Je evenement leveragen, versie 2.0

instagram lokatieIk was op een event van de week. Stand-up comedy. Rayen Panday (volg die jongen – die wordt gróóót!).

Het was in de Nederlandse kerk in Istanbul met borrel in de tuin van het Consulaat na.

Het leven van een expat gaat niet over rozen.

Laat dat duidelijk zijn. Maar daar gaat het nu even niet over, dat tranendal dat expatleven heet. 😉

Wat mij mateloos interesseert, zijn de (marketing) kansen die zo’n evenement biedt.

Dit was een gratis evenement. Heel relaxed allemaal. Drankje vooraf, drankje achteraf. Gezellig. Allemaal Nederlanders, op een doordeweekse avond op stap zo op zo’n prachtige locatie met geweldig entertainment. Leuk.

Het zette me aan het denken over de online kant van evenementen.

Want al heeft de marketing van een evenement vaak een online component (als is het maar email), het evenement is natuurlijk offline. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt gebruiken om je online aanwezigheid te versterken en je online community verder te betrekken.

Het online leveragen van je evenement, eigenlijk. Eh, hefbomen. (?). Online.

cor Istanbul

Zowel eerder van de week (toen was ik er voor TEDxBinnenhof met onze eigen Cor, yayyyy) als vandaag greep ik, enthousiast geworden, mijn iPhone om wat mensen van de organisatie Instagram te laten zien.

Fotootje maken, filtertje en natuurlijk inchecken! En dan klikken op de locatietag (zie afbeelding rechts: als iemand een locatietag heeft toegevoegd aan Instagram, kun je daar op klikken om de andere foto’s met die geotag te zien).

Kijk, zei ik. Deze mensen hebben ook allemaal ingecheckt, vandaag.

Verbazing alom.

Het online gebruiken van een offline locatie, dat is niet alleen leuk voor de organisatie.

Als performer kun je er ook je voordeel mee doen. Want evenementen zijn een mooie aanleiding voor een update op je social media kanalen. Sterker nog, je kunt daar je fans bij betrekken. Dat is leuk voor hen, leuk voor jou en leuk voor je volgers.

Rayen Panday

“Kijk Rayen”, zei ik, terwijl ik een selfie maakte om het de kracht van Instagram te demonstreren, ja, wat een opoffering, “dit zijn dus die meiden die achter mij zaten en die jou zo leuk vonden!”. Ze hadden een selfie genomen en geinstagramd. Want zij leven zo. Online. Inchecken. Gezellig! Leuk! Iedereen laten zien dat je samen lol aan het hebben bent. Doe ik ook.

Maar ik had net zo goed op Facebook Places kunnen inchecken, natuurlijk.

Of de TEDxBinnenhof hashtag kunnen gebruiken in mijn tweets.

Het punt is, het is belangrijk dat je er als ondernemer of marketingverantwoordelijke of communicatiespecialist van bewust bent, dat dit gebeurt.

Dan kun je het in de gaten houden en er op inspringen. Aansluiten bij de conversatie, zeg maar.

En dan is de volgende stap natuurlijk dat je de conversatie gaat starten. Gaat aanzwengelen. Gaat beïnvloeden. Niet ENG beinvloeden. LEUK beinvloeden. Natuurlijk.

Ik zou, als ik op zo’n plek optrad of verantwoordelijk was voor zo’n event, de online conversatie proberen aan te jagen.

Event leveraging 2.0:

  • De twitter account van de organisatie en sprekers/performers noemen, zodat deelnemers en bezoekers weten waar ze iedereen kunnen vinden
  • De hashtag van het evenement noemen
  • Instagramaccount vermelden
  • Facebook events zijn een erg leuke manier om evenementen aan te kondigen maar ook tijdens een evenement te gebruiken
  • Zelf een paar sfeerfoto’s maken! En die op instagram knallen. En op Twitter. En op mijn Facebook fanpagina, in een fotoalbum.
  • Google+, ook altijd handig ivm je vermelding in de Google – en Google maps zoekresultaten.
  • Hasthags: of je nou op twitter bezig bent, of op instagram, of op Facebook, of op Google+, hashtags zijn een mooie manier om je bezoekers te helpen om informatie over je evenement makkelijk te vinden.
  • En waar je ook iets doet: waar mogelijk de sprekers of hun bedrijfsaccounts taggen! Niet vergeten.
  • Reageren op Facebook posts, tweets, instagramfoto’s, etc. etc.
  • Mensen laten weten dat ze kunnen inchecken op de Places Page op Facebook (in dit geval is die nog niet gekoppeld aan de officiële facebookpagina van het consulaat).
  • Livebloggen! Tweets embedden, storify maken, instagram.
  • Nóg leuker wordt het met zo’n app waarbij mensen op je event kunnen inloggen via hun LinkedIn account. Dan kunnen mensen elkaar nog makkelijker terugvinden. Verdraaid handig, ontdekte ik op het B2B Marketing Forum laatst.

Wat helpt, is een plan.

20140403-202126.jpgWie doet wat? Waarover? Staan de twitter accounts en de hashtags in de presentatie of op het blaadje met huishoudelijke mededelingen? Wie gaat er livebloggen? Wie gaat er instagrammen vanaf de officiele account? Wie houdt de Facebookpagina in de gaten?

Superleuk! En, weet ik uit ervaring, het levert iets op.

Daar ben ik dus een boek over aan het schrijven, over dit soort dingen. Wordt ook wel leuk, denk ik.

Ik weet al wat mensen die een exemplaar van me krijgen. 🙂

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Carolien Geurtsenreply
april 06, 2014 at 10:04 AM

klinkt echt zeau goed Elja, je boek moet echt een relatie geschenk worden / gaat dat worden, dat weet ik nu al

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.