De kracht van schaarste

Ik zat te denken over dat schaarsteprincipe in marketing.

Ik was namelijk in de bekendste nachtclub van Turkije, gisteren.

Ik was er nog nooit geweest.

Mijn reactie op dat soort populaire dingen is soms namelijk dat ik geen zin heb om er aan mee te doen. Behalve bij de iPad2 toen ik gewoon in de rij ging staan, ja. Ahum.

Maar goed, gisteren met bezoek er toch naar toe. Het is niet makkelijk om binnen te komen, maar als je er eerst gaat eten ben je al binnen dus is dat probleem opgelost.

Het eten was lekker. De prijs-kwaliteit-verhouding was niet zo geweldig maar je betaalt voor de ambiance, he. Eten met uitzicht op de Bosporus is heel wat waard! En je betaalt natuurlijk voor het voorrecht (zie: schaarste).

Het is inderdaad prachtig. Aan de Bosporus, met uitzicht op een van de bruggen over de Bosporus. Grote open bar. Een steiger voor mensen die met de boot komen. Je waant je in een film.

Het mysterie van het uitgaangsleven is toch de vraag hoe je als horeca-eigenaar zo’n gevoel van schaarste creëert en vasthoudt, he? Dat iedereen in jouw tent wil staan. Dat het the place to be is en blijft. Er zijn niet zoveel mensen die het voor elkaar weten te krijgen.

Een van de slimme trucs die je in Turkije tegenkomt in dit soort zaken is dat alle zitplekken en statafels voorbehouden zijn aan de mensen die een fles sterke drank bestellen. Dat is, in lira en gezien het nationale inkomen, een veel grotere investering dan het in Nederland al is.

Een fles drank plus een statafel heeft die cool factor.  Die schaarste factor.

Het andere principe van het uitgaansleven dat altijd een mysterie voor me is gebleven, is barpersoneel dat te cool is om je te bedienen.

Een van de redenen dat we besloten om toch maar te gaan. Als je geen drankjes kunt bestellen omdat de barman te gaaf is om je bestelling op te nemen, tsja. Dan houdt het op.

En als je dan naar buiten loopt, staan mensen in de rij te wachten om naar binnen te mogen. De criteria om binnen te komen zijn onduidelijk. Maar wat zeker is, is dat iedereen naar binnen wil.

Schaartemarketing kan dus ook betekenen: je klanten weigeren binnen te laten en te bedienen. 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.