Facebook locatiemarketing: creepy en geweldig tegelijkertijd

locatiemarketing facebook adverterenWat als je als lokale ondernemer online advertenties kunt maken waarvan je zeker weet dat alleen de mensen die jouw zaak bezoeken ze ook zien? Hoe veel zou dat waard zijn? Heel veel toch?

Dat komt goed uit. The future is here.

Toen lokatiemarketing nog toekomstmuziek leek

Ik werd al jaren geleden gegrepen door de mogelijkheden van locatiemarketing via social media. Vooral voor het MKB. Mijn fascinatie ontstond toen ik in de VS woonde. Maar uiteindelijk publiceerde ik mijn boek hierover, zet je zaak op de kaart, in 2014. Ik was mijn tijd een beetje te ver vooruit. Niet iedereen begreep wat ik bedoelde. Maar het principe blijft ongelofelijk interessant: de online wereld combineren met de offline wereld om zo meer klanten te kunnen vinden en binden.

Ik was overigens niet echt bezig met data en de mogelijkheden (en creepyness) die dat biedt. Meer met online vindbaarheid via Google, geotags op social media, etc.

Inmiddels is de techniek heel veel verder. En onze zorg over privacy is verder geslonken. Dus de kansen voor horeca, winkeliers en ieder bedrijf en organisatie met een fysieke locatie waren nog nooit zo groot.

Locatie, locatie, locatie

Facebook test momenteel een advertentiemogelijkheid waarbij je als winkelier de mensen die in je winkel zijn geweest specifieke facebookadvertenties kunt tonen. Op termijn kun je als adverteerder met een paar clicks een groep aanmaken van mensen die in je winkel of cafe zijn geweest. En speciaal voor die groep kun je dan een advertentiecampagne maken om ze terug in de winkel te krijgen.

Ongetwijfeld inclusief feedback over het succes en de vraag of het ook gelukt is, want dat weet Facebook dan ook. En inclusief mogelijke voorspelling van succes. Zoiets als ‘deze groep facebookgebruikers bezocht je winkel én je website met die en die aanbieding’. Je kunt daar zelfs je database met klantgegevens tegen aan leggen om het zeker te weten.

Een ongekende mogelijkheid voor iedereen met een vestiging waar klanten over de vloer komen.

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Want stel dat die data niet langer alleen gaat over jouw eigen locatie, maar dat je kunt kiezen op welke locatie je je campagne richt? Dat je als Schiphol zijnde iedereen die op Schiphol komt een campagne kunt tonen terwijl ze op Facebook zitten vanuit de vertrekhal? Of dat de overheid een anti-drugs campagne kan richten op iedereen die op een bepaalde festivallocatie is gedurende een bepaalde tijd?

Briljant en creepy tegelijkertijd. Eindeloos interessant. Eindeloos creepy.

Als je je afvraagt hoe dat kan (en wie vraagt zich dat nou NIET af??):

Facebook uses the permission people give the company to track their locations via its location services options in their settings. Facebook then cross-references that information about a person’s location with background signals like WiFi and Bluetooth to determine if someone is within a business location’s boundaries.

Zie dit artikel. Lokaal adverteren is niet nieuw op Facebook: sinds 2014 kun je al met een paar klikken een lokale doelgroep selecteren. Maar dat is nog iets anders dan dat je campagne zich richt op alle mensen die je zaak daadwerkelijk bezoeken.

facebook locatiemarketing

Snapchat is natuurlijk bezig met hetzelfde idee.

Iedereen is bezig met hetzelfde idee!

De reden dat Snapchat eerder dit jaar het bedrijf Placed overnam. Dat houdt zich bezig met het combineren van allerlei locatie- en advertentiedata om zo te kunnen vaststellen of een online campagne ook offline gevolgen heeft.

Het gaat allemaal om data… En die geven wij consumenten al die bedrijven graag en veel.

Over data gesproken: Facebook weet precies hoe mensen met Snapchat omgaan. Hoe? Doordat Facebook toegang heeft tot de data van een andere gratis app die door miljoenen mensen geïnstalleerd is (ik had hem ook een tijdje): Onavo.

Onavo is ironisch genoeg een ‘security’ app waarmee je je mobiele data kunt beveiligen of verbergen. Maar volgens de voorwaarden mag Onavo kennelijk monitoren wat je uitvoert op je telefoon. En omdat Facebook de eigenaar is, is die data bij hen beschikbaar.

Zo wist Facebook naar het schijnt al lang voordat Snapchat het toegaf dat Snapchat het moeilijk had.

Hoe dat werkt? Zo:

When an Onavo Protect user opens a mobile app or website, Onavo redirects the traffic to Facebook’s servers and the action is logged in a database, according to Onavo’s website and the people familiar with the system. Facebook’s product teams can analyze the aggregated data to get detailed information on things such as which apps people generally are using, how frequently, for how long, and whether more women than men use an app in a specific country. If data inside an app isn’t encrypted, the information can be as specific as the number of photos the average user likes or posts in a week.

Bron

[ik heb het even gecheckt en inderdaad, het staat er, net als hier staat dat Onavo een facebookbedrijf is]

Wauw. Toch wel handig dat je precies kunt zien wat grote groepen gebruikers met andere, concurrerende, apps doen, he?

Ik heb Onavo ook een tijdje op mijn telefoon gehad. Ik had geen idee dat die app dat deed. Brrr. Als je je eenmaal gaat verdiepen in data (en dat is bij locatiemarketing en adverteren onvermijdelijk) ga je down the rabbit hole.

Kansen en bedreigingen

Maar terug naar data en locatiemarketing en Facebook. Hoe je het ook went of keert, de voortschrijdende innovatie op het gebied van verzamelen en gebruiken van data biedt lokale ondernemers gigantische kansen.

Slim om je in te verdiepen. Want als je voor een paar tientjes lokale klanten kunt bereiken via Facebook, is dat mooi meegenomen. En het is een goede reden om te blijven bouwen aan je facebookpagina. Want feitelijk bouw je aan een slimme database met gegevens over je doelgroep.

En als consument … is het misschien tijd om eens te gaan kijken naar de bedreigingen …?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.