De Twitterrevolutie

Twitter_logo_blueTwitter. Nooit eerder kon informatie zo snel gedeeld worden en gevonden worden door zulke grote groepen mensen.

Geen wonder dat overheden die twitterrevolutie liever zouden stoppen.*

De groei van Twitter in Turkije

The language of Twitter users

In dit artikel vind je een grafiek die aangeeft welke taal twittergebruikers opgeven in hun twitterprofiel. Niet iedereen geeft een taal op en niet alle talen zijn altijd beschikbaar geweest in de lijst, dus het geeft meer een indicatie dan een volledig beeld. Maar toch. Zie de enorme groei in het aantal twitter accounts in het Turks.

Informatie gaat de wereld in via Twitter

De ouders van het Turkse jongetje dat gisteren overleed aan een traangaskogel die hij maanden geleden tegen zijn hoofd kreeg, hebben een twitter account.

Al enige tijd wordt via twee anonieme twitter accounts informatie gedeeld die een hele overheid ten val kan brengen en langzaam zaagt aan de pijlers van een bestaand systeem.

Dat is wel een probleem natuurlijk: hoe betrouwbaar is informatie online, op Twitter? Maar mensen kunnen en willen, via Twitter, zelf conclusies te trekken, zelf doorvragen, zelf zoeken naar de bronnen die er met expertise naar kijken.

De kracht van hashtags

Die experts en gelijkgestemden, die vind je op Twitter door het gebruik van hashtags. Zo verspreid informatie zich razendsnel. Bij onderstaande tweet (klik op de link pic.twitter.com) zit een grafiek van de enorme hoeveelheid tweets met de hashtag met de naam van het overleden jongetje, die gisteren verstuurd werd. Meer dan 2,1 miljoen tweets in 24 uur.

Journalistiek vs Twitter vs …

Wie interesse heeft in journalistiek, citizin journalism, censuur en reacties daarop, verwijs ik graag naar deze site. De bijbehorende twitter account deelt doorlopend nieuws van mensen on the ground. Als tegengeluid. Je hoeft geen Turks te begrijpen om de gedeelde beelden te kunnen voelen, ook al is het interpreteren van de context een stuk lastiger als buitenstaander die de taal niet spreekt en de geschiedenis niet kent.

Sociale media bestaan niet

Sociale media bestaan niet, zei iemand laatst in een webinar, want de mens is sociaal dus de media die de mens gebruikt is per definitie sociaal.

We gebruiken wat we hebben om te zijn wie we zijn en te doen wat we doen. Om uit te proberen wat we willen testen. Om te bereiken wat we willen. Om te veranderen wat we veranderd willen zien. En, steeds meer, om te uiten wat we kwijt willen. Om te zoeken en te vinden wat we willen weten en zien.

Kun je dat nog aan banden leggen (als je dat al zou willen)?

*In Turkije, zou dat zo maar werkelijkheid kunnen worden, na de verkiezingen. En wat dan?

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.