een gewoon bericht, o.a. omdat je niet in het camerascherm komt. Om een Facebook story te maken vanaf je desktop, navigeer je naar je Facebookpagina, ga je naar het logo en klik je op het plusje:

facebook stories maken desktop 1

Als je precies op het plusje klikt (en niet er naast, zie verderop) opent zich direct het berichtenscherm. Daar staat ‘Het verhaal van je pagina’ al aangeklikt.

facebook stories maken desktop3

Het is een beetje gek dat een Facebook story post er net zo uit ziet als een gewone Facebook post, vind ik. Het is totaal iets anders dan de berichten die je via je feed plaatst. Ik hoop en verwacht dat dit op termijn gaat veranderen. Want hoewel Facebook het beheerders zo heel makkelijk maakt om Facebook stories te uploaden voor hun bedrijf, bestaat de kans dat het verwarring schept. Stories zijn een vertikaal formaat. Het leuke aan stories is daarnaast dat teksten IN de foto’s of video’s staan.

Maar als je een bericht maakt op de gebruikelijke manier (tekst + foto of video) worden dat in de story twee verschillende ‘stories’ of ‘story-onderdelen’:

Facebook stories voor bedrijven desktop

De Facebook stories van je pagina bekijken

Als je de afgelopen 24 uur al een verhaal geplaatst hebt, kun je dat ook vanaf je paginalogo bekijken. Klik links van het plusje om de andere opties te krijgen, waaronder het bekijken van je verhaal:

facebook story bekijken bedrijfspagina

In de Facebook app geldt hetzelfde. Helaas kun je als beheerder niet direct op het logo klikken om de stories te zien, maar dat kunnen je volgers (en, hopelijk, je niet-volgers) natuurlijk wel. Zij zien je story ofwel tussen de zichtbare stories in de app of in de desktop.

Aan de blauwe cirkel om het bedrijfslogo van een Facebook zie je dat er de afgelopen 24 uur verhalen zijn toegevoegd aan de Facebook story van die pagina.

facebook story 24 uur blauwe cirkel

Daarnaast kun je de statistieken van je stories ook bekijken via de Statistieken van je Facebookpagina. Ga naar Statistieken en kies in de linkerbalk voor ‘verhalen’ om ze te zien. NB: de statistieken van stories blijven maar 14 dagen na het plaatsen van je stories zichtbaar. Wil je ze bijhouden, zorg dan dat je ze tijdig exporteert.

statistieken facebook stories voor bedrijven

Hoe weet je hoeveel mensen je Facebook stories hebben bekeken?

Aan het aantal streepjes bovenaan een story zie je hoeveel onderdelen (foto’s en video’s) de story bevat en waar je precies bent in het verhaal.

Om te zien hoeveel mensen je Facebook stories hebben bekeken, open je je story en klik je op het oogje onderaan:

facebook stories statistieken bekeken

Je ziet dan voor ieder onderdeel van je stories hoeveel mensen het verhaal hebben bekeken:

facebook stories bekeken

In mijn geval is dat nog 0. Awwww. Als je me nu even gaat volgen op mijn Facebookpagina, gaat dat aantal hopelijk nog eens toenemen! 😀

In het screenshot hierboven zie je het niet zo duidelijk, maar bovenaan je scherm kun je door de verschillende onderdelen heen scrollen en voor iedere foto of video zien hoeveel mensen hebben gekeken. Omdat de eerste story die mensen zien het oudste is, heeft die altijd de meeste views. Naarmate de story verder loopt (en dus later is geplaatst), zul je zien dat het aantal views afneemt. Logisch.

Waarom zou je Facebook stories gaan maken voor je pagina?

Er is een hele goede reden om Facebook stories te gaan maken: Facebook wil het. Tsja. Wat Facebook wil, gebeurt. Korte video’s, 360-graden video, vlogs: als Facebook roept dat het de focus heeft, gaan we als bedrijven gewoon allemaal rennen om te voldoen aan Facebook’s wensen. Want over het algemeen vinden die al gauw hun weerslag in de prioriteiten van het algoritme. Doen wat Facebook graag wil heeft vaak zijn voordelen.

Dat is meteen een belangrijke reden om te gaan experimenteren met stories: je kunt er rustig van uit gaan dat het maken van stories je bereik op Facebook gaat vergroten. Dat weten we van Instagram’s algoritme. Daar geldt dat mensen die een hoge betrokkenheid hebben bij de stories van een Instagrammer, grotere kans hebben om ook de gewone Instagramberichten van die Instagrammer te zien te krijgen. En omgekeerd geldt hetzelfde. Als je er van uitgaat dat er veel overeenkomsten zijn tussen Instagram en Facebook (en die kans is groot), heeft het maken van Facebook stories invloed op je bereik.

Van Instagram weten we ook dat je het effect van stories kunt vergroten door bepaalde dingen te doen:

  • Het gebruik van polls en quizjes (een mogelijkheid die Facebook ook biedt) zodat mensen echt gaan reageren op je verhalen;
  • Het gebruik van geotags zodat mensen die op locatie zoeken kans maken jouw bericht te zien te krijgen.

Hashtags werken niet echt op Facebook, terwijl ze op Instagram natuurlijk een essentiële manier zijn om nieuwe volgers te vinden. Maar wie weet zullen de locatietags wel dat effect hebben.

De andere reden om Facebook stories te maken is natuurlijk dat het snelle, actuele en verticale karakter van stories de aandacht van mensen grijpt en vasthoudt. Misschien ook omdat ze er doorheen kunnen klikken, misschien omdat stories het hele telefoonscherm in beslag nemen, misschien omdat onze aandachtsspanne naar het schijnt korter is geworden dan die van een goudvis. Wie zal het zeggen? Feit is dat het een contentformat is dat goed werkt. En als je als bedrijf op Facebook aanwezig bent met een Facebookpagina, is dat niet om NIET gezien te worden, lijkt me. Net als video onvermijdelijk is geworden voor bereik, zul je met Facebook stories aan de slag moeten. Gelukkig is het makkelijker dan je denkt. En begin je er in 2019 mee, dan ben je een voorloper. Dus grijp je kans …

Wat voor Facebook stories kunnen bedrijven maken?

Facebook stories voorbeeldenDe grote clou is natuurlijk: wat voor soort verhalen ga je nu maken als bedrijf op Facebook? Waar kun je over vertellen in je Facebook stories? Het antwoord daarop hangt grotendeels af van je doelgroep. Maar in grote lijnen heb je twee verschillende stories:

  1. De stories die je ter plekke maakt, rondom plaatsen en mensen;
  2. De stories die je altijd kunt maken, los van je locatie.

Facebook stories formats voor bedrijven op locatie

De eerste variant is meestal effectiever. Stories zijn echt een medium dat draait om actualiteit en actie. Als jouw bedrijf draait om een locatie waar dingen gebeuren en vooral waar je klanten komen (denk: scholen, horeca, campus, winkel, ziekenhuis, bioscoop, verzorgingstehuis evenementen) dan heb je mazzel. Als ergens dingen gebeuren en als het werk dat jullie doen zichtbaar en tastbaar is, heb je altijd materiaal voor stories. Ook met met extra aandacht voor de privacy van bezoekers, patiënten en collega’s vallen er altijd dingen te laten zien als het werk dat je organisatie doet bestaat uit iets anders dan achter de computer zitten. Iedere organisatie met processen en een echte werkvloer zou zich Facebook stories eigen moeten maken.

Denk aan:

  • Verslag van bijeenkomsten, evementen en activiteiten
  • Interviews met collega’s, klanten, docenten, studenten
  • Impressies van de locatie waar je je bevindt of juist bijzondere locaties waar je af en toe komt
  • Uitleg van processen

Facebook stories formats voor bedrijven zonder locatie

De tweede variant is ook prima maar vraagt wat meer creativiteit. Wat kun je laten zien? Wat kun je vertellen? Als bedrijf waar de output niet tastbaar is, heb je vaak iets meer een uitdaging. Je bent veel meer aangewezen op foto’s en tekst. Denk aan:

  • Screenshots en screencasts waarin je iets uitlegt rondom je product;
  • Interviews met collega’s
  • Foto’s van producten
  • Foto’s van bijeenkomsten met toelichting wat er besproken is
  • Verslagen van collega’s die vakbeurzen bezoeken of op congressen spreken
  • Tekt + uitleg: maak effen achtergronden en gebruik tekst om iets toe te lichten
  • Archieffoto’s

Veel van de dingen die je kunt doen op je Facebookpagina als gewoon bericht, kun je ook gebruiken in je stories. Hier vind je een lijst met interessante social media formats. Met een beetje creativiteit maak je er iets van voor je Facebook story.

Als je meer wilt weten over stories rondom evenementen en events vind je hier een uitgebreide uitleg. Wat voor Instagram geldt, geldt grotendeels ook voor Facebook, ook al zijn de mogelijkheden nog iets beperkter.

Omdat Instagram stories veel meer ontwikkeld zijn dan Facebook stories, vind je daarover veel meer informatie en inspiratie. Ik beschreef eerder wat je met Instagram stories kunt doen qua formats. Ik houd ook het een en ander bij op Pinterest aan interessante artikelen, voorbeelden en ontwikkelingen.

Het verschil tussen Facebook stories en Instagram stories

Er zijn geen echte grote verschillen tussen Facebook stories en Instagram stories. Ook Facebook stories kun je bewerken met tekst, tekeningen, gifs, locatietags en andere leuke dingen. Wat op Facebook nog niet kan is het toevegen van lenzen of filters aan je stories, als je ze maakt direct vanuit de app. Ongetwijfeld zal dat in 2019 veranderen.

Instagram heeft al veel langer ervaring met stories en meer tijd gehad om leuke elementen toe te voegen voor de makers van stories. De app wordt ook wat meer gedwongen om snel te schakelen vanwege de directe concurrentie met Snapchat, een app die razendsnel nieuwe features toevoegt. Er is op Instagram als je het vergelijkt met Facebook bovendien wat meer ruimte – letterlijk – in de app om de focus op stories te houden. Facebook is al vrij vol met functionaliteit, dus het voelt toch net even anders.

Het grootste verschil tussen Instagram stories en Facebook stories heeft toch te maken met de de verschillen in doelgroep. Iedere app heeft een eigen publiek met eigen verwachtingen. De kans is groot dat je als bedrijf op Facebook een heel andere doelgroep aanspreekt dan op Instagram. Over het algemeen zijn Instagramgebruikers bijvoorbeeld jonger. Ze zijn ook meer gewend aan het communiceren via messaging en het reageren op vragen en polls. Het kan haast niet zo zijn dat je volgers op Facebook dezelfde zijn als op Instagram. En dat brengt me meteen op het volgende: hoe verstandig is het nou om je Insta stories door te plaatsen naar Facebook?

Automatisch doorplaatsen van je Instagram stories naar Facebook stories: zo doe je dat

Om je Instagram stories automatisch door te plaatsen naar je Facebookpagina, heb je een business account nodig op Instagram. Heb je dat al georganiseerd, ga je naar je stories instellingen. Die kun je op twee manieren vinden:

  • Door naar je Instagram instellingen te gaan: klik op je profielfoto, dan bovenin rechts op het menu, onderin op ‘instellingen’ en dan ‘Instellingen voor verhalen’.
  • Heb je de afgelopen 24 uur een story geplaatst? Klik in een van je foto’s of video’s onderin rechts op ‘meer’, ga naar ‘verhaalinstellingen’ en kies voor ‘Je verhaal delen op Facebook’

Als je deze knop eenmaal om zet, worden al je verhalen van Instagram automatisch gedeeld op Facebook. Je kunt niet kiezen welke je er wel en welke je er niet deelt. Als je iets niet wilt delen, zul je dat verhaal via de Facebook app moeten verwijderen.

Zie hier voor de toelichting:

Instagram stories doorplaatsen Facebook stories

Helaas kun je dat niet kiezen per bericht/story: als je de optie aanzet, worden al je Instagram stories automatisch doorgeplaatst naar je Facebookpagina.

Waarom zou je je Instagram stories (niet) doorplaatsen als Facebook stories?

Is het handig om alles automatisch door te zetten? Dat hangt er maar net van af. Het ligt voor de hand ligt dat je Facebook en je Instagram publiek verschillen. Dus het zou eigenlijk beter zijn om voor Facebook aparte stories te maken die werken voor Facebook. Maarhet automatisch doorplaatsen van je Insta stories is wel de makkelijkste oplossing om eens te testen en te zien wat er gebeurt. Dus hoewel ik me er een beetje schuldig over voel, ben ik toch aan het testen hoe het werkt.

Mijn schuldgevoel zit in de gebruikerservaring. Want een groot nadeel is dat veel van de interactieve story stickers (de polls, vragen, etc.) niet werken, net als veel gebruikersnamen (@…) en locatietags. Op de een of andere manier komen die niet zo lekker mee naar Facebook. Dus houd daar rekening mee! Het komt de gebruikerservaring niet altijd ten goede.

Als social media expert is het bovendien niet het juiste advies om je te laten automatiseren. Ik geloof sterk in een verhaal per kanaal. Dus als het een beetje gaat lopen, raad ik je aan om het anders te gaan doen 🙂

Training of workshop Facebook stories of Instagram stories

Misschien sta je op het punt om Facebook stories of Instagram stories breder te gaan inzetten binnen je organisatie. Het kan zijn dat meerdere afdelingen of vestigingen hun eigen accounts hebben en stories willen gaan inzetten. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat je met meerdere collega’s dezelfde account gaat vullen met stories. Geen slecht idee, want hoe meer mensen mee doen, hoe makkelijker het is om voldoende en goede stories te maken! Dat voorkomt dat de beheerder (vaak iemand van communicatie) vanachter een bureau moet wachten tot collega’s in het veld een keer iets aanleveren 🙂

Ik geef regelmatig trainingen over Instagram stories en Facebook stories. Voor informatie, zie de training Instagram stories. Hoewel hij ‘Instagram stories’ heet, is hij vrijwel hetzelfde voor Facebook stories. En heb je die eenmaal onder de knie, ben je ook voorbereid op LinkedIn stories, YouTube stories en Snapchat.

Heb je nog vragen? Laat het vooral weten via de comments of via een berichtje.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.