Denken? Of Doen?

Ik voel me verscheurd, lieve lezers. Niet letterlijk hoor. Figuurlijk.

Ik voel me verscheurd omdat ik, als het gaat om starten met social media, geloof in twee aanpakken die elkaars tegenovergestelde lijken. Of zijn. Lijken? Of Zijn?

Denken? Of Doen?

Moet je, voordat je begint met social media als bedrijf, gewoon beginnen? Of moet je een plan maken en dan pas van start gaan?

Moet je altijd gericht zijn op conversie en wat het allemaal oplevert, zo’n blog, fanpagina, twitter account? Of investeer je je tijd en geld met het vertrouwen dat het iets gaat opleveren??

De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Je zult niet altijd weten wat het je precies op gaat leveren (Doen)

Maar het is handig om te bedenken wat je zou wíllen dat het je opleverde (Denken)

Het is goed om bij te blijven en nieuwe dingen uit te proberen (Doen)

Het is handig om vooruit te plannen en te denken aan doelen, content, boodschap etc. (Denken)

Learning by doing

Het lastige van social media is dat je het moet ervaren om het te leren. Ik bedoel niet dat je opeens een blog op je bedrijfssite moet zetten, als je het allemaal nog niet zeker weet. Of een twitteraccount moet starten namens je bedrijf zonder enig benul van wat Twitter is en wat er wel en niet werkt.

Doen

Maar je moet wel beginnen met het opdoen van ervaring. Blogartikelen gaan schrijven. Luisteren naar wat er op Twitter gezegd wordt. Misschien eens een gastblog publiceren ergens of ergens een privéblog starten om te ervaren hoe of wat. Andere blogs gaan volgen en lezen.

Denken

En: goed bedenken wat je wilt. Als je dat artikel leest (tweede link hierboven in tekst) realiseer je je dat het wel heel zonde is om allerlei dingen te gaan ondernemen, zonder aandacht te besteden aan landingspagina’s, profielen her en der etc. Niet heel ingewikkeld om voor elkaar te krijgen, maar wel belangrijk.

Niet alles wat je doet op het gebied van social media hoeft direct tot conversie te leiden, vind ik, maar áls je volgers, fans, lezers en abonnees dan bij je willen kopen, zou ik het ze wel zo makkelijk mogen maken….

 

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

5 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Petrareply
november 28, 2012 at 12:11 AM

Ik startte met doen en heb in de loop der tijd bijgeleerd en aangepast. Ben er wel van overtuigd dat doen omdat het ‘moet’ zonder dat je het leuk vindt niet werkt.

lindakwakernaatreply
november 27, 2012 at 10:11 PM

Ik denk Elja dat je gewoon naar jezelf moet luisteren
En niet teveel naar anderen.

lindamarkus1994reply
november 27, 2012 at 09:11 PM

Al doende leert men! Tenminste, dat is hoe ik met Twitter ben begonnen. Al ben ik geen zakelijke blogger of bedrijf, dus voor mij was het niet zo belangrijk om het eerste te leren en het daarna pas te doen. Kan me voorstellen dat het voor bedrijven een lastige afweging is!

Lottyreply
november 27, 2012 at 08:11 PM

Fijn om te lezen dat jij het ook niet zeker weet. Allemaal. Alles. Altijd. Waarschijnlijk omdat we (gelukkig) allemaal anders zijn dus niet voor iedereen dezelfde aanpak geldt..
Blijven proberen dus?

Marco Raaphorstreply
november 27, 2012 at 08:11 PM

Als je wilt opvallen moet je het niet doen zoals anderen het doen. En er ook niet teveel naar luisteren. Er zijn geen regels. 

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.