De lange-adem-stukje-bij-beetje-strategie

Elja Daae

Soms zet iemand met een opmerking een lijn in, in je gedachten, ken je dat? Dat er al tijden iets onder de oppervlakte aan het vormen was maar dat een opmerking een trigger is om het tot wasdom te brengen.

Dat had ik vorige week met een mooie quote van de spreker van een van onze webinars, Patrick. Zijn webinar gaat over online campagnes*. Online campagne voeren is namelijk nogal veranderd de afgelopen jaren. Flexilibiteit en lange termijn zijn key, leerde ik van hem.

Ik moest er een tijdje over nadenken. Maar toen zei hij:

“Bedrijven denken dat het gaat om aandacht vragen bij een groot publiek, en dat men ‘disruptive’ moet zijn. Het gaat niet om aandacht krijgen, het gaat om een heleboel kleine, lichtgewicht interacties over een lange termijn.”

Slimme vent, die Patrick, hoor.

Ik moet zeggen dat ik het herken van mijn tijd als productmanager van (hier komt’ie:) het doe-ze-de-groeten-vakantieboekje. Maar dan voor offline campagnes.

Dat was een nogal offline analoog product en trouwens, we hadden niet eens een website. Het was zeg maar nog pre-website. Sterker nog, het hele doel van het doe-ze-de-groeten-vakantieboekje was om Vaste Telefonie te stimuleren. Internationale belminuten, daar ging het ons om.

Ik kan dat bewijzen, heel simpel, met een search op Google. Het bestaat niet! Sjonge. Zal dit artikel lekker hoog scoren in de zoekmachines voor de volgende persoon die op dat woord zoekt!

Maar ik wil jullie niet vervelen met mijn analoge verleden.

Om het toch een beetje concreet te maken, heb ik wat foto’s toegevoegd aan did artikel (genomen van analoge campagnes en uitingen) uit de tijd dat ik nog van ‘echte’ campagnes mocht runnen in de ‘echte’ media. Het jaar 2000.

Het gaat er om: vroeger nam je een reclameinternetbureau in de arm en werd er een campagne verzonnen. Die campagne was er op gericht was om een grote knal te maken. Grote landelijke mediaruimte inkopen, grote partnerships, call center klaarstomen en daar ging je. En dan was het weer voorbij en ging je verder naar de volgende grote campagne.

Zo werkt het niet meer. Online al helemaal niet meer. En steeds vaker vraag ik me af of het offline uberhaupt nog wel zo werkt! Maar daar heb ik geen verstand van dus daar houd ik wijselijk mijn mond over natuurlijk.

(Zo ben ik)

De lijn was ingezet.

20131120-000235.jpgSinds Patrick dat zei vorige week ben ik me gaan realiseren dat hij gelijk heeft en dat hij mooi samenvat wat er veranderd is. En ik denk niet dat iedereen dat al doorheeft. Ik had het zelf in ieder geval niet op die manier verwoord.

De stap in mijn hinkstapsprong (vrij naar JJ Voerman) kwam gisteren. Toen las ik dit artikel van mijn Frankwatching collega Saskia (tevens de dame achter het razend succesvolle Nederlandse nicheblog Christmaholic!).

Het is een feest der herkenning, dat artikel.

O.a. dit: “Virale content is op de lange termijn niet effectief. Een succesvolle contentstrategie vergt een lange adem. “Het is natuurlijk geweldig als die ene foto, die ene blogpost, die ene video die je gemaakt hebt viraal gaat”, meent CC Chapman, “maar realiseer je dat virale content heel vluchtig is. Het blijft niet hangen”.

Da’s een quote van deze man.

Hij zegt eigenlijk precies wat Patrick zegt.

Hink, stap, SPRONG

En toen realiseerde me dat ik er zelf mee bezig ben, met wat deze mannen beschrijven. Voor mijn eigen werk. Ik ben voor een veelvoud aan kanalen aan het zorgen voor een vrij continue stroom van content en updates, gericht op de specifieke gebruiker van die kanalen.

Sterker nog, per kanaal heb je soms meerdere subkanalen. Je hebt LinkedIngroepen en Linkedin-nieuwsbrieven en LinkedIn company pages. Die vereisen allemaal een andere focus. En dat geldt eigenlijk voor al je kanalen.

Het betekent dat je een uitgever bent geworden in plaats van een merk of een productleverancier. Je moet continu zorgen voor leuke interessante informatie over vele kanalen en hoewel alles een andere insteek en vorm heeft, moet het terugvoeren op 1 verhaal.

Je bouwt een palet op van kanalen: van kansen om relaties op te bouwen met individuen. Als je niet meer gefocust bent op ingewikkelde, logge, stugge, dure campagnes maar je bent flexibel, snel en je hebt inzicht in wat waar gebeurt en welk effect dat heeft… Stel je maar voor. Dan kun je bijvoorbeeld ook veel makkelijker dingen uitproberen.

Volgens mij doen wij precies wat Patrick en CC beogen.

Ik weet uit ervaring alleen dat het geen peuleschil is. Je bent er continu mee bezig. Je moet er continu over nadenken. Je bent continu aan het analyseren. En je moet continu zorgen dat die ‘content’ er komt. Een dagtaak is het eigenlijk.

Het gaat, eigenlijk, om een lange adem.

campagne van EljaAls ik met mensen praat over ‘van je blog een succes maken’ of van hun business een succes maken met behulp van online kanalen, bedoel ik precies dát. Het verschil tussen succes en teleurstellende resultaten ligt daar in. In de lange termijn focus en de lange adem.

De lange, gecoordineerde, gefocuste adem. Die gericht is op contact en niet op puur zenden.

Niet makkelijk hoor. Het was een stuk makkelijker (alleen veel kostbaarder!) om gewoon een bureau te vragen om een campagne in elkaar te zetten. Om te geloven dat 1 viral campagne je naar de top zou helpen.

Daar hoefde je zelf eigenlijk ook helemaal niet mee bezig te zijn. Je hoefde als opdrachtgever persoonlijk niet zichtbaar te zijn.

Die tijd is voorbij. Nu is je klant maar een tweetje van jou verwijderd, hij/zij zit maar een like-je op Facebook van je af. Dat is heel direct. Heel tastbaar.

Ik vind dit een stuk leuker.

De lange-adem-stukje-bij-beetje-methodiek.

 

*Hier vind je meer info over het webinar van Patrick.

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.