Dit keer een gastblog van Hannie Mommers. Ik ken Hannie (natuurlijk) via Twitter. Regelmatig probeert ze mij en anderen op te voeden in de leer van huisstijlen. En zo langzamerhand begin ik te begrijpen waarom een huisstijl zo belangrijk is…^ED
Een huisstijl moet passen bij je bedrijf
Een collega vertelde dat hij ooit een huisstijl en inrichting voor een bouwmarkt had gemaakt. Vóór de invoering van die nieuwe huisstijl was de bouwmarkt een echte Malle-Pietje-zooi en de eigenaar was dat beu. Geen logo meer dat eruit zag alsof zijn neefje-dat-zo-goed-kan-tekenen het had gemaakt, maar een goed doordacht en consequent doorgevoerd ontwerp.
Geen kartonnen dozen meer waar iedereen maar in zat te graaien, maar keurige winkelrekken met bakjes en ophanghaken.
Geen troep meer op de vloer.
Na de spetterende opening kelderde de omzet dramatisch en na een half jaar werd in allerijl de oude situatie hersteld.
Waarmee ik maar wil zeggen dat je huisstijl in overeenstemming dient te zijn met het karakter van je bedrijf èn met de verwachtingen van je klanten.
Waarom heb je überhaupt een huisstijl nodig?
Al in de Middeleeuwen bestond de huisstijl, al was het uiterlijk heel anders dan wij nu kennen. Koningen en ridders hadden een wapen, compleet met voorgeschreven kleuren en velden, waaraan zij te herkennen waren.
Toen al waren er ambachtslieden met bijvoorbeeld een schoen of een hoefijzer aan de gevel, een uitgebreide eigen huisstijl was niet nodig.
Maar in het huidige communicatie-tijdperk ontkom je als bedrijf niet aan het voeren van een eenduidige, consequente huisstijl, om op die manier je bedrijf en dat waar je voor staat op de kaart te zetten.
Hoe pak je dat aan, een nieuwe huisstijl?
Zoek een ontwerper die bij je past. Hoewel passend niet altijd wil zeggen dat hij/zij exact hetzelfde over zaken denkt. Het is onverstandig om met iemand te werken die jou geen tegengas geeft. Maar als groot bedrijf zul je eerder bij een bureau aansluiting vinden en als klein bedrijf zul je liever met een freelancer of een klein ontwerpteam aan de slag gaan.
Een goede ontwerper zal nooit een kopie van eerder werk voor jou willen maken, maar aan de hand van vroeger werk krijg je wel een goed beeld wat de ontwerper in huis heeft en of jou dat aanspreekt.
Maak een goede briefing. Verzamel voorbeelden van logotypes, beeldmerken, uithangborden, briefpapier en/of visitekaartjes van bedrijven die jou positief opvallen, en ook een aantal die je helemaal niks vindt. Dat levert een goed discussiepunt op met een ontwerper. En helpt je om je eigen gedachten helder te krijgen.
Als de keuze is gemaakt
Mijn ideale klant is een sparring partner die altijd naar het waarom zal vragen, kritisch zal zijn, maar mijn kwaliteiten als ontwerper erkent. Omdat een huisstijl een strategisch instrument is, wil ik op directie- of communicatieafdeling-niveau praten.
Natuurlijk wil een opdrachtgever datgene waar ik mee kom, toetsen binnen het bedrijf. Daar zitten wel risico’s aan. Mensen die de briefing niet hebben gezien, het ontwerpproces niet hebben gevolgd of die geen verstand hebben van communicatie zijn voor mij als ontwerper geen gesprekspartner. “Mijn secretaresse vindt het niks, want ze houdt niet van blauw”. Daar kan ik niets mee.
Het is verstandig van te voren zowel voor jezelf als voor de ontwerper duidelijk te hebben, wie er mag (mee)beslissen over de vormgeving en diegenen in het proces te betrekken.
Een nieuwe huisstijl is een ingrijpende gebeurtenis!
Een nieuwe huisstijl grijpt meestal diep in. Voor een eenmensbedrijf (sorry, ik weiger de term eenmanszaak te gebruiken, al jaren 😉 ) is het niet zo moeilijk, de keuzes zijn gemaakt door dezelfde persoon die ook voor de uitvoering en handhaving zorgt. In een groter bedrijf loop je het risico, dat fricties die er al zijn, worden botgevierd op de veranderingen die de invoering met zich meebrengt. Men kan zich beknot voelen of het nut er niet van inzien.
Ook de buitenwereld moet wennen aan een nieuw gezicht en zal daar divers op reageren. Het leukste is het natuurlijk als iedereen het geweldig en fantastisch vindt, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Als opdrachtgever is het daarom van belang dat je heel goed weet waarom je veranderingen hebt doorgevoerd en dat ook goed kunt verwoorden. Als ontwerper help ik je daarbij.
Blijf stevig in je schoenen staan
Elke dag tegen dezelfde huisstijl aankijkend wil je onderhand wel eens iets anders. Een goede huisstijl gaat minstens 20 jaar mee, maar wie geeft het nog zoveel tijd? Onderschat echter niet de waarde die een goede huisstijl vertegenwoordigt. En realiseer je dat je eigen klanten jouw huisstijl minder vaak onder ogen krijgen dan jijzelf. Veranderingen kun je het beste geleidelijk aan doorvoeren, grote bedrijven als Shell, Philips, KLM laten daar meesterlijke voorbeelden van zien.
Over de auteur
Hannie Mommers is ontwerper en kunstenaar. Specialist in het maken van huisstijlen en alle onderdelen daarvan. Eigenaar van Mommersontwerp, dat dit jaar 25 jaar bestaat.
Afbeeldingen: “Heraldiek” – O. Neubecker, overige afbeeldingen: H. Mommers
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Mark (@myjoydy) zegt
Hannie, een prima blog. Een huisstijlverandering is inderdaad ingrijpend. Uit ervaring kan ik beamen dat je door soortgelijke processen wordt getrokken. Belangrijk woord om continue in je achterhoofd te houden is “draagvlak”. En die boodschap geef je duidelijk mee.
Klaas zegt
Zoals gewoonlijk weer een goede blog. Hannie Mommers heeft mijn huisstijl ontworpen en ondanks dat ik me minder goed had voorbereid dan dat zij in haar blog omschrijft, heb ik een geweldige huisstijl.