De kracht van nieuwe marketing (moet je wel begrijpen)

zarasjaalturkijeIk ben, lieve lezer, niet zo’n shopper. Ik vind het op zich wel leuk maar alleen als ik vind wat ik wil. En dat is vaak niet zo.

Zo zijn er al jaren (jaaaaaaren) een paar winkels en merken waar ik altijd slaag. Dus daar ben ik trouw aan.

Een van mijn favoriete merken is Turnover. Het past bij me. Het is mooi maar altijd net een beetje anders dan anders. Het gebruikt altijd kleuren die ik mooi vind. Het past altijd. Het voelt goed.

Tsja. Gewoon. Ik ben een fan.

Tot mijn spijt verkopen ze Turnover met name in een groot warenhuis waar ik nooit de weg weet en nooit iemand kan vinden om de weg te wijzen. Waar ze ieder jaar de indeling omgooien. En, zo ontdekte ik, waar ze nog maar drie kleine rekken hangen met mijn favoriete merk.

Maar, dacht ik opeens, in deze tijd van social media en online marketing en een directe band tussen consument en merk is het vast niet moeilijk om andere outlets te vinden en wie weet, ook direct met het merk in contact te treden.

Dat valt een beetje tegen 🙁

Op de website vind ik alleen dat grote warenhuis terug als verkooppunt en de flagship store in Antwerpen. Voor andere verkooppunten moet je bellen. Deze klant, die dus echt al jaren en jaren van dit merk houdt, wordt daar niet zo blij van.

Lastig is ook dat er geen online store is of een link naar een online store van iemand anders. Via Google vind ik dat wel, natuurlijk, maar het punt is dat ik graag met het merk zelf in contact kom. Als Fan.

Op Instagram vind ik wel een account met mooie foto’s. En grappig zijn de foto’s met kleurstalen, vind ik echt origineel. Maar verder vertelt het me niet zo veel. Niet over het merk, wie er achter zit, wat ze geloven, het hoe wat waarom.

Op Facebook vind ik ze ook terug. Af en toe hier wel een post met wat achtergrond info over dat hoe-wat-waarom. Maar verder vooral producten. Wat ik zou willen zien is meer. Foto’s uit winkels waar ze de collectie hebben hangen, het opnemen van foto shoots, de mensen achter het merk, een foto van vroeger, een verhaal over de allereerste collectie…

(en, net als op de meeste facebookfanpagina’s, vindt er geen dialoog plaats tussen fans en merk. Terwijl er trouwe fans blijven reageren)

De kracht van Nieuwe Marketing

Er is zo veel veranderd in de wereld van de marketing, de afgelopen jaren.

Je hebt dat warenhuis weliswaar nodig voor de verkoop en het prestige. Maar de band met je fans en klanten kun je gewoon zelf, rechtstreeks, opbouwen. Op de kanalen waar die fans graag rondhangen.

Dan ga je direct de vraag creëren, in plaats van te wachten tot derde partijen (de retailers) dat voor je doen. Dan is het nog steeds leuk om in hun kerstcatalogus te staan. Of in hun Google advertenties. Maar je bent er niet langer van afhankelijk. Jij kunt je fans gewoon rechtstreeks informeren over nieuwe producten en nieuwe trends.

Stel je voor. Dat retailers naar JOU toekomen om vooral genoemd te worden op JOUW kanalen, in plaats van omgekeerd!

Ik ben fan.

Van nieuwe marketing.

En van Turnover. Op Facebook. Op Instagram. En in het Echt.

*Ik had geen plaatje van Turnover. Wel van een sjaal van een ander merk, die ik jammerlijk ben kwijtgeraakt. En waar ik besloten heb niet meer te kopen, na het zien van hun reclamecampagne met sexy kijkende minderjarige meisjes. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.