Elja’s favorieten: gebruik social media door MKB in de VS, en meer

Ik werd er onlangs op gewezen dat het als blogger niet handig is om te perfectionistisch te zijn. Want dan doe je, zoals ik, weken over een nieuw artikel en gebeurt er dus heel weinig. Het komt een beetje omdat ik graag waarde toe wil voegen. En ik denk dan aan lange stukken vol achtergrondinformatie en tips ūüėČ

Maar, het kan ook anders. Dus dit keer gewoon wat links. Hieronder de laatste paar artikelen/websites die ik als ‘favorite’ aanmerkte (nog meer van mijn favorieten vind je in Delicious en StumbleUpon)!

Hoe MKB-ers en eenmanszaken in de VS social media gebruiken

social media voor horeca
mijn plaatselijke koffietent...

In het artikel hieronder gaat men in op het feit dat de adoptie van social media door het MKB in de VS begint af te nemen. Ik deel die conclusie niet – ik denk juist dat social media hier op een punt komt dat het een wat volwassenere fase in gaat.

Voor veel MKB-ers (vooral eenmanszaken) in de VS is Facebook, gecombineerd met emailmarketing, een belangrijke wijze van communiceren met klanten geworden. Daarnaast zie je steeds meer gebruik van andere social media/online diensten als marketingtool, zoals vermelding op Yelp en Google Maps (belangrijk voor mobiele klanten!) en Groupon (groepskortingen). Maar ook bijvoorbeeld een online systeem waarmee je niet alleen een restaurant kunt vinden, maar daar ook online een reservering kunt maken, zie bijv. opentable.com. Allemaal proefondervindelijk: de MKB-ers bij mij in de buurt maken hier allemaal gebruik van!
Adoptie social media door MKB neemt af

De waarde van twittervolgers vs facebookfans vs emailabonnees

Voor wie zowel met Twitter, Facebook als met emailmarketing bezig is, een interessant vraagstuk: wat is nu een belangrijker medium? Welke relatie levert het meeste op? Interessante uitkomsten ook, hoewel ik denk dat je dergelijke cijfers niet zo maar door kunt trekken naar ieder land, en naar ieder type bedrijf.
Follower, Fan or Subscriber, who is a better ‘Friend’ to the Brand?

In dezelfde categorie (is een Facebookfan meer waard dan een Twittervolger?) deed Forbes verslag. Grappig genoeg zeggen zij dat Facebookfans nu mogelijk nog meer waard zijn, maar dat dit in de toekomst nog wel eens zou kunnen veranderen. Ze maken ook een heel interessant onderscheid tussen Facebook en Twitter op basis van Push vs Pull. Volgens hen is Facebook meer ‘push’ omdat bedrijven de database gebruiken om advertenties te pushen. En Twitter mee ‘pull’, omdat volgers er zelf actief voor kiezen om in gesprek te gaan. Een beetje appels met peren? Of zit er iets in?
Facebook Fans Vs. Twitter Followers: Which are more valuable?

Twittergereedschap: populairste onderwerpen

Een tool om te zien welke hashtags Nederlanders gebruiken op Twitter, per uur, per dag, die week. Grappig om te zien. Het geeft ook een beeld van de meest populaire onderwerpen op Twitter en daarmee indirect van de doelgroep die je kunt bereiken.
Twimmer.com

De mooiste online sales pitch

Ik was voor iemand aan het kijken naar het emailsysteem Eloqua en stuitte op hun sales pitch. Dit is wel een van de meest grappige manieren om potenti√ęle klanten te informeren die ik ooit gezien heb. Ik vond het inspirerend om te zien hoe¬† creatief ze zijn in verkoop enerzijds, en in webdesign en wijze van communiceren anderzijds. Het is niet makkelijk om een commerci√ęle boodschap zo te brengen dat mensen er in mee willen en ook nog moeten lachen!
Eloqua sales pitch & lead generator

HootSuite: een voorbeeld van moderne marketing

Zoals je misschien weet ben ik een grote fan van HootSuite, het programma dat je helpt om je Twitter-, Facebook- en LinkedIn-accounts vanaf 1 scherm te beheren. Niet alleen is het een superprogramma, en is het gratis, maar de manier waarop HootSuite omgaat met het merk, hun communicatie en hun community is voor mij een voorbeeld. Het merk is informeel, visueel mooi (ze hebben een grappige mascotte) en ze hebben een ongelofelijk sterke fan base en community. Dat komt voor een heel groot deel door Dave Olson die dat op fantastische wijze het merk belichaamt. Zie hieronder een interview met hem.
Interview met Dave Olson

Blogtips

John Knappers zette naar aanleiding van twitterchat #blogpraat zijn blogtips onder elkaar. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Het zijn tips die pas echt hun waarde gaan bewijzen als je een beetje ervaring hebt opgedaan met bloggen, dus kom er af en toe naar terug voor inspiratie en een check!
BlogPower.nl blogtips

De blogtips van Wieger Waardenburg zijn iets concreter en net zo nuttig. Hij schreef een stappenplan voor degenen die zoeken naar de grote lijn. Wellicht handig…
Stappenplan bloggen

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Stephan ten Kateantwoord
10 november 2010 om 23:12

Lijkt mij een prima initiatief! Ik gebruik zelf ook mijn 'weekly catch' om mensen te informeren: http://stenkate.blogspot.com/search/label/weekly%20catch

Een stuk persoonlijker en waardevoller als alle automatische paper.li dingen bijvoorbeeld.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.