Een blog van @punkmedia zette me enorm aan het denken gisteren: #mijnmoment van Henk-Jan Winkeldermaat. Ik raad iedereen aan om de video te bekijken, een interview met econoom Jeremy Rifkin. Over De Toekomst. Duurt een half uur maar heeft een enorme impact. Op mij in ieder geval.
Wat kun je doen? Duurzame marketing, misschien?
Het zet je aan het denken over twee dingen.
- Wat kan ik doen om onze toekomst op deze aardbol veilig te stellen?
- En: wat zijn mogelijke scenario’s waarlangs de wereld, mijn wereld, zich zal kunnen gaan bewegen en hoe kan ik daar op anticiperen?
Geen onbelangrijke zaken. Vooral kijkend naar mijn kinderen, die ik een gezonde aarde gun en een gezond, gelukkig, comfortabel leven in vrede gun.
Jaja. Zware gedachten, na zo’n videootje van een half uur. Maar goed. Het bracht me tot de vraag wat nu eigenlijk duurzame marketing is.
Duurzame marketing is geen sausje
Anders dan anderen, zo maak ik op uit een Google Search, bedoel ik daarmee niet dat je een duurzaam product in de markt zet of probeert ‘duurzaamheid’ als marketingsausje over je onduurzame product te gieten om meer te verkopen.
Wat ik bedoel is: welke vormen van marketing zijn niet of wel duurzaam? Welke methoden of kanalen hebben hun hoogste tijd gehad? Welke dingen die we nu nog doen, zullen over 15, of 10, of misschien al 5 jaar not done zijn? Of onbetaalbaar? Of gewoon onacceptabel?
Welke vormen van marketing verbruiken te veel fossiele energie? Grondstoffen waar we er niet voldoende van hebben? Welke vormen van marketing zijn gebaseerd op fysiek transport?
Juist ja… papier. Mailingen. Brieven. Boeken. Maar ook: het toesturen van cadeautjes, folders, relatiegeschenken.
Kan eigenlijk niet meer he?
Over online content gesproken (lees: blogs)
Ik sprak laatst met een ondernemer die bezig is om met een aantal partners een paper op te stellen. Een echte paper van papier dus. Een paper paper om toe te kunnen sturen aan relaties.
Ik geloof daar helemaal niet in, sowieso niet. Kan me niet schelen in welke branche je zit, en hoe ouderwets die branche is. De branche is misschien ouderwets, kan zijn. Maar de mensen in die branche zijn als consumenten al lang gewend om online te lezen, zitten op Facebook, downloaden muziek, etc. Die zijn niet ouderwets. Die kunnen heus wel iets lezen van een scherm, hoor.
Papieren informatie is dood
Ik geloof dus, kortom, niet dat je in zo’n geval nog papieren content/informatie moet willen gaan opstellen. Doe dan een pdf. Een besloten site desnoods. Maar liever natuurlijk gewoon open, vrij, deelbaar: een blog voor zowel klanten als niet-klanten, zowel leden als niet-leden, zowel stakeholders als niet-stakeholders.
Papieren mailings zijn niet duurzaam
Anyway. Als ik het al niet zeker wist, weet ik het nu zeker. Weg met de papieren mailings. WEG ERMEE. Het kan niet meer. Het is ouderwets. Het is veelal ongevraagd. De inhoud is snel achterhaald. Je kunt het niet aanklikken (nee! wel eens aan gedacht? je kunt het niet aanklikken!) dus het leidt niet tot inschrijvingen op je website, fans op je fanpagina, volgers op je Twitteraccount, aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Toch wel een beetje de kanalen die je wilt inzetten om je doelgroep te blijven betrekken, bereiken, up to date te houden, te blijven voorzien van de informatie waar ze behoefte aan heeft.
Duurzame marketing vergt geen bomen, en geen transport
Dus. Zonde van de bomen. Zonde van de energie die nodig was om dat papier te maken, en de inkt, en het drukken. Zonde van de benzinekosten om die brieven te bezorgen. Zonde. Steek dat geld voor die mailing maar lekker in je online content. Veel slimmer. En veel duurzamer.
Kun je misschien toch nog een duurzaam marketingsausje over je dienst/product gooien. Voor wie daar naar op zoek is, vond ik op Sprout een artikel met 5 tips voor Duurzame marketing.
Come to think of it, hoe gaaf zou het zijn om als organisatie te zeggen: wij versturen NIETS meer op papier? Hmmm. Interessante gedachte….
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Mark Bastiaans zegt
Als je het als bedrijf uitvoert, is het geen gedachte, maar een strategische keuze, een statement. Welk bedrijf heeft “the guts” om dit te doen, dat is eerder mijn vraag.
Enne het ritme van dagelijks bloggen zit er nog niet lekker in
Elja Daae zegt
Komt wel! Het moet echt onderdeel worden van je dag. Het begint echt te lukken bij mij. Het is gewoon lekker om te doen. Cadeautje aan jezelf. Niet altijd tot genoegen van mijn huisgenoten overigens…
Over die bedrijven, volgens mij beter nu doen en jezelf vermarketen als duurzaam (en kosten besparen?) dan wachten tot het MOET…. want die tijd gaat komen, denk ik.
Steven Gort zegt
Tja, en dan bij de belastingdienst werken. Zoals ik. Hoezo zonder papier. Enfin, ik heb eerder vandaag die tweet van punkmedia favorited om nog eens rustig te bekijken. Krijg van deze blog extra motivatie.
Gaat lekker trouwens. Dat dagelijks bloggen.
Elja Daae zegt
Op heel veel manieren is de belastingdienst natuurlijk al wel heel papierloos, toch? Digitale aangifte, ondernemers tegemoet komen. Misschien ook wel document management intern? Jij ook, volgens mij #lekkerbezigiederedag