De LinkedIn bedrijfspagina. De meeste bedrijven hebben er wel een. En vaak komen er ook vanzelf volgers op af. Maar haal je er wel uit wat er in zit? LinkedIn is een van de krachtigste platformen voor zakelijke communicatie. Ik geef je 5 handige tips om meer bereik te krijgen met je LinkedIn bedrijfspagina.
Heeft jouw organisatie een bedrijfspagina op LinkedIn? En valt het bereik van jullie berichten je tegen? Krijgen jullie te weinig likes en reacties en zie je maar weinig groei? Dan is het tijd om dingen anders te doen. Want de mogelijkheden zijn op LinkedIn vrijwel eindeloos.
De echte kracht van LinkedIn
LinkedIn heeft iets dat vrijwel geen andere social media netwerken hebben: je kunt er mensen bereiken die jou niet volgen. Iedere keer dat volgers reageren op je berichten, krijgt een gedeelte van hun contacten jouw berichten ook te zien. En besluit misschien om je ook te volgen. En dat zonder dat je er voor betaalt!
Natuurlijk kun je er voor kiezen om te adverteren, zoals in onderstaand voorbeeld (te herkennen aan ‘gepromoot’ onder het aantal volgers):
Maar adverteren of het promoten van berichten is op LinkedIn een stuk kostbaarder dan op Facebook of Instagram.
Je hoeft ook niet te adverteren om toch bereik te krijgen. Handiger is het om meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van je berichten en je webcare. Betrokken volgers zorgen dat jouw bericht, alleen al door hun like of reactie, een hele nieuwe groep mensen bereikt. Zoals in dit voorbeeld:
Je ziet helemaal bovenaan dat iemand uit mijn netwerk dit bericht heeft geliked (‘vindt dit interessant’ betekent dat iemand op ‘like’ heeft geklikt, op het duimpje). Dat is de reden dat ik dit bericht, van een LinkedIn bedrijfspagina die ik niet volg, toch te zien krijg. Hoe meer je volgers gaan liken en reageren, hoe groter het bereik van je bedrijfspagina wordt. Ook bij mensen die je bedrijf nog niet kennen!
Je moet op LinkedIn wel flink je best doen om je eigen volgers, de mensen die jouw bedrijfspagina volgen, te bereiken. Maar een heel klein percentage van hen krijgt je bericht te zien. Tenzij LinkedIn’s algoritme begrijpt dat mensen wel degelijk interesse hebben in wat je vertelt en zich daarbij betrokken voelen.
Aangezien meer dan 90% van de Nederlandse beroepsbevolking een LinkedIn-account heeft, is het verbeteren van je bereik echt de moeite waard. Bijvoorbeeld door onderstaande dingen te proberen! Ik geef je 5 tips die je kunnen helpen om je bedrijfspagina verder te laten groeien en je volgers te bereiken.
Liever samen aan de slag? In de online training LinkedIn voor bedrijven krijg je volop de kans om vragen te stellen en inspiratie en kennis op te doen!
1 Ga actief reageren op die paar reageerders
Als LinkedIn ziet dat mensen enthousiast zijn over je berichten, gaat het bereik vanzelf omhoog. En een van de manieren waarop LinkedIn dat bepaalt is door te kijken naar het aantal reacties dat mensen achterlaten. En wat blijkt? Dat doen mensen niet zo snel op bedrijfspagina’s. Maar het ergste is: als ze het toch doen, is de kans dat het bedrijf terugpraat maar heel klein…
Bovenstaand voorbeeld is een screenshot van de reacties onder een bericht van een groot internationaal bedrijf. Zoals je ziet zijn mensen superbetrokken, zozeer zelfs dat ze elkaar gaan helpen. Maar waar blijft het bedrijf zelf?! Er is waarschijnlijk gewoon geen webcare ingericht voor de LinkedInpagina.
Waar maar weinig bedrijven het zullen wagen om een Facebookreactie onbeantwoord te laten, is dat op LinkedIn gemeengoed. En dat is jammer, want hoe meer mensen zien dat je reageert, hoe meer zij gaan reageren. En iedere reactie stuurt jouw bericht hun netwerk in, een netwerk dat jouw pagina misschien nog niet volgt.
Een van de belangrijkste dingen die je daarom als beheerder van een LinkedIn bedrijfspagina kunt gaan doen , is domweg gaan reageren op de paar mensen die wél reageren op je berichten. Geef hun berichtje in ieder geval een like (oftewel: ‘ik zie je!’). Maar liever nog zeg je even kort iets.
Zo schep je dag voor dag meer vertrouwen bij je volgers en gaan ze zien dat je wel degelijk interesse hebt in hun mening en hun betrokkenheid waardeert. Reken maar dat dat impact heeft.
2 Schrijf berichten die vragen om een antwoord (of een like)
LinkedIn is een goede plek om de (zakelijke) discussie aan te gaan. Welke vragen leven er? Wat vinden mensen van nieuwe producten, diensten, ontwikkelingen of nieuws? Wat hebben ze zelf voor tips? En het voordeel is dat iedere reactie jouw bericht weer verder het netwerk van je reageerders instuurt.
LinkedIn geeft zelf het goede voorbeeld op LinkedIn, de laatste tijd (mogelijk gekopieerd van Twitter op Twitter, dat hetzelfde doet): korte, open vragen stellen is een manier om reacties te krijgen. Overigens is het niet zo dat LinkedIn vervolgens zelf deelneemt aan de discussie of zelfs maar een ‘like’ uitdeelt … dat doet Twitter beter …!
Liever geen open vragen stellen? Ook prima. Maar schrijf je berichten dan zo dat ze afwijken van formele persberichten. Hanteer een meer persoonlijke, menselijke stem (denk: Facebook) en kijk of je mensen daarmee sneller betrekt. Enne, emoji’s mogen! Ook op LinkedIn ?
Mensen geven eerder een like aan bedrijven die ze sympathiek vinden. En als je dan geen reacties kunt losmaken, dan liever wel zoveel mogelijk likes – zodat je bericht het LinkedInplatform doorgaat!
Protip: reageer op de reacties die je oproept 🙂
3 Maak berichten die je een voorsprong geven
Net als op ieder platform zijn er dingen die beter en dingen die minder goed werken. En helaas veranderen die dingen doorlopend. Zo was er een tijd dat berichten met links er in heel veel clicks naar je website opleverden. Maar helaas … die tijd is voorbij.
Waarom iets wel of niet werkt is soms een raadsel. Het kan zijn dat de voorkeuren van gebruikers veranderen. Maar het kan ook zijn dat LinkedIn het algoritme zodanig wijzigt dat bepaalde soorten berichten een voorsprong krijgen.
Helaas hoeft LinkedIn daar helemaal geen openheid van zaken over te geven. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, doet LinkedIn dat soms wel. Zo kwam een tijdje geleden naar buiten dat dwell time een belangrijke factor is (hoe lang iemand blijft hangen bij je content). En werd een jaar of wat geleden ook duidelijk dat LinkedIn actief probeert om gebruikers die actief berichten delen te belonen met meer vieuws.
Om je een voorbeeld te geven: want over het algemeen minder goed werkt is het delen van andermans berichten op je pagina. De ‘share’-knop ligt voor de hand, maar heeft vaak weinig effect. Waarom weet ik niet, maar zulke berichten leveren maar weinig op. Als je een verhaal van of over een collega of partnerorganisatie wilt delen, is het daarom beter om de inhoud van dat bericht – inclusief eventuele foto’s – direct te plaatsen, als je eigen bericht en die collega te taggen in de tekst.
Wat ook goed lijkt te werken is het delen van PDF’s. Misschien omdat mensen bij zo’n bericht door de PDF bladeren en het document downloaden … wie zal het zeggen? Maar het kan interessant zijn om te kijken of je folders, vacatures, ebooks, presentaties en instructies niet gewoon direct kunt delen in een bericht als een PDF.
Voor al deze dingen geldt natuurlijk dat de inhoud leidend is. Die moet van voldoende kwaliteit zijn en goed passen bij de interesse van je volgers. Anders geldt de voorsprong niet. En daarbij geldt ook dat er uitzonderingen zijn: soms doet iets waarvan je denkt dat het niet werkt, het toch. Het blijft een spel waarbij je moet blijven testen.
4 Wissel het soort berichten op je Linkedinpagina af
Misschien deel je vaak links naar je website op je LinkedIn bedrijfspagina, of links naar YouTube. Dat is natuurlijk prima, maar het is niet genoeg. Het is belangrijk om ook berichten te plaatsen waarin je geen links gebruikt. Bijvoorbeeld: in plaats van een link naar youtube upload je de hele video direct naar je bericht op LinkedIn.
Denk ook aan berichten met foto’s en tekst. En zelfs aan aan berichten met alleen tekst. Berichten zónder links leveren vaak meer views op, meer bereik. Dus het afwisselen is belangrijk.
Het is even testen om te zien wat werkt, natuurlijk, dus het is handig om te gaan starten met een mix. Een keer een foto of meerdere foto’s, een keer een tekstbericht, een keer een linkbericht, dan weer een video … als je je mix in de gaten houdt ga je vanzelf zien wat werkt.
Een mooi voorbeeld kwam ik tegen op de bedrijfspagina van Post-it, waar ik een video vond over hun nieuwe app (klik op de foto om het bericht op LinkedIn te zien):
In plaats van een link plaatste Post-it de video direct op LinkedIn in een videobericht.
Ik realiseer me dat veel organisaties LinkedIn gebruiken als traffic driver, als manier om mensen naar de website te krijgen. En soms is dat ook nuttig, voor zowel de organisatie als de bezoeker. Als de link naar uitgebreide informatie leidt die belangrijk is voor de bezoeker, bijvoorbeeld. Of als de link gaat naar webwinkel, inschrijfpagina of aanmeldpagina.
Maar heel vaak is die link overbodig. Als het er alleen om gaat dat mensen bepaalde informatie tot zich nemen, heb je helemaal geen link nodig. Alleen goede copywriting om je verhaal duidelijk te vertellen in een korte tekst met eventueel wat beeld. Dus voordat je klakkeloos een link plaatst, vraag je af wat je doel is. Is bezoek aan de website het belangrijkst? Of gaat het er vooral om dat LinkedInvolgers (en niet-volgers, hopelijk) de informatie tot zich nemen en dat je zoveel mogelijk mensen bereikt?
In bovenstaand voorbeeld plaatst de NS bij wijze van takeover verhalen van collega’s (klik op de foto om het bericht op LinkedIn te bekijken).
In dat laatste geval zou ik zeggen: probeer eens om het verhaal in een bericht te vertellen. Zonder link. Een andere manier van storytelling!
Op zoek naar meer informatie en inspiratie voor jouw bedrijfspagina op LinkedIn? In de training ‘LinkedIn voor bedrijven‘ krijg je precies dat. We bespreken in twee ochtenden vele voorbeelden, tips en ideeën om jouw bedrijfspagina naar een hoger niveau te krijgen. En dat alles coronaproof, online en interactief! Meer weten? Klik hier voor meer info!
5 Betrek collega’s bij je LinkedIn bedrijfspagina
Zoals gezegd gaan je berichten zich sneller verspreiden onder volgers en niet-volgers als er reacties op komen. En een van de makkelijkste doelgroepen als het gaat om reacties geven bestaat natuurlijk uit je eigen collega’s.
Het is wel een beetje een dilemma, want LinkedInprofielen zijn niet van het bedrijf maar van de gebruiker. Dus collega’s kun je nooit dwingen om te reageren. Bovendien vinden veel mensen het toch een beetje eng, reageren onder een bericht van hun werkgever.
Employee advocacy: betrokken collega’s versterken je bedrijfspagina
Er bestaat software om deze vorm van ‘employee advocacy’ (mooie term, zie hier) te stimuleren. In zo’n tool of app kunnen werkgevers berichten klaarzetten die collega’s dan makkelijk kunnen delen, als ze dat willen. Collega’s moeten zelf hun LinkedInprofiel koppelen aan de software en zelf kiezen voor het plaatsen van berichten, maar vervolgens staan er al berichten kant en klaar te wachten. Die zijn dan l al bedacht door de marketing of communicatieafdeling. Dat scheelt mensen een hoop denkwerk.
Hoe mooi het ook lijkt, er is wel wat kritiek op dat soort tools. Als je doelgroep van meerdere kanten precies hetzelfde bericht met dezelfde tekst te zien krijgt, neemt de effectiviteit toch een beetje af.
De oplossing? Plaats berichten waarbij je collega’s minder drempelvrees voelen. Berichten waarin een collega in het zonnetje wordt gezet, bijvoorbeeld. Berichten van gebeurtenissen en prestaties waar collega’s gewoon trots op zijn. Of berichten waarin veel collega’s te zien zijn (de jaarlijkse deelname aan de marathon voor een goed doel, bijvoorbeeld).
Geef je collega’s je platform: vertel hun verhaal
Een andere manier om die betrokkenheid te krijgen is dus om over je collega’s te praten op LinkedIn. Interview ze, vraag ze naar hun verhalen, zet ze in de schijnwerpers. En vergeet niet om ze te taggen in het bericht (te noemen met hun @naam) zodat ze een notificatie krijgen.
De beste content voor de community gaat over de community, heb ik geleerd van community expert Lydia van den Brink, die o.a. voor de Hartstichting werkte en ik interviewde voor mijn boek Super Social. En zo is het. Als je betrokkenheid wilt van je collega’s, klanten, patiénten of partners is het slim om verhalen te maken waarin zij de hoofdrol spelen.
De beste content voor de community gaat over de community
Lydia van den brink
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn: e-mail mensen een paar standaardvragen en vraag om antwoorden en een foto, dan ben je al een heel eind!
Een LinkedIn bedrijfspagina is geen reclamebord
Is er dan helemaal geen ruimte meer voor je links en commerciële boodschappen? Natuurlijk wel. Als bedrijf doe je niets voor niets. Je communicatie en je investering in goede content dient altijd een doel. En soms betekent dat dat je vooral uit bent op clicks naar je website. Simpel. Sterker nog, je kunt hele slimme dingen doen met retargetingcampagnes waarbij je mensen die je website, of zelfs een specifieke pagina op je website, bezocht hebben een advertentie laat zien. Maar ook dat begint met een actieve pagina met een flink aantal betrokken volgers.
Als je echt bereik op wilt bouwen op LinkedIn en je LinkedIn bedrijfspagina wilt laten groeien, zul je meer moeten doen dan zenden. Het is tijd voor meer interactie, van zowel jouw kant als die van je volgers. Dus ga experimenteren, zoek naar geschikte verhalen die passen bij je doelgroep en probeer verschillende vertelvormen. Op naar meer bereik!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Up Communicatie zegt
Interessant artikel! Ik moet gauw de Linkedin pagina van mijn bedrijf onder handen nemen, maar met deze tips kan ik zeker even vooruit. Bedankt voor het delen!
Groet,
Anne
Elja Daae zegt
Hoi Anne, je moet wel even kijken of een LinkedInpagina de beste manier is om te communiceren. Vooral voor kleine bedrijven en eenmanszaken geldt dat je vaak meer bereik en impact hebt als je vanuit je persoonlijke profiel communiceert. Dus het is wel handig om een pagina te hebben, die in te richten en af en toe iets te plaatsen, gewoon voor je vindbaarheid en als visitekaartje. Maar voor echt bereik heb je vaak meer aan je persoonlijke profiel.