Jaja, Facebook, wat moet je er mee en wat voor content plaats je er in vredesnaam?
Love it, hate it, maar als bedrijf kun je er echt niet meer ontbreken (uitzonderingen daargelaten, mensen. Een facebookpagina voor een middel tegen schimmel, ik weet het niet).
Ik volg een grote variëteit aan pagina’s, gewoon om te zien wat ze doen. En, eerlijk is eerlijk, ik ga heel veel pagina’s leuker en leuker vinden.
Hieronder drie van mijn favoriete pagina’s en de leuke dingen die die pagina’s doen.
Feel good facebook content
Dieren doen het altijd goed, op Facebook. Daar worden veel mensen blij van.
Ik ook!
Als dierentuin heb je het wat dat betreft wel heel makkelijk. Maar toch: je moet het maar allemaal organiseren: foto’s, juiste kwaliteit, leukste momenten, scherpe teksten…het gaat allemaal niet vanzelf zoals sommigen van jullie vast weten.
Ik ben dierentuinfan (en oud-vrijwilliger). De mooiste die ik heb bezocht is San Diego Zoo. Op Facebook geniet ik mee van het moois dat ze daar hebben, van de aan hen gelieerde organisaties.
Wie wil zo’n pagina nou niet liken??
Maar je vindt er ook hele leuke challenges (#whatsitwednesday), oproepen voor de leukste onderschriften bij grappige of mooie dierenfoto’s (zie de oproep hier), mentions van andere organisaties (in het kader van ‘wees een podium’) en bewustwordingscampagnes.
Ook spelen ze doorlopend in op gebeurtenissen, feestdagen, interne hoogtepunten, delen foto’s uit het verleden. Volgens het Facebook-content-boekje dus. En altijd leuk om te zien.
Online uitgeven, meerdere facebookpagina’s en content slim hergebruiken
The Huffington Post legt traditionele uitgevers het vuur aan de schenen. Ze beheersen het social media spel als geen ander. En op Facebook zijn ze gigantisch.
De laatste tijd introduceren ze steeds meer aparte kanalen: voor vrouwen, voor vrolijk nieuws, voor ouders en ga zo maar door.
Het leuke is, als je meerdere van die kanalen volgt, dat je gaat zien hoe een online uitgever die verschillende kanalen slim bedient met dezelfde content.
Het onderstaande voorbeeld is dubbel slim, want het is 1) video 2) van een TV-opname van een ander.
Je ziet hoe de verschillende kanalen andere invalshoeken om de content onder de aandacht te brengen van hun specifieke doelgroep.
Ander voorbeeld:
Een algemeen artikel over voedsel krijgt verschillende invalshoeken met hele verschillende toonzettingen. Interessant, no?
Het kan dus wel, verschillende doelgroepen benaderen op Facebook met verschillende facebookpagina’s maar zo min mogelijk content…
User generated content – the next level
Natuurmonumenten. Een prachtig doel (vind ik) en een prachtige facebookpagina.
Als betrokken volger (zoals je weet krijg je updates niet te zien als je niet af en toe een update ‘leuk vindt’, omdat Facebook die updates van die persoon of pagina langzaam uit je berichtenstroom gaat filteren) krijg ik niet alleen de updates van Natuurmonumenten te zien. Ik zie ook de updates waar Natuurmonumenten op gereageerd heeft.
Dat is geweldig, want logischerwijs zijn er talloze natuurliefhebbers en amateurfotografen onder de volgers van Natuurmonumenten. En die delen hun foto’s op de pagina van Natuurmonumenten.
Zodra Natuurmonumenten daarop reageert komt die foto in mijn berichtenstroom terecht. Helemaal slim natuurlijk als je als fotograaf zelf een facebookpagina hebt en vanuit je pagina deelt met de pagina van Natuurmonumenten:
Maar als gewone, individuele natuurliefhebber kan het ook.
Wat helemaal een geweldig fenomeen is, is dat veel mensen alsnog gaan reageren op de reacties onder de update. Daar zitten vaak weer nieuwe foto’s in over soortgelijke onderwerpen, van andere gebruikers.
Zo’n engagement kun je niet kopen! En het is voor iemand die van foto’s en natuur houdt echt genieten, al dat prachtigs zo maar op je scherm.
Goede Facebook content verzorgen is niet makkelijk…
Maar als je mensen vindt binnen je bedrijf of organisatie die:
- Verstand hebben van jullie onderwerp
- Begrijpen wie de doelgroep is
- Toegang hebben tot goede bronnen van je eigen organisatie of die van andere organisaties
Dan blijft het een geweldig medium om je merk op de kaart te zetten.
Elja’s link van de dag
Nou, even denken. Ik was de link van de dag vergeten dus ik schrijf dit de volgende dag. Ik dacht nog, wie ken ik die leuk over Facebook schrijft? Maar die ken ik niet (suggesties welkom). Dan maar een blog waar ik regelmatig bij gniffel (“betrapt!” of: “herkenbaar!”) is dit blog: “Het online magazine voor ouders met een leven.”
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Aleid zegt
Huff…. love it!
Paul zegt
Al die door marketeers op maat gemaakte berichten, de tijdlijn die alleen toont wat in het verlengde van eerdere likes ligt, ik ben ambivalent over Facebook (maar zit er zelf natuurlijk gewoon op). Ik wil gewoon ook verrast blijven worden met nieuwe invalshoeken, en blijft dat nog met deze benaderingen? Hoe kijk jij daar tegenaan?